fbpx

HomeBlogAppstar E-commerceJak przyspieszyć WooCommerce?

Jak przyspieszyć WooCommerce?

Jak przyspieszyć WooCommerce?

Spis treści

Czas czytania ⏱️: ok. 10 min.

Dzisiejszy e-handel to wyścig, w którym każda sekunda jest na wagę złota. Obecnie sam sklep ze świetnymi produktami nie wystarczy. Oczekiwania konsumentów rosną w związku z postępem technologicznym ostatniej dekady. Oczekują, że będą mogli kupować produkty natychmiast, z łatwym dostępem z dowolnego urządzenia, w każdym momencie dnia – i stają się niecierpliwi, jeśli czas ładowania strony jest zbyt wolny. Statystyki są nieubłagane – im wolniej ładuje się strona sklepu internetowego, tym większa jest szansa na utratę potencjalnego klienta, a także całkowite porzucenie Twojej witryny. Wielu sprzedawców online korzysta z WooCommerce – popularnej platformy e-commerce działającej na WordPressie.

Ale co zrobić, gdy sklep oparty o WooCommerce działa zbyt wolno? W tym artykule przedstawimy kilka sprawdzonych wskazówek, które pomogą przyspieszyć działanie Twojego e-commerce.

Dlaczego WooCommerce jest tak powolny?

Zanim przejdziemy do rozwiązań, warto zrozumieć, dlaczego WooCommerce może działać wolno. Główne problemy to:

  • Duża liczba wtyczek: Im więcej wtyczek zainstalujesz, tym więcej zasobów potrzebuje Twoja strona. Nie wszystkie wtyczki są jednakowo dobre pod względem optymalizacji.
  • Brak optymalizacji obrazów: Obrazy zajmują znaczną część ładującej się strony. Ich niewłaściwe optymalizowanie może spowalniać stronę.
  • Niewystarczające zasoby serwera: Jeżeli Twoja strona jest hostowana na tanim, ale nieoferującym wystarczających zasobów serwerze, może to negatywnie wpływać na szybkość ładowania strony.

W jednym z naszych artykułów omówiliśmy kwestię problemów na stronie podczas dużego ruchu – „Dlaczego Twój sklep internetowy nie wytrzymuje dużego ruchu?„. Jak można się dowiedzieć z tego tekstu, szybkość strony jednoznacznie przekłada się na zadowolenie klientów, naszą pozycję w Google i ilość składanych zamówień. Mówiąc krótko – przekłada się na nasze zarobki. Niestety, sklep na WooCommerce potrafi zwolnić po czasie (lub nawet od samego początku chodzi wolniej, niż powinien).

Aby móc przyspieszyć swój sklep na WooCommerce należy najpierw zidentyfikować przeciwnika. Sklepy internetowe Woocommerce wcale nie muszą być powolne. Na postawiony problem nie ma uniwersalnej odpowiedzi. Podejście do optymalizacji swojej witryny musi być uniwersalne i dostosowane do występujących na niej problemów. Dzięki szerokiej gamie dostępnych narzędzi łatwo jest określić prędkość strony internetowej i zidentyfikować obszary, które można poprawić.

  1. PageSpeed Insights (PSI) to narzędzie stworzone przez Google, które analizuje wydajność strony internetowej, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i stacjonarnych. PSI analizuje funkcjonowanie witryny, prędkość ładowania strony i podaje wynik na skali od 0 do 100. Narzędzie ocenia wydajność strony w oparciu o różne metryki, takie jak „Największy obrazowy blok malowania” (LCP) i „Opóźnienie przy pierwszym działaniu” (FID). Google PageSpeed Insights dostarcza również konkretnych sugestii dotyczących optymalizacji, które mogą przyspieszyć ładowanie strony.
  2. GT Metrix to również narzędzie do analizy wydajności stron internetowych. Podobnie jak PSI, ocenia strony na podstawie wielu metryk, ale korzysta z nieco innego zestawu wskaźników. GT Metrix dostarcza bardziej szczegółowych danych o wydajności strony, takich jak czas pełnego załadowania strony, jej rozmiar czy liczba żądań. GT Metrix oferuje również funkcje, takie jak monitoring wydajności, analiza historii i możliwość testowania z różnych lokalizacji
  3. WebPageTest to narzędzie do analizy wydajności stron internetowych, które umożliwia przeprowadzanie testów z różnych lokalizacji na całym świecie przy użyciu prawdziwych przeglądarek (Internet Explorer, Chrome, realne urządzenia mobilne) i na różnych prędkościach łącza. WebPageTest dostarcza szczegółowy raport z czasem ładowania każdego elementu strony, co pozwala na precyzyjne zidentyfikowanie elementów spowalniających stronę. Narzędzie to oferuje również zaawansowane opcje testowania, takie jak testy wielostronicowe, filmiki z ładowania strony i wiele innych.

Są to narzędzia, w których po wprowadzeniu adresu URL naszego sklepu otrzymamy głębokie analizy dotyczące wydajności, doświadczeń użytkowników czy szybkości ładowania. Dla właściciela sklepu niezaznajomionego z analizą szybkości strony otrzymane wyniki mogą okazać się dość przytłaczające i mało zrozumiałe. Pozycje w wyszukiwarkach Google traktuje szybkość ładowania strony jako jeden z ważniejszych czynników przy ustalaniu pozycji w wynikach wyszukiwania. Witryna, która szybko funkcjonuje, ma oczywiście większe szanse uzyskać dobrą widoczność, co przekłada się na ruch i zyski.

5 kroków do przyspieszenia sklepu internetowego opartego o WooCommerce

Optymalizacja sklepu WooCommerce, aby ładował się tak szybko, jak to możliwe, będzie wymagała wprowadzenia kilku zmian w Twojej witrynie. Przedstawimy Ci pięć sposobów, które można zastosować, aby przyspieszyć działanie WooCommerce.

  • KROK I- Usunięcie niepotrzebnych wtyczek

Wszystko, co dodaje się do sklepu na WooCommerce, wpływa na jego wydajność – a wtyczki nie są wyjątkiem. Każda wtyczka wymaga zasobów do działania i może wpływać na szybkość działania strony. Z tego powodu, jednym z pierwszych kroków w optymalizacji sklepu opartego o WooCommerce powinno być przeglądnięcie listy zainstalowanych wtyczek i usunięcie tych, które nie są używane lub nie są konieczne do działania sklepu. Nie tylko uwolni to cenne zasoby, ale także zmniejszy potencjalne wektory ataku dla hakerów, co zwiększy bezpieczeństwo Twojego sklepu. Przeglądnij zainstalowane wtyczki i zastanów się czy są one niezbędne, czy można daną wtyczkę zastąpić inną, mniej obciążającą sklep.

  • KROK II – Optymalizacja obrazów

Zdjęcia są jednym z najważniejszych elementów w sklepie WooCommerce. Pliki graficzne często stanowią bardzo duży ułamek ogólnej wagi strony, dlatego potrafią w znaczący sposób wpłynąć na szybkość ładowania. Mogą znacząco zwiększyć lub całkowicie zepsuć wrażenia użytkownika związane z witryną. Dlatego właśnie tak dbamy o wysoką jakość, sposób wyświetlania i układ grafik prezentowanych klientowi. Zadbaj o dobrą jakość zdjęć produktów. Zoptymalizowane obrazy mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia szybkiego wczytywania witryny, co powoduje lepsze doświadczenie użytkownika i satysfakcję z zakupów.

Obrazy stanowią zasadniczą część wielu sklepów internetowych. Istnieje wiele wtyczek (np. Smush, EWWW Image Optimizer), które pomogą Ci skompresować obrazy bez straty jakości. Dodatkowo, użyj Lazy Loading – techniki, która polega na ładowaniu obrazów tylko wtedy, kiedy są one potrzebne (np. gdy użytkownik przewija stronę).

  • KROK III- Wybór odpowiedniego hostingu

W temacie hostingu powstał już osobny artykuł – „Jaki hosting wybrać dla sklepu internetowego?„. Z tego artykułu dowiesz się, czym jest hosting, jakie są jego rodzaje i na jakie elementy zwrócić uwagę wybierając odpowiedni hosting dla sklepu internetowego. Upewnij się, że Twój dostawca hostingu świadczy usługi na wysokim poziomie, czyli oferuje serwer który dobrze radzi sobie z większą ilością ruchu na stronie bez przerwy (a jeżeli już występują to są krótkie i zazwyczaj w nocy podczas prac konserwacyjnych). Hosting musi odpowiednio radzić sobie z nagłymi skokami (wzrostem odwiedzających), np. podczas kampanii promocyjnych. To w końcu usługodawca hostingowy udostępnia nam serwer oraz bazę danych, więc dużo zależy od tego, jaką ofertę wybraliśmy.

  • KROK IV- Caching i minifikacja

Caching to technika przechowywania części strony w pamięci, aby przy kolejnych odwiedzinach szybciej ją załadować. Jak wcześniej wspomniano, zbyt duża liczba wtyczek może stanowić problem, natomiast wtyczka typu W3 Total Cache jest dla sklepu internetowego koniecznością. Dodaje ona do naszej strony tzw. cache, czyli pamięć podręczną. Pełna konfiguracja wtyczki cache może znacznie przyspieszyć działanie strony. Ta technika jest szczególnie efektywna dla stron mało dynamicznych, które nie wymagają ciągłych aktualizacji w czasie rzeczywistym. Jak to działa? Strona zapisywana jest na komputerze użytkownika w jego przeglądarce, nie musi on pobierać strony za każdym razem od nowa, co przyspiesza działanie strony. Jako właściciel sklepu musisz wiedzieć, że nie wszystkie strony powinno się cachować. Nie robimy tego na stronach produktowych czy na stronie koszyka. Co ważne, przy większych zmianach, jak na przykład zmiana ceny produktu powinniśmy czyścić cache.

Minifikację kodu stosuje się, w celu usuwania zbędnych lub niepotrzebnych danych z plików kodu, bez wpływu na jego funkcjonalność. Dotyczy to na przykład białych znaków, linii, komentarzy i bloków w kodzie strony. Proces ten jest stosowany przede wszystkim dla plików JavaScript, CSS i HTML. Celem minifikacji jest zmniejszenie rozmiaru plików, co przekłada się na szybsze ładowanie stron. To z kolei przyczynia się do poprawy pod kątem wydajności strony, jej szybkości i doświadczenia użytkownika, a także pozytywnie wpływa na SEO.

  • KROK V- Optymalizacja bazy danych

Baza danych WordPressa może z czasem gromadzić zbędne dane, takie jak stare wersje postów, niepotrzebne metadane czy odrzucone komentarze. Regularne czyszczenie bazy danych za pomocą wtyczek takich jak WP-Optimize może pomóc utrzymać wydajność WooCommerce na odpowiednim poziomie.

Jeśli Ciebie też irytuje ciągły widok „kręcącego się kółka” na WordPress to wiedz, że nie jesteś sam. My po kilku latach prowadzenia własnego sklepu internetowego doszliśmy do wniosku, że trzeba coś z tym zrobić i tak powstał fastShop. Dodatek do Woocommerce, który służy do obsługi sklepów internetowych opartych właśnie o tą wtyczkę. FastShop sam w sobie nie jest wtyczką, dzięki czemu nie spowolni on Twojego sklepu.

Zastosowanie powyższych wskazówek może znacznie poprawić wydajność Twojego sklepu, co przekłada się na lepsze doświadczenie użytkownika i ostatecznie, na wyższe dochody. Pamiętaj, że szybkość ładowania strony to kluczowy czynnik rankingowy w wyszukiwarce Google, więc przyspieszenie WooCommerce jest również inwestycją w SEO. Pamiętaj jednak, że optymalizacja to proces ciągły, który wymaga regularnej kontroli i dostosowywania do zmieniających się warunków. Z doświadczenia wiemy, że WordPress i WooCommerce mogą przysparzać problemy w prowadzeniu e-commerce. Jeśli zauważasz problem z ładowaniem Twojej strony internetowej, spróbuj wprowadzić zmiany w wyżej opisanych obszarach i przyspiesz swój sklep woocommerce!

Masz pytania dotyczące optymalizacji WooCommerce? Jeśli interesuje Cię usprawnienie procesu obsługi e-commerce, zachęcamy do skorzystania z darmowej konsultacji i wspólnie zastanowimy się nad tym, co i jak można zmienić w Twoim biznesie.

Zastanawiasz się jak jeszcze przyspieszyć działanie Twojego sklepu?

Skorzystaj z bezpłatnej konsultacji. Podczas krótkiej rozmowy będziesz mógł przedstawić swoje problemy i wątpliwości, a my postaramy się dobrać procesy i funkcjonalności dla Twojej firmy.

Spodobał Ci się ten artykuł ? Udostępnij go :)