WnE#58
- Więcej niż eCommerce
- Odcinek 58
- Zobacz podsumowanie odcinka
- Wygenerowane w całości przez AI
Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie
jesteśmy na...
Spotify
YouTube
Apple Podcast
📩 Subskrybuj podcast
Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast
Ekspert w dziedzinie e-commerce, programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.
Unlimited Resources
Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo
Transkrypcja odcinka
Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.
Dzisiejszy odcinek będzie dotyczył takiego ogólnego spojrzenia na sytuację rynku ecommerce. To będzie moje bardzo subiektywne spojrzenie na podstawie różnego rodzaju eventów, na jakich byłem w ostatnim czasie, głównie tutaj myślę o targach e-handlu, na których byłem w Warszawie, ale też na podstawie raportu Gemiusa, który został opublikowany we wrześniu tego roku. Ten odcinek nagrywam, mamy początek listopada 2024 roku, więc jest to raport aktualny. No dobra, nie ma co przyciągać. Lecimy, ja nazyam się Wojciech Piszora, a to jest podcast Więcej niż e-commerce i w tym podcaście opowiadam o tym, jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli ta tematyka jest dla ciebie ciekawa, jeżeli pracujesz na co dzień w e-commerce, rozwijasz swój sklep internetowy, to zapraszam cię do wysłuchania tego odcinka. No dobra, no to lecimy. Targi e-handlu, które odbyły się niedawno pod koniec października, były chyba takim pierwszy eventem typewo e-commercowym w tym roku, typowo targowym, który bardziej skoncentrowany jest i ustawiony jest bardziej pod wystawców niż pod prelekcje, chociaż na czterech scenach równolegle odbywają się różnego rodzaju wystąpienia, no to jednak jest tam bardzo dużo stoisk branżowych, różnego rodzaju usługodawców, producentów, właściwie osób, które przedają różnego rodzaju produkty, usługi do e-commerce. A jak wiadomo do e-commerce można sprzedać praktycznie wszystko, bo można sprzedać ekspres do biura wraz z kawą, można sprzedać papier toaletowy i można sprzedać kartony, drukarki, komputery, różnego rodzaju oprogramowaniach już nie wspomnę. No więc tych wystawców było tam całkiem sporo, było też całkiem sporo ludzi i tego typu wydarzenia dają do myślenia, jak dużą branżą e-commerce w Polsce jest, jak wiele jest tam jeszcze do zrobienia. No i tutaj taka moja refleksja, dlatego że ja po różnego rodzaju eventach już tułam się od jakiegoś czasu, od kilku lat i obserwuję głównie po to też jeżdżę na te eventy, żeby po pierwsze obserwować, co ludzi interesuje, jakie zadają pytania. Jeżeli jest taka formuła eventu, że są pytania z sali, to jest to dla mnie zawsze bardzo ciekawe i też polecam. Jeśli prowadzicie swój biznes to udawać się na takie eventy i przysłuchiwać się temu, o co ludzie pytają, bo to daje jakiś ogląd sytuacji co ich interesuje. Ale generalnie podsumowując jednym zdaniem wszystkie prelekcje, na jakich byłem, a byłem na kilkunastu, no to e-commerce wchodzi w etap pewnego rodzaju stagnacji. To znaczy, to znaczy taki był mój wniosk po obejrzeniu, po wysłuchaniu tych różnego rodzaju prelekcji i po zapoznaniu się z tym, co do zaoferowania mają wystawcy na tych targach. I okazało się, że raport Gemiusa to potwierdza, bo do tego raportu sięgnąłem całkiem niedawno, już po tych targach. I okazało się, że faktycznie raport pokazuje, że tempo wzrostu w e-commerce nie jest już tak duże, jak było wcześniej. Nie jest ono stabilne, to nadal jest duży rynek, natomiast rynek ten przechodzi pewnego rodzaju stabilizację. Taką można by powiedzieć, wchodzi w okres dojrzałości, no bo jeżeli sobie pomyślimy, że rynek e-commerce w Polsce, ta branża, jest dość młodą branżą. Mamy branże takie tradycyjne, przemysłowe w Polsce, które mają kilkudziesięcioletnią tradycję i generalnie tam ten okres stabilizacji no nastąpił już dawno, no o tyle w e-commerce, który można powiedzieć, datujemy tak na początek lat 2000, można powiedzieć, że mamy na razie ze sobą dwie pełne dekady. Jesteśmy w trzeciej dekadzie, a te ostatnie, tak naprawdę 10-15 lat, to taki turbo, turbo wzrost, a niektórzy twierdzą, że największy wzrost to, to, co wydarzyło się w roku 2021, no i wtedy ta branża e-commerce tak naprawdę dopiero wystrzeliła. Ja nie uważam, żeby ona wtedy akurat nabrała jakiegoś specjalnego rozpędu z tego tytułu, że sama branża, z tego tytułu, że my zaczęliśmy chętnie kupować w Internecie, po prostu zostaliśmy do tego zmuszeni. Jak widać sklepy stacjonarne nadal mają się całkiem dobrze. Natomiast po tym takim przystopowaniu trochę, przy takim ta, przy takiej właśnie stabilizacji widać, że nie mamy już takiego napychania tych agent targowych wystąpieniowych takimi nowościami, dlatego, że do tej pory każdego rodzaju targi praktycznie wiązały się z jakimiś nowościami. W zeszłym roku oczywiście było to wszystko, co związane z AI-em i mówiło, i wydawało się, że tutaj to AI wejdzie i tą branżę po prostu zdominuje totalnie i będziemy tu mieli mnóstwo zastosowań, narzędzi, które sprawią, że e-commerce teraz wystrzeli na zupełnie inny poziom. Tak się nie stało, nie mamy jakoś super dużo botów AI-owych, które by były popularne w wyszukiwarki i też nie zauważyłem, żeby jakoś to odczuły. Generalnie na takie ramki rekomendacji stać tylko dużych graczy. Naprawdę jeszcze póki, co nie widać tego, żeby w tym e-commerce AI aż tak bardzo namieszało. Aczkolwiek należy się tego spodziewać, że pewnie namiesza w wielu branżach. Oczywiście lata wcześniej mieliśmy różnego rodzaju zmiany w systemach reklamowych. Dochodziły nowe platformy, pojawiał się TikTok, to po agendy dotyczyło TikToka, zmieniał się system reklamowy Facebooka, zmieniały się zasady dotyczące polityki prywatności. W Google, był ten słynny Consent Mode. Każde takie wydarzenie miało taki temat dominujący, który był faktycznie jakąś nowością, zaskoczeniem. Cały czas trzeba było za czymś tam pędzić i wdrażać jakieś to nowe rzeczy z każdej takiej konferencji. Ja przywoziłem co najmniej kilka tematów, które można było od już wdrożyć. Po targach e-handlu, mam takie wrażenie, po targach e-handlu i po tegorocznej, też edycji Sprawnego Marketingu, mam takie wrażenie, że tutaj właściwie, mam takie wrażenie, że w końcówce tego roku, nie mieliśmy, że w drugiej, po targach e-handlu i po edycji Sprawnego Marketingu tej jesiennej, mam takie wrażenie, że w drugiej połowie tego roku nic takiego nie wystąpiło. I nie ma żadnego takiego silnego newsa, który byłby w stanie zdominować branżę e-commerce. Czy to dobrze? Czy to źle? Ja uważam, że to naturalna kolej rzeczy. To znaczy w takim dojrzałym już, im branża dojrzalsza, tym ten wzrost, ta ilość nowości będzie, będzie mniejsza, będzie to spowalniać, natomiast uważam, że dochodzimy do momentu, w którym o tym tak zwanym sukcesie e-commerce, konkretnego sklepu internetowego, biznesu online, jak zwał, tak zwał, będą decydować szczegóły. To znaczy my dzisiaj wszyscy wiemy, że musimy mieć performance marketing, że musimy mieć ruch organiczny, że musimy mieć social media, że musimy przedstawić atrakcyjnie produkt, musimy mieć dobre zdjęcia, musi wyjść propozycję wartości, musimy być skierowani do odpowiedniej grupy osób, musi być jak najlepsza strona, która będzie zoptymalizowana, pod kątem konwersji, musimy mieć pozycjonowanie, et cetera, et cetera, a musimy mieć takie, takie, takie i takie narzędzia, żeby to wszystko mierzyć, analizować, raportować, wyciągać wnioski, poprawiać i tak dalej, i tak dalej. I generalnie dzisiaj branża szeroko pojęta i osoby, które się edukują w tym temacie, w branży, wiedzą o tym. Natomiast widzę, że… natomiast widzę też po naszych klientach, z którymi na przykład pracujemy konsultacyjnie, że o ich sukcesie w konkretnej niszy decyduje na przykład jakieś rozwiązanie technologiczne, które wytworzyli na swoje potrzeby. I to oczywiście już brzmi tutaj z założenia drogo, natomiast to nie zawsze są drogie rozwiązania, nie bardzo bym chciał zdradzać, jakie to są rozwiązania, no bo może słuchać tego konkurencja albo ktoś z tej branży i może to dość łatwo wdrożyć u siebie. A z tego podcastu dostanie potwierdzenie, że warto, bo to działa, więc jakby konkretnych przykładów nie chcę podawać, ale bardzo często różnego rodzaju programy lojalnościowe, czy jakieś rzeczy związane z VR-em, AR-em i tak dalej, sprawiają, że w takich mikroniuansach technologicznych, które są dostępne tylko u nas, tylko na naszej platformie my mamy tą konkretną funkcjonalność, to budujemy na tym przewagę konkurencyjną. Czyli nie jest to funkcjonalność, którą ja za 29 dolarów mogę sobie kupić u dowolnego dostawcy amerykańskiego w subskrypcji miesięcznej i za miesiąc ją wyłączyć, bo ona jeżeli jest tania i łatwa we wdrożeniu, no to znaczy, że może z niej korzystać każdy. Moja konkurencja bez żadnego problemu może to szybko wdrożyć, jeżeli ja to szybko wdrożyłem. Przewaga konkurencyjna zaczyna się tam, gdzie ja wymyślę, jak rozwiązać jakiś problem mojej grupy docelowej, najlepiej w jakiejś konkretnej niszy i ten problem przełożę na rozwiązanie technologiczne, no bo umówmy się, e-commerce głównie na technologii stoi, aczkolwiek to nie zawsze musi być technologia i to rozwiązanie technologiczne sprawi, że moja oferta stanie się atrakcyjniejsza dzięki temu. No tak naprawdę nie muszę zmieniać nic w produkcie, nie muszę zmieniać nic w performance marketingu, nie muszę zmieniać nic w warunkach dostawy i tak dalej. Wystarczy, że zoptymalizuję, zagospodaruje jakiś jeden problem mojej niszy, rozwiąże go, że sprawia, że na przykład jakaś konkretna grupa osób na moim sklepie będzie mogła kupować szybciej, taniej, będzie miała jakiś wcześniejszy dostęp do produktów. Tutaj naprawdę ciężko podać jeden jakiś taki przykład, taki, taki, taki tip, który sprawi, że w każdej branży on zadziała super i świetnie, bo tutaj właśnie na tym polega cały ambarans, że trzeba pomyśleć nad tym samodzielnie i zastanowić się, co ja mogę w mojej branży takiego wdrożyć, co sprawi, że się wyróżnię na tle konkurencji, i dlatego, że moją konkurencję już dzisiaj ma Pixela, Google Analytics’a, Google Tag Managera, Hot Jara, ma jakiś system mailingowy, ma jakiegoś chatbot’a, to generalnie ma już dzisiaj większość i to nie stanowi żadnej przewagi. Na tle mojej konkurencji ja tutaj niczym się specjalnie, specjalnym nie wyróżnię. No właśnie, czymś takim może być na przykład tzw. e-commerce, nie? Czyli produkty używane starają się coraz większą częścią rynku. Coraz więcej konsumentów w Polsce decyduje się na to, aby właśnie kupować produkty używane, szczególnie w tych młodszych grupach wiekowych i to stanowi pewnego rodzaju wyzwanie dla sklepów tradycyjnych, ale też stanowi pewną szansę. To znaczy, te produkty wcale nie muszą trafiać na OLX-a, czy Allegro lokalnie, czy jakikolwiek inny serwis tego typu. Te produkty mogą trafić do nas. Możemy skonstruować jakąś atrakcyjną formę odkupu, żeby później tego typu rzeczy sprzedawać taniej u nas. I tak naprawdę mamy dwie pieczenie na jednym ogniu, bo możemy na jednym produkcie zarobić dwa razy. Oczywiście nie w każdej branży, nie z każdym produktem, nie zawsze, no ale warto się też temu przyjrzeć, no bo po co ktoś ma zarabiać na nas, jak możemy zarobić na tym sami. I tak, chociaż odsetek zakupów przez media społecznościowe pozostaje na poziomie 19%, no nie jest to jakiś bardzo wysoki wskaźnik w skali świata, o tyle widać wyraźnie, że wydatki w tym kanaleznacznie wzrosły. No koszt kliknięcia, koszt wyświetlenia, te rzeczy idą cały, cały czas w górę. No i tutaj oczywiście warto zastanowić się nad tym, żeby pozyskiwać, budować listę mailingową i pozyskiwać też społeczność w inny sposób, niż tylko za wykorzystywaniem, niż za pośrednictwem mediów społecznościowych. Nie jest nikogo… Nie będzie też pewnie dla nikogo żadnym zaskoczeniem, że Blick stał się najpopularniejszą metodą płatności. Wyprzedził wszystkie przelewy internetowe. No jest po prostu w Polsce najbardziej popularny i najszybszy. Ja sam też najczęściej korzystam z Blick’a i to nie jest żadne, żadne odkrycie. Nadal dominującą formą dostawy są automaty paczkowe. No to, i to też jest dzisiaj standardem. Kiedyś mówiło się o tym, że trzeba wdrażać paczkomaty, już mieć paczkomaty, dzisiaj paczkomat ma każdy jako metodę dostawy na swoim sklepie i to też nie jest już żaden wyróżnik. To, co jest troszkę nieniepokojące w kontekście osób, które zajmują się produkcją albo sprzedają tylko tutaj na rodzimym rynku, no to wzrasta udział platform zagranicznych. Mam na myśli te wszystkie platformy azjatyckie, azjatyckie marketplace-y które szybko zyskują popularność, no i tutaj najprawdopodobniej jest to związane z tym, że są bardziej atrakcyjne cenowe. Genowo, oczywiście w pewnych grupach wiekowych zyskują na popularności, w innych niekoniecznie, no ale to też daje do jakiejś tutaj pole do zastanowienia, co z tym faktem zrobić, bo tam oczywiście decydującym czynnikiem jest cena. Okazuje się, że ten czas dostawy może być tam już akceptowalny troszkę dłuższy, no bo będziemy mieli dużo, dużo bardziej atrakcyjną cenę. No i tu musimy się zastanowić, jak do tego tematu podejść, jeżeli nasza konkurencja na tego typu platformach jest. I mój taki ostatni wniosek z raportu gemiusa, no to znaczenie technologii. Dlatego że w raporcie podkreślano bardzo rolę innowacji technologicznych, na przykład taki ekspress checkout, czy rozwiązania subskrypcyjne, wszystkie różnego rodzaju rzeczy, które nie są popularne, których konkurencja nie ma, i to jest to, o czym mówiłem wcześniej, że na tym należałoby się skupić, poszukać swoich wyróżników. I oczywiście no, jeżeli jesteśmy małym e-commerce, i nie mamy rozwiązanego tak podstawowego problemu, jak to, że nie wystawiają nam się automatycznie paragony czy faktury, albo nie mamy dostępu onlinowego do naszego systemu magazynowego, bardzo dużo w ostatnim czasie, dlatego że mamy końcówkę roku, prowadzę takich konsultacji, gdzie zgłaszają się do nas firmy, które mają system magazynowy zainstalowany na jednym sklepie centralnym u siebie w firmie i odkryły, że można inaczej. Okazało się, że jest… Dotarli jakoś do tej informacji, że oprócz takiego rozwiązania, są rozwiązania chmurowe, które dają dostęp do swojej bazy produktów, do magazynu, do danych sprzedażowych z dowolnego miejsca na świecie i wcale ja nie muszę pędzić do mojej firmy i siadać do jednego jedynego komputera w pokoiku, który jest podpięty pod ten program, żeby wystawić fakturę, pagą, zrobić korekty, czy cokolwiek. No szok. Więc, jeżeli mamy tego typu wyzwania, no to lepiej zająć się takimi rzeczami, uporządkować takie podstawy i faktycznie końcówka roku to jest dobry moment, żeby, na przykład od 1 stycznia, wskoczyć sobie już na program księgowy, program magazynowy XXI wieku, który nie będzie archaiczny i da dużo więcej możliwości też potem i różnego rodzaju integracji, no bo to głównie o to chodzi, po to walczymy o to, żeby nasz system był online-owy, po pierwsze to dostępność, po drugie, no to możliwość różnego rodzaju integracji z różnego rodzaju platformami. Ale jeżeli wszystkie takie podstawowe problemy technologiczne w naszym sklepie internetowym są zaopiekowane, no to wtedy moja rada taka – pomyśl, zastanów się, w jaki sposób możesz sprawić, że ludzie, którzy u ciebie kupują, będą chcieli zostać, nie będą szukać gdzie indziej lub w jaki sposób możesz przyciągnąć nowych ludzi do swojego sklepu, stosując jakieś ułatwienie dla nich, zmniejszając im próg wejścia i ten próg wejścia można zmniejszyć na wiele sposobów, o tym pewnie powstanie osobny odcinek, ale tak na szybko – to mogą być jakieś rzeczy związane z tym, że jego intencja zakupowa spowodowana ceną może zostać obniżona, jeżeli spełni określone warunki, może też być to, można nie obniżając ceny zastosować jakiś program lojalnościowy, można skonstruować ofertę w taki sposób, że jeżeli osoba A sprowadzi do mojego sklepu osób X, to wtedy dostanie jakiś dodatkowy rabat. Bardzo wiele różnego rodzaju możliwości można tworzyć, to wszystko tak naprawdę zależy od tego, jakimi produktami handlujemy, jaką mamy marżę, jaką mamy wartość koszyka, jaką mamy sprzedaż w tym kanale internetowym, jakie mamy metody atrybucji i tak dalej. To naprawdę bardzo wiele czynników na to wpływa, więc nie chcę podawać konkretnych przykładów, ale moim zdaniem, widzicie, końcówka roku, to jest dobry moment, żeby się nad tym zastanowić, żeby od stycznia uszyć już z nową energią, z nowymi rozwiązaniami, z nową siłą. No, bo jak wiadomo, ten okres po Bożym Narodzeniu, początek roku, będzie temu sprzyjał, będziemy mieli mniej takiej pracy bieżącej i pewnie będzie można bardziej się zgłębić w takie rzeczy rozwojowe. Więc namawiam do tego, żeby… więc namawiam do tego, żeby zająć się tym już tu i teraz i nie odwlekać tego na potem. I w dzisiejszym odcinku, słuchajcie, to na tyle. Mam nadzieję, że te wasze… mam nadzieję, że te moje przemyślenia, moje wnioski coś wam dały. Jeżeli wy macie inne wnioski, a nawet jeżeli macie takie same, to napiszcie komentarz, dajcie znać w wiadomości, może prywatnej, albo na Instagramie, albo nainklinie, jak wam wygodniej, jakie są wasze wnioski dotyczące branży e-commerce w tym roku 2024, który powoli się kończy. Słuchajcie, na dzisiaj to tyle. Dzięki i do usłyszenia w kolejnym odcinku. Jeżeli chcecie, możecie ten kanał zasubskrybować, jeżeli jesteście teraz na YouTubie albo możecie go… Możecie ten kanał oczywiście zaobserwować, zasubskrybować, ale nie zmuszam. Na dzisiaj to tyle, dzięki i do usłyszenia już niebawem. Cześć.
2800+ wyświetleń miesięcznie
Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.
4.9 out of 5 stars on Spotify
“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem, w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”
CEO med&beauty
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.