fbpx

HomeWnE45

WnE45

WnE#45

Analityka w e-commerce - co i jak mierzyć?

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Jak analizować dane wykorzystując sztuczną inteligencję?

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

Cześć! Dzisiaj porozmawiamy o jednym z kluczowych aspektów wprowadzenia sklepu internetowego co mierzyć, jak mierzyć i czym mierzyć żeby nasze działania były skuteczne jeżeli prowadzisz na co dzień swój sklep internetowy albo dopiero zamierzasz zacząć to jest to na pewno odcinek właśnie dla Ciebie Ja nazywam się Wojciech Piszora i na co dzień prowadzę firmę doradczo-szkoleniową w zakresie ecommerce a jak również firmę, która wytwarza oprogramowanie i automatyzację dla tej branży zapraszam Cię do wysłuchania i obejrzenia tego odcinka dzisiejszy odcinek będzie składał się z czterech części w pierwszej części opowiem o tym, dlaczego w ogóle warto mierzyć w drugiej części omówię takie kluczowe wskaźniki w trzeciej części opowiem jaki narzędzia należy wykorzystać żeby odpowiednie rzeczy zmierzyć a w ostatniej części opowiem o tym w jaki sposób dane wskaźniki wykorzystać do poprawy wyników no to zaczynamy a dzisiaj porozmawiamy o jednym z kluczowych aspektów wprowadzenia sklepu internetowego co mierzyć, jak mierzyć i czym mierzyć żeby nasze działania były skuteczne jeżeli prowadzisz na co dzień swój sklep internetowy albo dopiero zamierzasz zacząć to jest to na pewny odcinek właśnie dla ciebie ja nazywam się Wojciech Piszora i na co dzień prowadzę firmę doradczo szkoleniową w zakresie e-commerce a jak również firmę, która wytwarza oprogramowanie i automatyzację dla tej branży zapraszam Cię do wysłuchania, obejrzenia tego odcinka dzisiejszy odcinek będzie składał się z czterech części w pierwszej części opowiem o tym, dlaczego w ogóle warto mierzyć w drugiej części omówię takie kluczowe wskaźniki w trzeciej części opowiem, jakie narzędzia należy wykorzystać do tego, żeby odpowiednie rzeczy zmierzyć a w ostatniej części opowiemy o tym w jaki sposób dane wskaźniki wykorzystać do poprawy wyników no to zaczynamy zacznijmy od podstaw dlaczego w ogóle warto mierzyć wskaźniki w sklepie internetowym w biznesie ogólnie no bo generalnie przychód, dochód, koszty te rzeczy… tego nie trzeba tłumaczyć nikomu, kto prowadzi na co dzień biznes że są to metryki ważne w biznesie ale prowadząc sklep internetowy mamy do dyspozycji całą masę innego rodzaju metryk które mogą wpłynąć na to że pozwolą nam lepiej zrozumieć nasz biznes pozwolą go opisać w postaci liczb będzie nam dużo łatwiej wyciągać wnioski na podstawie tego, jak zachowują się klienci na naszym sklepie internetowym i tak chociażby, jeżeli mamy informację o tym jak wygląda konwersja w naszym sklepie internetowym jesteśmy w stanie podejmować decyzje dotyczące tego, czy dane działania marketingowe przynoszą efekt czy też nie mierzenie pozwala zrozumieć jakie obszary wymagają poprawy jakie procesy należy usprawnić, jakie procesy w ogóle należy zbudować generalnie im więcej mamy metryk, tym więcej mamy informacji o naszym biznesie ale musimy pamiętać o tym, żeby też nie przesadzić w drugą stronę dlatego, że w pewnym momencie zbyt duża ilość danych może sprawić, że będziemy mieli problem z ich interpretacją i z odpowiednim wyciągania wniosków co doprowadzi do tego, że zamiast biznes rozwijać to będzie on stał w miejscu albo będziemy podejmować nietrafne decyzje bo będziemy w nieprawidłowy sposób interpretować te dane w takim razie możemy przejść teraz do drugiego etapu i opowiem w nim, jakie metryki w sklepie internetowym należy mierzyć pierwszą taką podstawową metryką w sklepie internetowym i to nie jest chyba żadnym odkryciem jest współczynnik konwersji każdy kto ma sklep internetowy wie że jest to współczynnik osób odwiedzających do osób, które dokonały zakupu to jest taki klasyczny współczynników konwersji ale możemy też mierzyć sobie konwersję na różnych etapach i porównywać sobie, w jakie sposób klienci przechodzą w jakim procencie klienci przechodzą z jednego etapu do drugiego, z drugiego do trzeciego i tak dalej bo na przykład taką mikro konwersją jest dodanie do koszyka możemy sobie mierzyć jaka ilość osób która dodała coś do koszyka a następnie dokonała zakupu współczynnik konwersji warto też mierzyć w kohortach, czyli w takich zbiorach danych które ograniczają się do jakiegoś konkretnego na przykład źródła ruchu to znaczy możemy próbować wskazywać jaki współczynnik konwersji jest przypisany do kampanii reklamowej w Google czy Facebooku, czy do email marketingu to nie jest takie proste, dlatego że my musimy przypisać tą konwersję do jakiegoś źródła ruchu żeby zrobić to w sposób prawidłowy nie zawsze jest to możliwe dlatego że nie zawsze jest tak, że osoba która weszła na naszą stronę internetową po prostu wpisując adres w wyszukiwarce dokonała zakupu wcale nie jest powiedzieć, że nie dokonała tego zakupu pod wpływem reklamy, którą zobaczyła jakiś czas temu na naszym sklepie internetowym o tym, w jaki sposób działa tzw. atrybucja bo tak się to nazywa opowiem w osobnym odcinku, bo jest to ten temat rzeka i jest to temat niezwykle na czasie, dlatego że w tej chwili ze względu na to, że ciasteczka przechowywane w pamięci przeglądarki zaczynają być wykorzystywane w zupełnie inny sposób niż do tej pory z tego powodu, jest to bardzo ciekawy temat i bardzo mocno on w tej chwili ewoluuje, zmienia i o tym pewnie niebawem powstanie osobny odcinek to jest konwersja to liczba zamówień podzielona przez liczbę odwiedzin pomnożona przez 100 i otrzymujemy procentowy wskaźnik osób, które dokonały zakupu jeżeli jeszcze tego nie mierzysz to czym prędzej zacznij bo im więcej będziemy mieli danych archiwalnych, historycznych tym łatwiej nam będzie wyciągać wnioski na przestrzeni czasu drugim takym wskaźnikiem jest średnia wartość zamówienia AVW jest to średnia kwota wydana przez 1 klienta na zamówienie i teraz, w zależności od tego jakie mamy do tego podejście możemy to mierzyć na dwój sposób tzn., możemy liczyć tą średnią kwotę netto lub brutto w rozumieniu Netto czyli np. kwota zamówienia pomniejszona o koszty dostawy co nie jest do końca dobrą praktyką dlatego że przyjmuje się że koszty dostawy nie są naszym dochodem co nie jest do końca prawną dlatego, że umówmy się większość sklepów internetowych które ma podane na sklepie internetowym jeśli chodzi o wysyłkę ma zazwyczaj podwyższone o te kilka złotych względem tego ile tak naprawdę ze tą wysyłkę płacą no i jest to też ich zysk który następnie jest opodatkowany no i to jest tak naprawdę to drugie Netto które możemy sobie policzyć od tego w jak sposób nasze produkty są opodatkowane i liczyć sobie średnią wartość zamówienia minus, podatek VAT no do tego dochodzą jeszcze oczywiście podatki dochodowe itd. no mogą być jeszcze różne opłaty z tym związane co akcyza ale to może już nie schodźmy tak nisko w każdym razie średnia wartość zamówienia ważne żebyśmy ją liczyli zawsze w taki sam sposób jeżeli umawiamy się, że liczymy ją z tym kosztem dostawy to liczymy ją z kosztem dostawy jeżeli liczymy ją razem z podatkami to liczymy razem z podatkami i wtedy mamy sytuację klarowną i możemy wtedy patrzeć sobie jak w czasie zmienia się średnia wartość naszych zamówień średnia wartość zamówienia jest bardzo prosta do wyliczenia po prostu bierzemy sobie całkowite przychody dzielimy to przez liczbę zamówień i mamy w najprostszym ujęciu średnią wartość zamówienia tym parametrem możemy manipulować na różne sposoby możemy tutaj zastosować różnego rodzaju cross-selling, up-selling i sprawić, żeby wartość naszego zamówienia wzrastała niektórzy też nazywają to średnią wartością koszyka w każdym razie jest to ten właśnie współczynnik który nam określa ile średnio jeden klient wydaje na naszym sklepie kolejną metryką jest współczynnik porzucenia koszyka jest to parametr, który nam pokazuje jakich odsetek użytkowników, którzy dodają coś do koszyka nie finalizują następnie zakupu i to jest to, o czym mówiłem wcześniej i to jest bardzo ważny parametr dlatego, że na podstawie tego już powinna nam się zapalić, jakaś łamka ostrzegawcza że coś może w naszym sklepie jest nie tak jeżeli ten parametr rośnie natomiast jeżeli go nie mierzymy to nie jesteśmy w stanie ustalić, czy on rośnie dlatego jeżeli jeszcze tego nie robisz to czym prędzej zacznij bo to jest jeden z ważniejszych współczynników do mierzenia jeżeli chodzi o analizę wsteczną to znaczy, nie jesteśmy w stanie wyciągnąć żadnych wniosków z tego parametru jeżeli nie wiemy jakie były wcześniejsze wyniki dlatego, że na każdym sklepie a już w ogóle w różnych branżach ten współczynnik wygląda zupełnie inaczej są branże, w których takie porównywanie sobie cen takie budowanie sobie koszyków a następnik porzucanie jest zupełnie normalne zwłaszcza, jeśli jesteśmy dystrybutorem czyli jeśli nasze produkty są dostępne w wielu różnych innych sklepach to bardzo często jest tak że klienci przechodzą sobie do samego końca tej ścieżki bo liczą, że może gdzieś na końcu pojawi się jeszcze jakiś rabat że może gdzieś będzie jakaś zniżka że może gdzieś dostaną coś za zero złoty za złotówkę, i tak dalej no i przechodzą przez ten cały proces ale finalnie go nie kończą dlatego, że jednak ta cena która została im na końcu zaproponowana nie jest dla nich odpowiednia idą szukać dalej więc to jest na pewno metryka na której należałoby sobie położyć taką lampkę ostrzegawcząd że jeżeli ten wskaźnik zostanie przekroczony to żebyśmy zostali o tym poinformowani tego typu automatyzacje można budować dzisiaj w bardzo bardzo wielu narzędziach natomiast ważne jest żebyśmy mieli dane historyczne bo jeżeli nie będziemy ich mieli to nie będziemy wiedzieli od jakiego momentu ten wskaźnik został już niebezpiecznie przekroczony a na ile jest to po prostu jakaś anomalia wynikająca na przykład z sezonowości produktu liczba porzuconych koszyków podzielona przez liczbę rozpoczętych transakcji razy 100 i mamy nasz współczynnik kolejnym czwartym wskaźnikiem jest wskaźnik powracających klientów i to jest tak naprawdę metryka która pokazuje nam jak bardzo klienci są lojalni naszej marce jak często kupują i ten wskaźnik mierzymy w bardzo prosty sposób to znaczy jest to liczba klientów powracających podzielona przez liczbę klientów unikalnych pomnożona razy 100 ten wskaźnik odpowiada nam czy chociażby działania marketingowe wymagają jakiegoś wzmocnienia naszego brandu żeby klienci chcieli kupować od nas a nie kupowali na przykład od naszej konkurencji ten wskaźnik też pokazuje że być może są jakieś problemy z naszym produktem z jego jakością generalnie każdy z tych wskaźników interpretowany osobno daje jakiś tam obraz na sytuację ale tak naprawdę analityka zaczyna się wtedy kiedy te wszystkie wskaźniki zaczynamy interpretować łącznie to znaczy kiedy patrzymy na to jak zachowuje się konwersja w danym ruchu czy z tego kanału klienci powracają częściej czy rzadziej jaka jest średnia wartość koszyka do danego klienta czy klienci, którzy wracają to są ci, którzy są utrzymani na średniej wartości koszyka czy na mniejszej czy na przykład wskaźnik porzuceń koszyka zmalał względem ilości klientów powracających czy wzrusk i na podstawie tego można wyciągać bardzo ciekawe wnioski ostatnim takim parametrem który można mierzyć nie tylko w sklepie internetowym ale ogólnie na każdej stronie internetowej to jest czas na stronie i ten parametr rok temu w momencie, kiedy przechodziliśmy z Google Universal Analytics na Google Analytics 4 został przez Googla trochę inaczej zinterpretowany jest w tej chwili inaczej liczony i tak naprawdę pokazuje on to jak bardzo klienci są na naszej stronie zaangażowani średnio możemy wyliczyć w taki sposób, że weźmiemy sobie sumę całego czasu wcieślonego na stronie i podzielimy go przez liczbę sesji ale musimy pamiętać o tym że są to parametry mierzone w ten sposób mogą nie dawać nam dokładnej informacji o tym co tak naprawdę się dzieje tutaj warto by było zejść chociażby do poziomu źródła ruchu i analizować sobie średni czas na stronie per źródło i to już by nam dało jakąś informację że na przykład osoby, które wchodzą do nas z jakichś kampanii płatnych skierowanych do górnej części lejka spędzają na naszej stronie właśnie więcej czasu i nie kupują i to jeszcze, nie jest nic złego dlatego że, bardzo możliwe że dopiero kampania Remarketingowa sprawi że te osoby wejdą na naszą stronę i dużo szybciej dokonają zakupu dlatego analizowanie tego czasu spędzanego na stronie, w oderwaniu od kontekstu jest zupełnie bez sensu to znaczy zawsze trzeba pamiętać o tym że osoby różne osoby z różną intencją wchodzą na naszą stronę żeby dokonać zakupu No i zwróćmy uwagę że klient nie jest jednolity On nie ma zawsze takiej samej intensji nie ma zawsze takiej samej świadomości marki Nie ma takiego samego budżetu na to żeby dokonać zakupu Dlatego w oderwaniu od całej reszty metryk analizowanie tego parametru nie ma kompletnie sensu Przejdźmy teraz do narzędzi które pozwalają mierzyć tego rodzaju parametry no i pierwszym takim narzędziem które pozwala nam skazywać na podstawowe metryki naszego sklepu internetowego Większość z silników e-commerce posiada taki panel taki dashboard analityczny Który te dane prezentuje z większą lub mniejszą dokładnością z większą lub wiekszą możliwością personalizacji tych wyników tego co możemy sobie przeanalizować Ale jednak, każdy sklep internetowy jakiś panel ma Możemy tego typu dane eksportować sobie do zewnętrznych narzędzi i tam prowadzić na nich analitykę Drugim takim narzędziem który jest bardzo popularny to oczywiście Google Analytics W tej chwili już Google Analytics wersji 4 i towarzyszy nam od roku No i większość osób myślę już się z tym pogodziła i zaprzyjaźniła się z tym narzędziem bo nie bardzo miała wyjście Google Analytics 4 trzeba pamiętać że bardzo mocno opiera się o zgody wyrażane w przeglądarce przez użytkowników i tak jak kiedyś Google informował że wdrożenie tak zwanego consent mode w wersji 2 nie będzie miało wpływu na to jakie dane będą zbierane w formie tej zanonimizowanej i będą przekazywane do naszego Google Analytics o tyle każdy kto prowadzi kampanię wie i widzi, że to nie do końca tak jest ilość danych, które znajdują się w tej chwili w Google Analytics jest dużo mniejsza niż była jeszcze kiedyś Google Analytics jest typowym narzędziem do mierzenia w sposób ilościowy to znaczy pokazuje nam bardzo, bardzo wiele różnych metryk pokazuje nam ścieżkę zakupową pokazuje nam też konwersje pokazuje nam źródła ruchu właśnie o których bardzo dużo wcześniej mówiłem bardzo dużo różnego rodzaju raportów możemy samodzielny sobie stworzyć w Google Analytics 4 no ale musimy pamiętać o tym skąd biorą się te dane, które są tam przetwarzane no i że to nie zawsze jest pełen obraz tego, co dzieje się na naszym sklepie internetowym dlatego taką alternatywą dla Google Analytics 4 jest na przykład narzędzie jak Fejt.com które pozwala zbierać dane w sposób zupełnie zanonimizowany tzn. nie zbieramy w ogóle informacji o użytkownikach tylko zbieramy informację o tym jakie strony zostały odwiedzone jaką mamy ilość sesji jaki mamy średni czas na stronie i te informacje są przez to, że nie przetwarzają żadnych innych informacji które Google o nas przetwarza mogą być zbierane w sposób pełny zachęcam do tego, żeby z tego narzędzia skorzystać dlatego że ono chociażby pozwala określić jaka jest różnica pomiędzy Google Analytics a Fejtomem jeśli chodzi o takich podstawowych metryk jak ilość użytkowników na stronie to już nam daje pewien obraz o ile zaniżone mogą być wszystkie nasze pozostałe metryki w Google Analytics takim narzędziem do analityki jakościowej ten odcinek bardzo skupiał się na analityce ilościowej i pokazywał w jaki sposób różnego rodzaju metryki wyliczyć natomiast nie zapominajmy o tym że analityka to również analityka jakościowa i tutaj możemy skorzystać z takich narzędzi jak Hodjar które potrafią zaprezentować nam jak klienci poruszają się po naszym sklepie w jaki sposób wchodzą kursorem w co klikają możemy tworzyć mapy ciepła na podstawie tego w jaki sposób zachowują się wszyscy użytkownicy na naszej stronie możemy oglądać sobie takie poszczególne sesje użytkowników i patrzeć na przykład obserwować z czym mają problem w jaki sposób poruszają się na stronie czy klikają jakieś elementy które nie są klikalne czy klikają jakieś elementy które powinny być kliknięte ale dopiero na przykład w późniejszym etapie procesu dojścia do koszyka to wszystko pozwala jeszcze lepiej zrozumieć w jaki sposób klienci zachowują się na naszym sklepie internetowym no dobra no tak mamy już to wszystko zmierzone to co teraz w jaki sposób możemy wykorzystać te dane do poprawy naszej oferty po pierwsze możemy optymalizować naszą stronę produktową możemy na podstawie Hotjara zaobserwować w jaki sposób klienci się po niej poruszają i zastosować jakieś udogodnienia zmienić rozmiar przycisków zmienić ich umiejscowienie dodać jakiś opis do ikonki która jest niezrozumiała, którą klienci klikają i następnie wracają z powrotem bo to nie jest absolutnie rzecz i nie jest to absolutnie miejsce w którym chcieli się znaleźć no a znaleźli się bo widzieli jakąś ikonkę która im się z czymś kojarzyła a nie była podpisana tego rodzaju różnych wniosków można wyciągać całą masę na przykład z Hotjara ale na przykład takie informacje jak średnia wartość zamówienia również może wpłynąć na optymalizację strony produktowej no bo możemy chociażby pooptymalizować tutaj wszystkie rzeczy związane z CrossSell’em czy z UpSell’em możemy sobie zestawić te produkty które klienci kupują w ramach jednego koszyka poszukać jakiegoś wspólnego mianownika i cały CrossSell konfigurować w taki sposób aby średnia wartość zamówienia rosła śledząc cały etap procesu zakupu możemy określić na którym z tych etapów klienci rezygnują No i to znowu daje nam pole do popisu że możemy wprowadzać modyfikację i obserwować czy dany wskaźnik rośnie czy maleje jeżeli tego wskaźnika nie mamy no to tak naprawdę działamy o macku i nie wiemy czy te działania które podejmujemy przynoszą efekt czy też nie więc jeżeli chcesz prowadzić jakiekolwiek świadome działania na swojej stronie internetowej związane z optymalizacją swojego biznesu z optymalizacją konwersji ze wzrostem ilości zamówień ich wartości i tak dalej do tego niezbędna jest analityka bez tego to jest tak naprawdę błądzenie po macku i patrzenie finalnie na konto czy ilość pieniędzy na koncie wzrosła czy zmalała ale to tak naprawdę z analityką nie ma nic wspólnego Informacja o porzuconych koszykach może na przykład doprowadzić do tego że stworzymy sobie kampanie remarketingowe dla klientów którzy byli na naszej stronie i nie kupili i możemy takim klientom wyświetlić informację bardzo spersonalizowaną konkretną hej wiemy że byłeś że oglądałeś i na przykład ten produkt jest akurat w promocji może to zachęcić się do tego żeby kupić w ten sposób oczywiście bardzo to upraszam raczej nikt w ten sposób nie konstruuje komunikatów na stronie ale generalnie co do zasady działa to właśnie w ten sposób jeżeli masz jakieś pytania jeżeli chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami z tym w jaki sposób analityka tobie pomogła lub zaszkodziła bo tak jak mówiłem na początku tego odcinka zrobiona w nieumiejętny sposób może zaszkodzić napisz w komentarzu napisz na naszych social mediach na instagramie na facebooku jak ci wygodnie ja zachęcam do tego żeby komentować ten film tutaj żeby go polubić żeby go zaobserwować żeby dodać subskrypcje, jeżeli jeszcze tego nie robisz bo generalnie im więcej tego typu działań tym większa radość dla algorytmu i tym większa radość dla mnie ja na dzisiaj ci dziękuję jeżeli ten temat był dla ciebie jakkolwiek pomocny chciałbyś go jeszcze pogłębić to zapraszam cię do darmowej konsultacji którą możesz umówić na naszej stronie link znajduje się w komentarzu do tego filmu na dzisiaj to tyle dzięki do zobaczenia cześć!

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Warsztat u klienta

Nasz konsultant przebada Twój biznes i zdiagnozuje wszystkie choroby jak lekarz

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy