Mamy pierwszą połowę roku 2023. Temat sztucznej inteligencji, wydawałoby się, że jest już wszędzie i wydaję się, że jest już dobrze wszystkim znany a co miało być powiedziane – już powiedziane zostało. Okazuje się, że wcale tak nie jest. Dla wielu osób pozostaje ona w dużej mierze nieznaną i źle rozumianą koncepcją. Nawet, jeśli posiadasz sporą wiedzę w zakresie sztucznej inteligencji, nie jest to równoznaczne z tym, że potrafisz ją dobrze wykorzystać w swoim biznesie.
Warto zaznaczyć, że coś o czym wszyscy wiedzą i rozmawiają, tak jak AI, wcale nie musi być takie oczywiste, zwłaszcza dla osób, które nie pracują w IT. Osobom z tej branży zdecydowanie łatwiej będzie zrozumieć sztuczną inteligencję, gdyż na co dzień poruszają się w specyficznej grupie, np. programistów, dla których jest to niezła zajawka.
Orientacja w nowych technologiach może być zdecydowaną przewagą dla Twojego biznesu, zwłaszcza e-commerce. Firmy, które są w stanie zintegrować najnowocześniejsze rozwiązania ze swoją strategią, będą miały przewagę nad tymi, które tego nie zrobią. Dzięki nowym technologiom, takim jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe i automatyzacja, firmy mogą zyskać przewagę konkurencyjną na rynku, optymalizując swoje działania i zwiększając wydajność. Uczenie maszynowe to nic innego jak trenowanie systemów komputerowych pod względem analizy i przetwarzania danych.
Sytuacja jednak rozwija się bardzo dynamicznie. Warto zatem pamiętać, że zastosowania z dziś mogą za miesiąc być już przestarzałe i nieaktualne.
Czym jest AI?
W pierwszej kolejności warto wytłumaczyć, na czym polega AI (artificial intelligence) i czym tak naprawdę jest sztuczna inteligencja. Jest to algorytm, który został zaprojektowany i stworzony przez człowieka po to, aby człowiekowi pomagać. Obecnie sztuczna inteligencja jest gorącym tematem ze względu na wydarzenia z grudnia ubiegłego roku, a konkretnie o udostępnienie przez laboratorium badawcze OpenAI tak zwanego chatu GPT-3. Jest to trzecia wersja chatu GPT, który jest po prostu modelem językowym. Pomimo, że wychodzą już nowsze wersje, dla osób, które nigdy nie korzystały z tego narzędzia, polecana jest wersja 3, która jest po prostu darmowa.
Choć może wydawać się, że sztuczna inteligencja jest dość nowym “wynalazkiem”, prace nad nią trwają już bardzo, bardzo długo. Już w 1637 r. Rene Descares, filozof i naukowiec, przewidział, że pewnego dnia maszyny będą w stanie podejmować decyzje i postępować w inteligentny sposób. Natomiast w 1956 r. podczas konferencji w Dartmouth oficjalnie termin “sztuczna inteligencja” został użyty i formalnie ustanowiony. Łączył on wówczas w sobie takie dziedziny jak przetwarzanie informacji, cybernetyka i teoria automatów.
AI działa poprzez połączenie dużych ilości danych z szybkim, iteracyjnym przetwarzaniem i inteligentnymi algorytmami, umożliwiając oprogramowaniu automatyczne uczenie się na podstawie wzorców lub cech w danych.
Samo OpenAI zostało powołane w 2015 roku i od tego czasu, prace nad sztuczną inteligencją trwają dynamicznie. No i w końcu nadszedł grudzień 2022, kiedy Open AI upublicznia swój LLM, który rozwijała od lat. Czym właściwie jest LLM? LLM (Large Language Models) to rodzaj zaawansowanej technologii sztucznej inteligencji, która wykorzystuje sieci neuronowe do przetwarzania i generowania tekstu w naturalnym języku. Modele te są trenowane na dużych zbiorach danych językowych, co umożliwia im naukę gramatyki, semantyki a także stylu i tonu wypowiedzi.
Chat GPT- czyli jak wykorzystać AI w e-commerce
Skupiając się na samym GPT trzeba pamiętać, że nie jest to to samo, co sztuczna inteligencja. Owszem, Chat GPT bazuje na AI, lecz nie można postawić pomiędzy nimi znaku równości. Chat GPT działa na zasadzie rozmowy – w oknie chatu wprowadzamy tekst, np. pytanie i po krótkiej chwili otrzymamy na nie odpowiedź.
Na ten moment w kontekście Chat GPT możemy wyróżnić trzy grupy ludzi. Pierwsza to osoby, które nigdy nie słyszały o GPT lub słyszały, ale nie korzystały. Druga to ci, którzy słyszeli i używali w błahych celach jak na przykład uzyskanie przepisu na sajgonki. Ostatnia grupa to ludzie, którzy pracują nad tym aby zrozumieć jak to działa, jak to wdrożyć i w jaki sposób najlepiej wykorzystać w swojej pracy.
Narzędzie ChatGPT-4, który ukazał się w ostatnim czasie, bije na głowę swojego poprzednika GPT-3 i 3.5 Turbo. Generuje on nieporównywalnie lepsze wyniki. Bardzo ważna jest tutaj kwestia dynamiki rozwoju tej technologii. Czat GPT-3 wybił się na powierzchnię na początku grudnia ubiegłego roku. Mamy dzisiaj marzec i w tym momencie jesteśmy już po wersji A3.5, A3.5 Turbo, mamy wersję 4 czatu GPT i to jeszcze nie koniec… Sytuacja jest niezwykle ciekawa i rozwojowa. Nawet jeżeli nie stosujemy jeszcze tego w naszym biznesie, to warto się tym tematem zainteresować, ponieważ sytuacja jest naprawdę bardzo dynamiczna, a może przynieść nam niezwykłe korzyści.
Pamiętaj, że korzystanie z takich narzędzi wcale nie jest takie oczywiste. Jeśli chcesz uzyskać wskazówki, jak skutecznie korzystać z Chatu GPT – zajrzyj poniżej treści artykułu i pobierz darmowy poradnik.
Już dziś pojawia się bardzo wiele narzędzi takich jak Chat GPT, które przykładowo potrafią wygenerować opis naszego produktu na podstawie jego cech. Oczywiście znajdą się osoby, które takiego rozwiązania próbowały, lecz efekt nie był zadowalający. Tutaj istotną kwestią będzie to, w jaki sposób sformułujemy zapytanie dla chatu GPT.
Oczywiście chat GPT to nie jedyne narzędzie z zakresu AI, które może nam pomóc w generowaniu takich treści. W ostatnim czasie pojawia ich się coraz więcej, dostępne opcje to m.in. Jasper, CopyAI, WordHero, Rytr czy nawet Canva.
Jak wykorzystać sztuczną inteligencję w Twojej pracy?
Zastosowań AI jest całe mnóstwo. Obecnie wiele osób może zadać sobie pytanie, czy w związku z rozwojem AI lub szeroko pojętej sztucznej inteligencji, znikną niektóre zawody. Mówi się, że same zawody nie nikną, lecz ludzie, którzy nie używają AI zostaną wyparci przez tych, którzy z niego (umiejętnie) korzystają.
Można to przedstawić na przykładzie pracy copywriterów, gdzie wykorzystanie AI może w znacznym stopniu tą pracę ułatwić i przyspieszyć. Podobnie w przypadku programowania. Oczywiście są osoby, które będą twierdzić, że taki opis nigdy nie będzie tak dobry, jak ten stworzony przez copywritera. I być może to prawda, jednak warto zauważyć, że takie narzędzia będą się rozwijać i udoskonalać, a ich generowane treści będą coraz bardziej dopasowywane do oczekiwań użytkowników. Może to prowadzić do sytuacji, w której różnica pomiędzy tekstem napisanym przez człowieka a wygenerowanym przez AI będzie praktycznie niezauważalna.
Sztuczna inteligencja dostarcza bardzo wiele różnych modeli, czyli pewnych rozwiązań, które mają świetne zastosowanie w konkretnych dziedzinach. Zostając przy copywritingu, istnieją modele, który specjalizują się właśnie w generowaniu tekstu, inne w tłumaczeniu, kolejne w obróbce grafik itd. Wachlarz tych modeli jest bardzo szeroki.
Warto w tym miejscu wspomnieć o DALL-E 2. Jest to oprogramowanie opracowane przez OpenAI. Jego funkcja to generowanie obrazów – na podstawie opisów tekstowych obrazy tworzone są przez algorytmy komputerowe, wykorzystujące techniki uczenia maszynowego.
Dla niektórych sama opcja zapytania i otrzymania przepisu na wspomniane sajgonki jest już fascynująca, natomiast to nie jest czymś, co miałoby imponujący wpływ na biznes. Magia zaczyna się wówczas, gdy zaczynamy łączyć to z posiadaną przez nas wiedzą specjalistyczną, branżową. To połączenie daje nam możliwość uczenia samego modelu tego, aby udzielając odpowiedzi korzystał z naszej własnej wiedzy. Brzmi jak zataczanie koła, jednak z pewnością nie jest ono błędne.
Pracę, którą wykonują wirtualni asystenci również w prosty sposób można „zlecić” sztucznej inteligencji. Możliwe jest na przykład stworzenie wewnątrz firmy bazę wiedzy, która posiadałaby informacje na temat sposobu działania firmy, wszystkich działów, pracowników, procedur czy procesów w niej zachodzących. Na przykład, na Slacku wpisujesz zapytanie, co zrobić w sytuacji, gdy klient upomni się o niezapłaconą fakturę czy zwrot środków. W odpowiedzi otrzymujesz całą procedurę, którą należy wykonać. Wydaje się niemożliwe? A jednak! Wykorzystanie sztucznej inteligencji w ten sposób przyda się szczególnie, gdy zatrudniamy nowych pracowników. Właśnie takie rozwiązanie zaprogramowaliśmy i testujemy obecnie w naszej firmie. Na ten moment, sprawdza się to niewyobrażalnie dobrze.
Takie rozwiązanie może zdecydowanie zmienić nie tylko branżę e-commerce, ale prowadzenie każdej innej działalności. Tego typu narzędzia można oczywiście rozszerzać i dostarczać kolejnych danych, które będą generowały kolejne wyniki. Dzisiaj oczywiście mierzymy się z pewnymi problemami związanymi z wydajnością oraz z tym, że niektóre narzędzia do wdrożenia tego typu rozwiązań są płatne.
Sztuczna inteligencja a automatyzacja obsługi klienta
Trzeba przyznać, że żyjemy w bardzo ciekawych czasach i to, co znamy do tej pory, bardzo się zmieni. Możliwe, że już niebawem będziemy opierać nasze e-commerce już nie tyle o UX czy UI, tylko właśnie o to, aby sztuczna inteligencja dostarczała naszym potencjalnym klientom to, czego w danym momencie najbardziej potrzebują, ich pożądany produkt czy usługi. I będzie się to odbywać na wiele sposobów.
Automatyzacja obsługi klienta to w dobie sztucznej inteligencji kluczowy element w rozwoju e-commerce i innych biznesów. Wykorzystanie AI, np. chatu GPT, firmy może pomóc firmom udoskonalić i przyspieszyć proces obsługi klienta, jednocześnie obniżając koszty i zwiększając efektywność. Dzięki AI, systemy obsługi klienta są w stanie samodzielnie analizować dane i zgłoszenia, udzielać odpowiedzi na często zadawane pytania oraz przekierowywać klientów do odpowiednich działów w przypadku bardziej złożonych problemów.
W rezultacie, klienci otrzymują szybszą i bardziej spersonalizowaną pomoc, a pracownicy mogą skoncentrować się na zadaniach w których AI ich nie wyręczy 😉 Dodatkowo, na bieżąco uczące się algorytmy sztucznej inteligencji pozwalają na ciągłe udoskonalanie procesów obsługi klienta, dostosowując się do zmieniających się potrzeb i oczekiwań. W efekcie, automatyzacja procesów i obsługi klienta przyczynia się do podniesienia jakości obsługi i zadowolenia konsumentów, co jest kluczem do zwiększenia przychodów.
Rekomendacje produktów z pomocą sztucznej inteligencji
Sztuczna inteligencja może również przyczynić się do znacznego usprawnienia procesu rekomendacji produktów w e-commerce. Na podstawie historii zakupów, analizie preferencji klientów, przeglądanych stron i innych danych, systemy AI potrafią precyzyjnie dobierać produkty, które są najbardziej atrakcyjne dla konkretnego klienta. Skuteczne, spersonalizowane rekomendacje produktów mogą ułatwić klientom podejmowanie decyzji, poprawić doświadczenie użytkowników, spowodować zwiększenie sprzedaży oraz zwiększyć zaangażowanie użytkowników.
W niedalekiej przyszłości możliwy scenariusz będzie taki, że klient korzystając ze sklepów internetowych wpisuje w oknie wyszukiwarki czego dokładnie oczekuje, np. garnituru na ślub, na który wybiera się w charakterze świadka. Dodatkowo użytkownik umieści zdjęcie produktu, który mu się podoba i spyta, czy w ofercie jest dostępny podobny produkt. Następnie otrzyma odpowiedź pozytywną lub negatywną wraz z spersonalizowaną ofertą, wizualizacją swojej osoby w proponowanym garniturze oraz informacjami odnośnie sposobu zamówień itp. Klient w odpowiedzi wysyła swój adres, otrzymuje link do płatności i to koniec doświadczeń z naszym sklepem. Zamówienie złożone.
W ten sposób, w ciągu całego procesu sprzedaży internetowej klient nie wyszedł poza okno wyszukiwania, a rekomendacje produktowe i komplet informacji, które otrzymał dzięki sztucznej inteligencji wystarczyły mu do podjęcia decyzji o zakupie. W tym momencie rola całego UX, UI, ścieżki na stronie czy szybkości ładowania się poszczególnych podstron schodzi na dalszy plan.
Czy jest to odległa perspektywa? Zważając na to, że duzi giganci tacy, jak Microsoft czy Google pokazują już tego typu rozwiązania, wydaje się, że raczej nie. Łączenie sztucznej inteligencji wiedzą domenową, branżową i danymi z naszych e-commerce-ów, jak na przykład stany magazynowe czy opisy produktów, to będzie coś powszechnego.
Podsumowanie artykułu:
Artykuł podkreśla, że choć sztuczna inteligencja ewoluuje dynamicznie, a jej zastosowania w biznesie, szczególnie w e-commerce, mogą dawać istotną przewagę konkurencyjną. AI w e-commerce pozwala zwiększyć sprzedaż, poprawić obsługę klienta i zaoferować bardziej spersonalizowany przekaz.
Artykuł opisuje również rozwój AI i wprowadzenie GPT-3 oraz GPT-4 przez OpenAI. Tekst przedstawia także różnorodne zastosowania GPT, zwłaszcza w kontekście obsługi klientów. Artykuł sugeruje, że w przyszłości sztuczna inteligencja będzie odgrywała kluczową rolę w e-commerce, dostarczając użytkownikom informacji i usług na żądanie.
Jeśli potrzebujesz więcej wskazówek odnośnie tego, w jaki sposób wykorzystać sztuczną inteligencję w swoim biznesie, skorzystaj z darmowej konsultacji. Wspólnie możemy więcej…
Możesz też zapisać się do listy oczekujących naszych najnowszych rozwiązań wykorzystujących AI, które tworzymy.
My już wdrażamy AI w eCommerce.
A Ty?
Chcesz dowiedzieć się jak
wykorzystać i wdrożyć sztuczną inteligencję w Twojej firmie?
Podczas krótkiej rozmowy będziesz mógł przedstawić swoje problemy i wątpliwości, a my zaproponujemy rozwiązania przydatne w Twojej firmie.
Pobierz darmowy poradnik
"Jak umiejętnie korzystać z ChatuGPT?
Wpisz swój adres e-mail, aby otrzymać darmowy poradnik 😃