fbpx

HomeMagazyn zewnętrzny czy wysyłka własna?

Magazyn zewnętrzny czy wysyłka własna?

WnE#40

Magazyn zewnętrzny czy wysyłka własna?

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Wynajem magazynu czy fulfillment?

Przeczytaj artykuł, w którym opisaliśmy, jak wygląda wygląda wynajem magazynu dla e-commerce 💡

Wiele firm decyduje się na outsourcing magazynu, aby uzyskać większą efektywność i elastyczność w swoich operacjach logistycznych. Wysyłka zewnętrzna jest szczególnie popularna wśród dużych i średnich sklepów internetowych, a tendencja ta wskazuje na dalsze wzrosty w przyszłości.

Posiadacze sklepów internetowych powinni rozważyć outsourcing magazynu e-commerce, gdy ich własne magazyny stają się zbyt małe lub nieefektywne, a także gdy potrzebują więcej elastyczności w dostawach i dostępności towaru. Zlecenie usługi magazynom zewnętrznym może również umożliwić sklepom internetowym przekierowanie uwagi, którą zajmuje logistyka na inne aspekty swojej działalności, takie jak marketing, rozwój asortymentu i pozyskiwanie nowych odbiorców.

 

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

„Cześć! Witam Cię w kolejnym odcinku podcastu Więcej niż ecommerce I w dzisiejszym odcinku będziemy zastanawiali się, czy lepsza jest wysyłka własna, czy wysyłka z magazynu zewnętrznego. Ja nazywam się Wojciech Piszora i w tym podcaście opowiadam o aspektach związanych z prowadzeniem biznesu online. Jeżeli ta tematyka Cię interesuje, jest dla Ciebie ciekawa, to zapraszam Cię do pozostania i wysłuchania obejrzenia tego odcinka. KLASKA Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy, przytłacza Cię ilość paczek, z którymi zmagasz się na co dzień i nie dajesz już rady wysyłać ich samodzielnie, albo nie dajesz rady wysyłać ich nawet ze swoim zespołem. Jeżeli nie masz przestrzeni k temu, żeby ten towar zmagazynować i zastanawiasz się, czy trwać dalej w tym stanie, czy skorzystać z usług firmy zewnętrznej, to dzisiejszy odcinek mam nadzieję, że będzie dla Ciebie pomocny. Jeżeli natomiast korzystasz już z magazynu zewnętrznego i zastanawiasz się, z jakimi rzeczami będzie trzeba się zmierzyć, żeby wypracować własny system logistyczny i zarządzać wysyłką samodzielnie, wewnętrznie, no to właśnie o tym będzie ten odcinek. Jeżeli idziesz w e-commerce i prowadzisz wysyłkę produktów fizycznych, no to masz dwa wyjścia. Magazyn zewnętrzny, tak zwany fulfilment, i jest to nazywane magazynem zewnętrznym, ale tak naprawdę jest to cała usługa związana z magazynowaniem, przechowywaniem, kompletowaniem zamówień, ich wysyłką, pakowanim i dostarczaniem ich do kuriera, który następnie te paczki dostarcza już do klienta końcowego. Na drugiej stronie szali mamy własny magazyn, w którym zarządzamy tym wszystkim samodzielnie. I teraz może omówmy sobie najpierw ten pierwszy przypadek, czyli wtedy, kiedy korzystamy z magazynu zewnętrznego. Jeżeli jesteśmy w takim początkowym etapie prowadzenia biznesu i decydujemy się na skorzystanie z zewnętrznego magazynu, to bardzo dużo rzeczy, które związane są z prowadzeniem biznesu i komersowego nam odchodzi. Nie musimy przejmować się tym, czy mamy opakowania, czy mamy taśmę, czy mamy umowę z jednym, drugim, trzecim przewoźnikiem, jakiejś posób to jest skonfigurowane z naszym i zsynchronizowane z naszą platformą sprzedażową. No bo bardzo często jest tak, że właśnie te zewnętrzne firmy, które zajmują się tą usługą, integrują się z naszym sklepem, żeby te zamówienia wpływały do ich centralnego systemu. I to wszystko nam odchodzi. Odchodzą nam koszty związane z przestrzenią. Nie płacimy za potężny magazyn, który nie wiadomo, czy będzie w ogóle kiedykolwiek nam potrzebny, albo nie przejmujemy się tym, że nie jesteśmy w stanie rosnąć, nie możemy wprowadzić kolejnego asortymentu do sprzedaży, a bardzo tego potrzebujemy w danym momencie, bo nie mamy przestrzeni magazynowej. To nas kompletnie nie interesuje w sytuacji, kiedy korzystamy z zewnętrznego magazynu. To daje nam taką możliwość, że nasz biznes może być dużo bardziej elastyczny i może rosnąć właściwie bez ograniczeń przestrzennych. To znaczy, jeżeli prowadzimy e-commerce i mamy zewnętrzny magazyn, nasz zespół pracuje zdalnie, to tak naprawdę to, czego potrzebujemy, to komputer, monitor, myszka, telefon i możemy prowadzić swój biznes. Nie potrzebujemy wynajemu biura, hali i tak dalej, i tak dalej. Bardzo, bardzo dużo razy takich kosztów stałych, które zwłaszcza na początku, potrafią bardzo obciążać biznes. Badą tego rozwiązania jest to, że po pierwsze, mamy mniejszy wpływ na to, jak ten proces przebiega. I firmy, chociaż… są i tak dość mocno elastyczne i dostosowują się do tego, że te paczki są pakowane z jakimiś wytycznymi, które mamy. My oczywiście im jesteśmy większym klientem i mamy większy wolumen tych wysyłek, tym większe jest nasze pole do ewentualnych negocjacji z taką firmą i możemy już wtedy wpływać na to, że paczki są pakowane zgodnie z naszymi jakimiś tam wytycznymi, które odbiegają od standardów, są personalizowane i tak dalej. No ale to już wymaga pewnej skali, żeby zewnętrzna firma chciała do tego w ten sposób podejść. Jeżeli jesteśmy na magazynie zewnętrznym, no to musimy jednak zdać się na to, że ten proces będzie dość mocno ustandaryzowany i nie będziemy tam mieli za wiele do powiedzenia. Jeżeli chodzi w ogóle o pozyskiwanie takich firm do współpracy, to jest ich na rynku cała masa. Dużi przewoźnicy w Polsce сами już oferują tego typu usługi, na przykład Impost i nie wiem, czy spotkaliście się kiedyś z takim zjawiskiem, kiedy zamawiacie coś w niedzielę po południu, a na drugi dzień rano, w poniedziałek już czeka to na Was w paczkomacie. Najczęściej właśnie wtedy taka usługa jest realizowana przez magazyny właśnie przewoźnika, no bo tam już nie ma tej drogi, którą trzeba przebyć z naszej siedziby przez kuriera do centralnej sortowni, tylko już ta paczka od razu trafia, jest już właściwie w sortowni, trafia od razu na tilly i jest zdystrybuowana na drugi dzień rano do paczkomatów czy podskazany adres. Bardzo często serwisy oponowe działają w ten sposób, takie branże, które wymagają tego, żeby ta dostawa była na czas. Bo jeżeli mi przebije się opona w samochodzie, to ja na drugi dzień potrzebuję mieć ją u siebie. Czy warsztat, który wymienia mi tę oponę, potrzebuje mieć ją u siebie, a jak wiadomo, jeśli chodzi o ilość pozycji w tej branży, jeśli chodzi o opony jest ich tak wiele, że mało kto dysponuje takim magazynem, żeby mieć oponę w każdym rodzaju, w każdym rozmiarze pasującą do każdego auta na stanie. Tego typu usługa nas ratuje i przyznam szczerze, nie wyobrażam sobie dzisiaj wchodzić w taką branżę z własnym magazynem i zajmować się tego typu dystrybucją. No bo chociażby właśnie, rodzaj produktu, jaki sprzedajemy, jego gabaryt, to czy musi być przechowywany w specjalistyczny sposób, czy wymaga na przykład właśnie przechowywania w jakichś niższych temperaturach i tak dalej, to wpływa na to, czy koszt utrzymywania własnego magazynu w ogóle ma sens. No i właśnie teraz porozmawiajmy o tym, jak to jest w przypadku, kiedy system logistyczny spoczywa na naszych barkach i zajmujemy się tym samodzielnie. Po pierwsze, musimy mieć przestrzeń, musimy mieć zasoby, czy to finansowe, żeby zatrudnić kogoś, czy też po prostu musimy mieć przestrzeń czasową na to, żeby wysyłać te paczki samodzielnie. Musimy wiedzieć, jak to robić, musimy mieć wiedzę z zakresu tego, w jaki sposób połączyć i zintegrować ze sobą narzędzia, nasz sklep internetowy, nasz system magazynowy, fakturowy i zewnętrznych przewoźników, w taki sposób, żeby ten proces był jak najbardziej efektywny, żebyśmy nie musieli czekać na to, aż dany list nam się wygeneruje, albo wygenerować go ręcznie, przepisując pola z jednego okna przeglądarki do drugiego, no bo wtedy po prostu tracimy na tym bardzo, bardzo dużo czasu. Jeżeli to wszystko sobie poukładamy i zbudujemy w taki sposób, że będzie efetywne, no to super, ale musimy pamiętać o tym, że w momencie, kiedy nasz sklep rośnie, ilość zamówień gwałtownie rośnie, musimy za tym nadążać i np. dotrudniać kolejne osoby, no i wtedy pojawiają się te problemy, o których mówiłem wcześniej, które nie interesują nas w przypadku magazynu zewnętrznego. Jeżeli wsyłamy paczki samodzielnie, musimy zadbać o to, żeby być zatowarowani w etykiety przewozowe, w kartony, wszelkiego rodzaju dodatki, wypełniacze, taśmy, te wszystkie rzeczy, które są potrzebne do tego, żeby daną packę spakować i mamy większy asortyment różnego gabarytu, tym więcej opakowań różnego rodzaju potrzebujemy, no i są to dodatkowe rzeczy, które obciążają nas czasowo, ale też i finansowo, są to takie rzeczy, za które w zewnętrznym magazynie płacimy za zużycie, a tutaj musimy się zatowarować na górkę i po prostu te kartony muszą być. No i z tej mojej wypowiedzi wydawałoby się, że dużo lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z magazynu zewnętrznego. Teraz musimy pamiętać o tym, że skorzystanie z magazynu zewnętrznego, zwłaszcza w tej początkowej fazie biznesu, powoduje takie ryzyko, że kiedy nasza ilość wysyłek będzie na tyle duża i nasz biznes będzie miał już na tyle dużej atrakcji, że tego typu ograniczenia nie będą dla nas problemem i nie będzie dla nas kosztem wynajęcia hali, zatowarowanie się w odpowiedniej ilości kartony i tak dalej i będziemy chcieli ten proces z powrotem, żeby wrócił do naszej organizacji, no wtedy pojawia się taki problem u braku wiedzy i procesów związanym z tym, w jaki sposób te działania poukładać. Bo bardzo często jest tak, że jeżeli wyrzucamy te działania na zewnątrz, no to siłą rzeczy nie interesuje nas to, w jaki sposób to się dzieje. Klienci składają zamówienia na sklepie i na drugi dzień otrzymują paczki. My dostajemy na koniec miesiąca fakturę, no, która w przypadku dużej ilości zamówień wcale nie jest taka mała i w odpowiednim momencie, moim zdaniem, należałoby zastanowić się nad tym, czy aby na pewno jest to jeszcze opłacalne. Bo wiele firm jest już tak właśnie bardzo uwikłane w tym, że korzystają z tego zewnętrznego magazynu, że w ogóle nie rozważają takiej opcji, aby robić to samodzielnie. A nierzadko jest to już opłacalne na poziomie kilku tysięcy zamówień miesięcznie. No, bo wtedy te koszty są już dużo wyższe, niż jakbyśmy mieli ten magazyn wewnętrznie. Chcę, żeby to wybrzmiało, to znaczy, ja nie jestem zwolennikiem ani jednej ani drugiej ścieżki. Testowałem w swoim życia obie. Dzisiaj jeden z moich e-commerce’ów jest obsługiwany przez zewnętrzny magazyn, drugi nie. Generalnie co do tego, akurat nie mogę się wypowiedzieć, czy ta ścieżka jest lepsza, czy ta ścieżka jest lepsza. One są inne. Ważne jest właśnie, żeby kontrolować na bieżąco to, do którego momentu dany model jest dla nas opłacalny. Niewątpliwie skorzystanie od razu z tego zewnętrznego magazynu, no i jednak sprowadza nas do pozycji, w której nie nabieramy ekspertyzy w tym zagadnieniu i będzie nam na pewno trudniej w przyszłości odwrócić ten cykl, gdybyśmy chcieli, żeby ta wysyłka wróciła do nas. W przykładku korzystania z magazynu zewnętrznych bardzo ważne jest, aby w odpowiedni sposób przeanalizować cennik. Bo oprócz tego, że oczywiście pobierana jest opłata za wysłanie paczki, pobierana jest opłata za magazynowanie, miejsce za naszą paletę, no to dodatkowo dochodzą jeszcze opłaty za obsługę zwrotu, za zmiany w zamówieniu. No i takie opłaty związane z integracją, czyli takie połączenie naszej platformy sprzedażowej z systemem magazynowym danej firmy. No i generalnie nie ma w tym nic dziwnego. No tego typu usługi zawsze są dodatkowo płatne, ale ważne jest to, żeby na etapie już rozmowy z firmą o to zapytać, gdzie te pozycje w cenniku się znajdują, jeżeli nie są gdzieś tam uwidocznione i policzyć sobie mniej więcej, jaki to będzie koszt. No, w przypadku większości firm, które zajmują się branżą odzieżową, zwroty stanowią 20 a nawet 30% wszystkich zamówień. No i wtedy tego typu koszt jest już faktycznie realny i może już stanowić o tym, że może warto byłoby faktycznie zająć się tą wysyłką samodzielnie. A więc podsumowując, po pierwsze, analiza kosztów i przeliczenie tego w danym momencie, w którym się znajdujemy, co bardziej nam się opłaca i też ustalenie perspektywy tego miejsca, tego progu załamania, w którym jedno albo drugie rozwiązanie zaczyna już być bardziej korzystne. Wolumen i częstotliwość. Czyli jeżeli częstotliwość naszych wysyłek jest stała, no to wtedy warto zastanowić się nad magazynem wewnętrznym, własnym. Jeżeli mamy taką częstotliwość, która wynika z jakiejś dynamiki, sezonowości, sprzedaży naszych działań marketingowych, no to wtedy może warto skorzystać z magazynu zewnętrznego. Musimy go nie utrzymywać na stałe tego zespołu logistycznego, skoro on i tak nie będzie miał się czym zajmować. No i na pewno mamy większe możliwości skalowania, to znaczy możemy realizować zamówienia w takich rzutach po kilka tysięcy zamówień, na przykład dziennie i wiemy, że one spokojnie na drugi dzień wyjadą. A wiemy, że w przypadku naszej wysyłki, kiedy mamy zatrudnioną jedną, dwie osobę, mielibyśmy z tym problem. Specyfika produktu, czyli to o czym mówiłem wcześniej, jeżeli produkty są w problematycznym rozmiarze, jest ich bardzo dużo w asortymencie, jeżeli są, wymagają specjalistycznego przechowywania, lodówki i tak dalej, no to wtedy też warto zastanowić się nad magazynem zewnętrznym. I ostatni punkt, to dostępność zasobów. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nas na to stać finansowo, czy mamy takie moce przerobowe, żeby sprostać takim zadaniom, a jeżeli nie, to patrz, punkt pierwszy, analiza kosztów i po kolei przeanalizuj jeszcze raz te punkty, czy aby na pewno twój biznes znajduje się w takim miejscu, że nie wymagałby jakiejś zmiany w jedną lub w drugą stronę. To nie są jakieś bardzo skomplikowane integracje, to nie są jakieś bardzo skomplikowane umowy, które zakładają, że to wyjść jest trudne. Mogna wyjść z magazynu zewnętrznego, jest to na pewno dużo trudniejsze niż wejście. To jest oczywiste, ale generalnie da się to zrobić i nieraz pomagaliśmy klientom dokonać im tej zmiany i zbudować u nich wewnętrzny dział logistyki w taki sposób, że oni zaczynali sami odpowiadać za wysyłkę ich towarów, no bo to było już dla nich dużo bardziej opłacalne. Tak więc jeżeli zastanawiasz się nad tym, w którą stronę iść, w jaki sposób realizować wysyłki, to mam nadzieję, że ten odcinek był dla ciebie pomocny. W dzisiejszym odcinku to na tyle, do zobaczenia w kolejnym już za tydzień. Cześć!”

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Warsztat u klienta

Nasz konsultant przebada Twój biznes i zdiagnozuje wszystkie choroby jak lekarz

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy