fbpx

HomeAutomatyzacje w e-commerce: 3 praktyczne przykłady, które odmienią Twój biznes

Automatyzacje w e-commerce: 3 praktyczne przykłady, które odmienią Twój biznes

WnE#56

Automatyzacje w e-commerce: 3 praktyczne przykłady, które odmienią Twój biznes

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

O automatyzacji było na tym kanale całkiem sporo. Tak mi się wydawało, do momentu aż nie porozmawiałem ostatnio ze znajomymi, którzy słuchają tego podcastu dość regularnie i powiedzieli mir słuchaj ty robisz tych automatyzacji tyle i robisz je naprawdę fajne i ciekawe dlaczego Ty o tym w ogóle nie mówisz No i padłem ofiarą samego siebie wydawało mi się, że tych automatyzacji jest tak wiele wokół mnie, że wszyscy o tym mówią, że wszyscy o tym wiedzą że sam celowo trochę odpychałem ten temat od siebie i de facto on nie pojawiał się na tym kanale co jest błędem, dlatego, że temat automatyzacji zwłaszcza w obecnych czasach jest bardzo ważny i potrzebny i należy o nim mówić tym bardziej, jeźeli w tym temacie ma się coś do powiedzenia A tak się składa, że Ja w temacie automatyzacji siedzę już od dłuższego czasu w temacie automatyzacji w temacie AI w temacie wytwarzania różnego rodzaju narzędzi, głównie dla branży e-commerce ale nie tylko Ja nazywam się Wojciech Piszor a to jest podcast Więcej niż e-commerce w którym opowiadam o tym jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy jeżeli ta tematyka jest dla Ciebie ciekawa to ja zapraszam Cię do wysłuchania tego odcinka a w dzisiejszym odcinku opowiem o automatyzacji e-commerce na trzech praktycznych przykładach a w dzisiejszym odcinku opowiem o a w dzisiejszym odcinku opowiem o 3 automatyzacjach na praktycznych przykładach a w dzisiejszym odcinku opowiem o trzech realnych automatyzacjach na prawdziwych, realnych przykładach no dobra Co to są te automatyzacje? Wydaje mi się, że już o tym mówiłem, że w szędzie się o tym mówi Ale dla osób, które słyszą o tym pierwszy raz przypomnę, że automatyzacje to po prostu proces zastępowania takich manualnych działań przez różnego rodzaju systemy, narzędzia które te czynności wykonują za nas I w kontekście e-commerce oznacza to wykorzystanie technologii do usprawnienia różnych aspektów prowadzenia sklepu Na przykład obsługa klienta marketing zarządzanie zamówieniami logistyka To są wszystko obszary, w których można zastosować automatyzację I ja dzisiaj opowiem o trzech takich różnych automatyzacjach Ich oczywiście mogła być cała masa tylko ten odcinek musiał by trwać wtedy wieki I byłby pewnie ciężki do przyjęcia ale też postarałem między wybrać takie przykłady właśnie z różnych aspektów e-commerce’u a nie tylko na przykład trzy automatyzacje z zakresu obsługi klienta A można byłoby takich automatyzacji w tym zakresie namnożyć całe mnóstwo Bo to akurat bardzo wdzięczna gałąź e-commerce’u do automatyzowania Ale ja dzisiaj tak postarałem się żeby w sumie z tej obsługi klienta za wiele tutaj nie było Bardziej chciałem opowiedzieć o takich innych obszarach A więc jak już wiemy, czym Te automatyzacje są Bo Jak już wiemy, czym Te automatyzacje są to Opowiem o tym, jakie korzyści są w ogóle z tego, że takie takie automatyzacje się stosuje nie, dobra, tego już nie będę Dobra, to przechodzimy do konkretu Dzisiaj chciałbym podzielić się z wami trzema konkretnymi przykładami automatyzacji które w ostatnim czasie wdrożyłem w swoich sklepach internetowych i opowiedzieć, jak wpłynęły one na ich funkcjonowanie, jak wpłynęły też na ich wyniki i taki pierwszy przykład to automatyzacja urodzinowa na stronie przygodycudaków.pl która powstała w czerwcu tego roku i wpadliśmy na taki pomysł, aby przydzielać rabaty użytkownikom z okazji urodzin ich pociech dlatego że stora kieruje swoją ofertę do rodziców którzy kupują książki dla swoich dzieci postanowiliśmy, że przygotujemy taką ofertę urodzinową, że w momencie kiedy będzie zbliżała się data urodzin to my będziemy przyznawać taki rabat urodzinowy dla twojego dziecka i tutaj mamy dwie korzyści. Po pierwsze mamy rabat czyli jest korzyść finansowa ale mamy też przypomnienie i w tym momencie pisze się u nas na naszej stronie i poda imiona swoich dzieci i ich daty urodzin, bez podawania roku urodzenia, bo tends nie interesuje akurat ale to zaraz do tego przejdę będzie miał możliwość nie będzie musiał pamiętać o urodzinach swojego dziecka, albo inaczej i na pewno będzie mu trudniej o nich zapomnieć a zdarza się to nawet najlepszym i jeżeli I teraz ktoś może pomyśleć sobie dobra to jak taka automatyzacja działa? jak taką automatyzację przygotować? I tak naprawdę akurut tu mamy do czynienia z takim typem automatyzacji, która łączy w sobie różnego rodzaju narzędzia, dlatego że z jednej strony mamy naszą stronę internetową na której mamy formularz tak jak mówiłem przed chwilą, ten formularz składa się z kilku pól, przede wszystkim imię dziecka dzień urodzenia i miesiąc czas rok pomijamy, bo jest dla nas nieistotny nas interesuje tylko to, żeby w odpowiednim momencie wysłać przypomnienie o tym i wysłać ten kod rabatowy, że te urodziny się zbliżają I taki formularz musi zostać umieszczony na stronie internetowej No i teraz właśnie, jeżeli nasza strona jest budowana w oparciu o silniki open-source spoko nie ma większego problemu na większości silników bez większego problemu można taki formularz osadzić Jeżeli mamy jakieś rozwiązania SAS-owe, które są bardziej hermetyczne no, tam już możemy mieć z tym problem, chociaż są na to też różnego rodzaju sposoby i obejścia ale generalnie to już zazwyczaj wtedy trzeba trochę obchodzić to naokoło mówię o tym też dlatego, że słuchają tego podcastu osoby, które decydują się na wybór platformy często i to może być dla nich jakaś taka wskazówka z czym będą musieli się w przyszłości zmierzyć. No dobra. No to mamy już formularz. Wiemy że on musi być osadzony na naszej stronie internetowej, czyli mamy jakąś technologię po stronie naszego sklepu. Musimy przechować gdzieś tę informację, no bo musimy wysłać ten kod rabatowy na siedem dni przed urodzinami, czyli potrzebujemy jakąś bazę danych. Coś, co będzie przechowywało te urodziny i w tym momencie, te informacje o tych urodzinach. No i tutaj możemy skorzystać chociażby Excela w chmurze, czyli na przykład Google Sheetsa. Możemy skorzystać też z narzędzie, które nazywa się Air Table, które jest reklamowane pod hasłem właśnie Excel na sterydach, ale to mocno niedoszacowane uważam, chociaż turbofani Excela się z tym nie zgadzają. To zostawmy to na boku. Generalnie takie narzędzia jak Air Table daje też naprawdę sporo możliwości, m.in. przechowywanie właśnie danych. I… czyli mamy już drugie narzędzie, mamy, mieliśmy formularz, gdzie te dane musiały wejść, mamy jakieś story, jakąś bazę danych, w której przechowujemy te dane w postaci właśnie tego narzędzia Air Table. No i ostatnim krokiem jest wysłanie tego kodu do klienta. No i tutaj możemy skorzystać z systemów mailingowych, jeżeli takie mamy, jeżeli dają takie możliwości, to możemy wykorzystać takie systemy właśnie jak GetResponse, Klavio, MailChimp i Dron, jest tych systemów cała masa. Jest to o tyle prostsze, że te systemy po prostu zawierają już w sobie ten cały system do wysyłki maili i czasami wystarczy po prostu się tylko pod… do, podpiąć pod ten system i on za nas tą wysyłkę obsłuży, ale możemy też skorzystać z takich narzędzi, które pozwalają wysyłać maile ze swojego środowiska, na przykład takie narzędzia jak Zapier czy Make, które mają też w sobie te funkcjonalności wysyłania maili. No i one też będą nam potrzebne do tego i to jest właśnie czwarty zestaw i to jest jakby czwarte narzędzie w ramach tej automatyzacji, które jest potrzebne do tego, żeby to spiąć w całość. Czyli Make odpowiada za wymianę danych pomiędzy tymi poszczególnymi narzędziami. Ja wypełniam coś na stronie, klikam wyślij, Make bierze te dane, zbierze je do Airtable, tam je zapisuje i też sprawdza codziennie, czy na przykład dzisiaj nie powinien wysłać jakieś wiadomości do klientów i przekazuje informacje do naszego systemu mailowego. Dzisiaj wyślij takie i takie kody do tych i tych klientów. Czy to jest skomplikowane? W powiedziałbym skali, tak od 1 do 10. Myślę, że takie 7, może bardziej 6. To nie jest jakaś bardzo skomplikowana automatyzacja. Natomiast to jest na pewno automatyzacja, która daje obupłynną korzyść. To znaczy klient, który się zapisał do tego, a mogę Wam zdradzić, że w naszym systemie na ten moment, a uruchomiliśmy to stosunkowo niedawno, bo kilkanaście dni temu, jest ponad 1000 maili. Po pierwsze, mamy właśnie te maile, jeżeli zbierzemy te zgody marketingowe, to automatycznie mamy zbudowaną listę newsletterową, a po drugie mamy jeszcze taką korzyść, że klient przypomni sobie o nas, przynajmniej kilka razy w ciągu roku i to nie będzie taka przypominajka, jak to zazwyczaj jest w takich newsletterach z czterech liter, że hej, zobacz co u nas, mamy takie i takie nowości, itd, itd, nie, to jest jakby, gdzie rozwiązujemy Twój konkretny problem. Słuchaj, za 7 dni Twoje dziecko ma urodziny, a my mamy na to ten problem rozwiązanie, tutaj jest dla niego prezent, taki i taki, proponujemy np. taki, taki zestaw, tutaj jest rabat, a jeszcze od siebie dorzucamy, np. ponieważ jesteś w tej promocji urodzinowej, dorzucamy jeszcze jakiś gratis. Jeden system i rozwiązuje tak naprawdę wiele, wiele, wiele problemów marketingowych, a tak naprawdę to jest automatyzacja, którą wykonujemy raz i ona dla nas pracuje przez cały rok. Jeżeli chcecie zobaczyć jak taka automatyzacja działa, to zapraszam na przygodycudaków.pl i tam możecie sobie taki formularz obejrzeć i jeżeli macie dzieci to też możecie z niego skorzystać. Ktoś powie no dobra, ale to ktoś może sobie wybierać takie rabaty i wcale nie mieć dzieci i tak dalej, gdzie tu weryfikacja, oczywiście, że może, natomiast no, jeżeli finalnie dokona zakupu i kupi te książki dla siebie mając lat 40, 50 czy więcej, to tylko im plus. Finalnie, finalnie na naszym koncie lądują pieniądze tego klienta, a to o to Commercie chodzi. Kolejną automatyzacją jest automatyzacja którą wdrożyliśmy stosunkowo niedawno z zakresu właśnie obsługi klienta, ale nie dotyczy ona tutaj jakiegoś mailowania rozmawiania z nim, tylko takiej obsługi posprzedażowej, czyli z tym co dzieje się w momencie kiedy klient już dokona zakupu w naszym sklepie. To co jest ważne dzisiaj, to żeby wykorzystać ten moment o tym pewnie nagram kiedyś osobny odcinek na to, aby zapaść w pamięci klientowi. I jaki my wymyśliliśmy pomysł na to jakie rozwiązanie tego problemu. W momencie kiedy klient dokonuje u nas zakupu my w naszym systemie widzimy całą historię jego zamówień. Widzimy dokładnie co kupował. Kiedy przyznajemy tak zwany status klientowi, czyli widzimy że jest nasz klient typu super, tak jak mamy np. na Allegro super sprzedawca. To my mamy taki status super klienta. On automatycznie do danego klienta się też przypisuje. I my w naszym narzędziu, narzędziu, które nazywa się FastShop. Możecie też na fastshop.pl zobaczyć sobie i poczytać trochę o tym narzędziu. To narzędzie, które powstało też na nasze potrzeby kilka lat temu. I zaczynamy teraz taką powiedzmy jego ekspansję też na do zewnętrznych klientów, bo to naprawdę fajne narzędzie do obsługi zamówień. I właśnie w tym narzędziu mamy taką funkcjonalność, która pozwala nam na wygenerowanie kartki z podziękowaniem dla klienta za złożenie zamówienia. Ale to nie jest takie podziękowanie do jakich jesteśmy przyzwyczajeni, że no właśnie ktoś wkłada nam do zamówienia taką samą kartkę i dostajemy otwarte zamówienie w tym miesiącu, mamy tam taką samą kartkę, której nawet nie czytamy, tylko ją wyrzucamy. To nie jest takie podziękowanie, gdzie mamy wydrukowany tekst, a ktoś po prostu ręcznie wpisuje nasze imię. Co jest już jakąś formą personalizacji, ale umówmy się też to już dzisiaj raczej nie robi większego wrażenia. to jest forma personalizacji, która wykorzystuje sztuczną inteligencję i wszystkie dane, jakie mamy zgromadzenie zgromadzone o tym kliencie i o jego zamówienie. W skrócie. My w naszym systemie widzimy, że kiedyś jakiś Wojtek kupił cztery książki o takich i takich tytułach. A teraz kupił piątą. W związku z tym, mamy w naszym systemie taki przycisk. Wygeneruje podziękowanie dla klienta i po paru sekundach pojawia się na ekranie taki tekst, który brzmi mniej więcej tak. Hej, Wojtek, dzięki, że zamówimy… Hej, Wojtek, mam nadzieję, że książka XYZ, którą kupiłeś ostatnio ci się spodobała. Mamy nadzieje, że ta, którą kupiłeś dzisiaj o tytule takim i takim również przepadnie ci do gustu. Jeżeli chciałbyś o tym pogadać albo przekazać do nas jakieś uwagi, feedback, recenzje, pogadać na ten temat, napisz do mnie na priff. Jestem tutaj dostępna tutaj i tutaj nie wiem tutaj może być mail, Instagram, Trzymaj się, pozdrawiam. Zuza. A pod spodem możemy na przykład zamieścić informację, a tutaj do ciebie jeszcze specjalny kod Rabatowy, który będzie ważny jeszcze tylko na przykład 7 dni. Ten kod jest zgenerowany w momencie wygenerowania tego podziękowania, w związku z czym mamy informacje, mamy możliwość, żeby ograniczyć go czasowo. Ta kartka wyświetla się na ekranie, jak klikam akceptuj, mogę ją też wy, wy edytować ręcznie, ale jeżeli wszystko jest z nią OK, a zazwyczaj jest, to klikam akceptuj i w tym momencie ona drukuje się automatycznie na i to jest taka i to jest taka automatyzacja, która z jednej strony wymaga udziału człowieka, bo ktoś musi ją kliknąć, przeczytać i tak dalej i tak dalej, no ale wynosi personalizacje i nasze, i takie nasze indywidualne podejście do klienta na zupełnie inny poziom jednocześnie nie zwalniając tego procesu pakowania, dlatego, że my na przykład mamy to zrobione w ten sposób, że generujemy to podziękowanie w momencie, kiedy generuje się etykieta kurierska. W związku z czym, tak naprawdę czekamy aż ta etykieta się wydrukuje, a w tym samym momencie drukuje się podziękowanie dla klienta. Super, świetne rozwiązanie i naprawde personalizacja na wysokim poziomie. Jak do tej pory nie widziałem jeszcze, żeby ktokolwiek robił to w ten sposób, pewnie zaraz się to pojawi w różnych, w różnych narzędziach, no ale na razie, póki co jesteśmy piersi. Jeżeli chcielibyście też taką funkcjonalność mieć u siebie, to zapraszam was albo na, to zapraszam was na przykład na upstar.pl i tam możemy umówić taką konsultację, w której wam pokażę, jak to rozwiązanie działa i na przykład być może, no i być może też, i być może też po takiej konsultacji okazało się, że takie rozwiązanie bylibyśmy w stanie wdrożyć u was. Trzecim takim przykładem, reklamacji, który wydaje mi się, że jest takim, taką najprostszą, aczkolwiek też ware jeszcze zdarza się i trzeci taki przykład, reklamacji, który wydaje mi się być bardzo prosty, niezwykle potrzebne, a niestety bardzo rzadko wykorzystywany. Tu jest automatyzacja, która wykorzystuje powiadomienie, powiadomienie w momencie złożenia reklamacji przez klienta. Czyli klient wchodzi na naszą stronę i tam znowu ma formularz, który wypełnia i w momencie, kiedy ten formularz zostanie wysłany na przykład my dostajemy maila, smsa, powiadomienie na jakimś komunikatorze, z którego korzystamy. Nie wiem, na WhatsAppie, na Slakku. … czy na jakimkolwiek innym i jesteśmy w stanie od razu na takie zgłoszenie reklamacyjne zareagować. Dlaczego to jest ważne, żeby reagować na zgłoszenia reklamacyjne? No, zdarza się tak, że klienci, którzy zamawiają nasze produkty na przykład nie potrafią z nich skorzystać, mają problem z pierwszym uruchomieniem i wydaje im się, że produkt nie działa, a tak naprawdę na przykład nie zaaplikowali do niego baterii albo nie podłączyli go do ładowania, bo myśleli, że to urządzenie przychodzi do nich już naładowane a on na przykład się rozładowało, bo leżało dłuższy czas na magazynie i zwłaszcza w przypadku elektroniki właśnie występują te problemy, że klienci reklamują produkty, które tak naprawdę działają, one wracają do sklepu, tam zostaje wykonana diagnoza, są odsyłane z powrotem i generalnie wszyscy na tym tracą. Sklep traci, bo musi płacić podwójnie za wysyłkę, a klient, no bo ma jakieś takie negatywne skojarzenia z tą marką. Pomimo tego, że tak naprawdę on nic złego nie zrobił i ta marka też nic złego nie zrobiła, to jednak tutaj obie strony nie są zadowolone z tej transakcji, no bo tracą czas i pieniądze. Więc w momencie kiedy pojawia się takie zgłoszenie a tutaj również ta automatyzacja może być bardzo prosto zrobiona, dlatego że większość… … A ta automatyzacja całkowicie, a ta automatyzacja w ogóle nie jest komplikowana. Ona opiera się o formularz na stronie który w momencie kliknięcia przycisku wyśli na przykład tak jak mówiłem wyśle do nas mail a ta automatyzacja może być też rozbudowywana od takiego właśnie prostego modelu kiedy dostajemy tylko maila, smsa i tak dalej, na przykład możemy każde to zgłoszenie zbierać w naszej bazie danych. Tak jak mówiłem czyściej albo w Excelu, albo w Vertable i możemy potem na tej podstawie dokonywać różnego rodzaju analiz. Ile mamy zgłoszeń reklamacyjnych w danym odkrycie? Porównywać jeden okres do drugiego okresu. Czy na przykład mamy jakieś tendencje reklamacyjne na poszczególnych grupach produktów, na poszczególnych grupach dostawców. To już jest naprawdę cała wiedza informacji, która wynika tylko z tego jednego faktu, że osadziliśmy formularz na stronie i wdrożyliśmy sobie automatyzację, która kosztuje, jeżeli kupujemy ją na rynku, dwa tysiące złotych powiedzmy netto, a jeżeli robimy ją sami gdzieś tam po godzinach, to kosztuje nas, tylko tam nasz czas i powiedzmy kilkanaście dolarów, jeżeli korzystamy z jakichś płatnych narzędzi. Kończy mi się głos. Więc taka prosta atomatyzacja minimalizuje ryzyko przeoczenia reklamacji i jakiegokolwiek opóźnienia w odpowiedzi na nią w stosunku do klienta. Dzięki temu proces obsługi reklamacji staje się naprawdę bardzo efektywny i też bardzo profesjonalny co klienci dzisiaj doceniają i zwracają na to uwagę, jakie jest nasze podejście i jaki jest czas reakcji na nasze zgłoszenia, tym bardziej, jeżeli są to zgłoszenia negatywne. Tak więc podsumowując, automatyzacja w e-komercie to to nie jest jakiś trend, To nie jest jakiś nowy wymysł, ale to naprawdę jest konieczność i w dzisiejszym konkurencyjnym środowisku dzięki temu możemy pozwolić sobie na zwiększenie takiej efektywności operacyjnej na poprawę relacji z klientami, na oszczędność czasu i pieniędzy i jeżeli prowadzicie sklep internetowy, to zachęcam Was do identyfikacji takich obszarów, które można zaautomatyzować, bo ja dzisiaj tutaj wymieniłem tylko trzy automatyzacje, ale mógłbym wymienić i trzydzieści, a jakbym miał trochę więcej czasu, to i pełnię jest trzysta. Bo my tega automatyzacji przez ostatnie lata naprawdę naprodukowaliśmy całkiem sporo. Niektóre to są bardzo zaawansowane systemy, które połączone są z systemem do fakturowania, systemem do przyjmowania zamówień, z systemem sprzedażowym, logistycznym, marketingowym. Całą masę systemów można połączyć ze sobą w bardzo wmyślny sposób, ważne jest tylko to, żeby automatyzować po pierwsze to, co trzeba automatyzować w danym momencie, żeby te priorytety właściwie określić no i żeby… no i żeby te automatyzacje odpowiadały na jakieś jednak biznesowe zagadnienie, na jakiś biznesowy problem, no bo one wtedy są skuteczne i na siebie zarabiają. A tak, jak widzicie, tak jak… i tak jak słyszycie takie nawet niewielkie usprawnienia mogą naprawdę przynieść znaczące korzyści dla waszego biznesu. Tak jak mówiłem, jeżeli ten temat jest dla was ciekawy, to na www.upstart.pl w zakładce darmowa konsultacja jest taka możliwość, żeby taką konsultację zamówić i wtedy porozmawiacie albo ze mną, albo z Piotrem, albo z kimś innym z naszego zespołu, kto generalnie przez ten proces z wami przejdzie, porozmawia o tym jakie są wasze potrzeby, czego potrzebujecie i jakie na to jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązania. Na dzisiaj to wszystko, mam nadzieję, że te przykłady zainspirują was do wprowadzenia automatyzacji w waszych sklepach. Jeżeli macie jakieś pytania albo chcecie podzielić się własnymi doświadczeniami, to zapraszam was do komentowania tego odcinka. Do usłyszenia w kolejnym, cześć.

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem, w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy