fbpx

Home7 grzechów głównych w e-commerce

7 grzechów głównych w e-commerce

WnE#42

7 grzechów głównych właścicieli e-commerce

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

„W dzisiejszym odcinku opowiem o 7 grzechach głównych, właścicieli ecommerce. Zapraszam do obejrzenia i wysłuchania tego odcinka. Obserwując na co dzień bardzo wiele ecommerce’ów od środka, od zaplecza i od tej sceny, którą widzimy w social mediach tylko obserwując jak realnie wyglądają te biznesy i w jaki sposób funkcjonują mam kilka takich przemyśleń i wypisałem sobie 7 punktów nazwałem je grzechami głównymi, ale generalnie są to takie obszary nad którymi każdy właściciel ecommerce powinien popracować, żeby jego biznes rozwijał się i rósł. Ja nazywam się Wojciech Piszora, a to jest podcast Więcej niż Ecommerce w którym opowiadam o tym jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy jeżeli ta tematyka cie interesuje to zapraszam cię do dalszej części odcinka no to zaczynajmy pierwszy podstawowy punkt jaki sobie zanotowałem na mojej liście to brak analizy danych właściciele, menedżerowie bardzo często działają na tak zwanej intuicji wynika to z tego, że w tym pierwszym okresie, kiedy biznes się rozwija nie ma czasu na to, żeby siedzieć i analizować w danych każdy ruch każde posunięcie bardziej patrzymy na to co działa, co nam zamienia się po prostu na zamówienia a zamówienia zamieniają się, jak wiadomo, na pieniądze które wpadają na nasze konto, no bo finalnie o to w biznesie chodzi no i właśnie i w pewnym momencie jeżeli ten biznes rośnie bardzo szybko a w ogóle jeżeli rośnie to dochodzimy do takiego momentu, w którym okazuje się, że to już nie wstarcza że tracimy nad tym kontrolę że w tej początkowej fazie wzrostu biznesu mamy wpływ na wszystkie jego obszary mamy wpływ na to, jak wygląda produkt jak jest pakowany, wysyłany jak jest skonstruowany cały marketing im nasza firma jest większa, tym więcej obszarów delegujemy gdzieś tam na zewnątrz albo na innych członków naszego zespołu no i wtedy pojawia się ten problem, że tracimy takie to jak ja to nazywam, czucię biznesu które polega na intuicji i na tym, co się w firmie dzieje potrzebujemy wtedy takiego wsparcia w danych no i niestety najczęściej jest tak że danymi w naszym biznesie zaczynamy interesować się wtedy kiedy biznes przestaje nam iść a to jest najczęściej już trochę za późno dlatego taka moja pierwsza rada jeżeli jesteś nawet w tym pierwszym takim etapie to warto sobie wyrobić taki nawyk żeby chociaż raz w tygodniu, raz w miesiącu zajrzeć sobie do takich podstawowych metryk w ogóle wyznaczyć sobie te metryki, które śledzimy te które są istotne dla naszego biznesu o tym powstanie osobny odcinek jakie metryki należy śledzić i w jaki sposób reagować na ich zmiany ale taką podstawową moim zdaniem rzeczą takim podstawowym nawykiem powinno być to żeby chcem raz w tygodniu raz na dwa tygodnie raz w miesiącu to już obowiązkowo zajrzeć do danych do Google Analytics, do panelu sprzedażowego do paneli reklamowych drugi punkt na mojej liście odnosi się do performance marketingu a zasadniczo do braku dosz kalania się pozyskiwania wiedzy w tym zakresie przez osoby zarządzające e-commerce bardzo często czekujemy tego że oddelegujemy te zadania znane z tym związany z agencji i agencja dowiezie nam wynik nie rzadko jest tak nie rzadko jest też na odwrót moim zdaniem warto dokształcać się w tym zakresie dlatego, że ta współpraca na linii agencja e-commerce jest dużo łatwiejsza jeżeli obie strony porozumiewają się tym samym językiem rozumieją mechanizmy jakie zachodzą w performance marketingu wiedzą co to jest atrybucja co to jest konwersja jak ją wyliczyć, jak zmierzyć jakie są różnice między systemami reklamowymi między rodzajami reklam i tak dalej, i tak dalej jest dużo łatwiej jeżeli tą wiedzę się posiada no bo wtedy możemy współpracować z agencją jak z równym generalnie co do agencji marketingowych na rynku niektórzy mają bardzo dużo zastrzeżeń zapominamy trochę o tym właśnie, że z agencją się współpracuje to znaczy współpraca polega na tym że my coś dajemy od siebie i agencja coś daje od siebie i teraz, jeżeli tutaj to jest dobrze poukładane to ta współpraca ma szansę przynieść rezultat jeżeli natomiast wychodzimy z założenia my wam płacimy fakturę to wy macie to zrobić no to na 99 procent to się nie uda tutaj potrzebna jest współpraca z zakresu tego w jakim kierunku idziemy jaka jest nasza strategia jakiego rodzaju content dostarczamy punkt trzeci łączy się ponieważ z punktem drugim dlatego że brzmi brak łączenia działań marketingowych płatnych z bezpłatnymi bardzo często wydaje nam się, że jeżeli robimy ruch płatny no to juz nie musimy robić tego ruchu organicznego otóż… nie to znaczy jeżieli prowadzimy ten ruch organiczny jeżeli tworzymy jakiegoś rodzaju treści rolki itd. no to orazu widzimy które z tych rolek organicznie mają potencjał i możemy na podstawie tego szacować że te rolki będą też miały potencjał jeżeli dopalimy je budżetem no i wtedy możemy robotę wrzucić na jakąś reklamę i zobaczyć jak się zachowuje i takie rozdzielanie tego na dwie gałęzie to znaczy my tu robimy sobie content darmowy własny a agencja niech się wykaże niech oni robią tam swoje rzeczy swoje kreacje itd. jest błędem dlatego że no koniec końców gracie do jednej bramki i zależy na tym żeby was biznes rósł no bo wtedy będziecie dalej ich klientami i oni też będą mieli z tego wyższe profity no a wam też zależy na tym żeby biznes rósł no bo też będziecie mieli z tego profity kolejny czwarty punkt to brak delegowania zadań a jeżeli już to delegowanie występuje to najczęściej jest po prostu źle zrobione dlatego że delegowanie wbrew pozorom nie jest takie proste załóżmy że ja prowadzę swój biznes sam i w pewnym momencie dochodzę do momentu w którym stwierdzam dalej nie dam rady zatrudnię pierwszego pracownika w jaki sposób przeprowadzić rekrutację i na co zwrócić uwagę link do tego odcinka znajdziecie w komentarzu i możecie się z tym tematem zapoznać ale załóżmy że jak już wam się to udało zatrudniliście pierwszego człowieka no i wtedy często dochodzi do takiej frustracji no bo ten człowiek nie pracuje tak jak gdybyśmy tego chcieli no ale trzeba pamiętać o jednej rzeczy on nie jest z nami nie tworzy tego biznesu od zera nie ma tych wszystkich rzeczy które mamy spisane w głowie bo jeżeli nie mamy ich spisanych nigdzie indziej no to tak naprawdę ten człowiek jest bez dostępu do tej wiedzy którą my mamy w naszej głowie no i jeżeli myślimy o tym żeby w przyszłości zatrudnić jednego człowieka jeżeli w ogóle mamy cień takiego pomysłu to moim zdaniem bardzo ważne jest żeby od początku pracować na narzędziach do organizacji pracy które poniekąd wymuszają to że w momencie kiedy ten człowiek już wchodzi do naszej firmy i dostaje gotowy zestaw narzędzi dostaje proces tego w jaki sposób pracujemy w jaki sposób przydzielamy sobie zadania w jaki sposób planujemy sobie tą pracę z czego jesteśmy rozliczani jakie są poszczególne procedury na poszczególne rzeczy w jaki sposób wytwarzamy content w jaki sposób prowadzimy sesję zdjęciową w jaki sposób prowadzimy komunikację z klientem i tak dalej, i tak dalej to wszystko możemy mieć już w jednym centralnym miejscu chociażby w takim narzędziu jak Munday jeżeli wcześniej o to zadbaliśmy i szykowaliśmy się na ten moment bo jeżeli pracownik wchodzi do naszej firmy to tak naprawdę i dopiero zaczynamy to robić bo ten chaos zaczyna nam skwierać to mamy dużo trudniejsze zadanie oczywiście to się da zrobić no ale to nie o to nam chodzi żeby robić rzeczy w sposób trudny tylko żeby jak najbardziej sobie je ułatwić punkt piąty dotyczy takiego zjawiska które ja sobie nazwałem porzucaniem obszarów które nie przekładają się na sprzedaż to znaczy, nasz biznes rośnie mamy już dosyć tego wysyłania paczek stwierdzamy, że potrzebujemy to gdzieś oddelegować albo oddelegowujemy to na zewnętrzny magazyn albo zatrudniamy sobie pomoc i dalej tą wysyłkę prowadzimy wewnętrznie ale już przy pomocy członków naszego zespołu no i całkowicie przestajemy się tym interesować no bo w e-Commercie sprzedaż napędza ruch a ruch upowodowany jest najczęściej przez marketing różnego rodzaju wydarzenia, eventy generalnie przez wprowadzenie ruchu do naszego sklepu no i właściciele najczęściej właśnie wokół tego prowadzą najwięcej najwięcej działań tam są najbardziej zaangażowani a te tematy, takie powiedzmy mało sexy, są gdzieś spychane na dalszy plan no i najczęściej tam właśnie dochodzi do zaniedbań jeżeli nie mamy tego w sposób odpowiednio poukładany wcześniej, czyli patrz punkt wcześniejszy jeżeli nie mamy tam spisanych tych procedur i osoby, które przychodzą nie wiedzą w jaki sposób mają się zachować w momencie, kiedy klient zgłasza reklamację, kiedy chce zgłosić zwrot po terminie kiedy ma jakieś uwagi co do naszego opisu na stronie twierdzi, że produkt jest niezgodny z tym opisem no to wtedy jeśli nie mamy tego usystematyzowanego no to najczęściej w tych działach tam dochodzi do wolnej amerykanki a akurat obsługa klienta, logistyka to są rzeczy, które wpływają mocno na sprzedaż i nie należy ich tak całkowicie zaniedbywać i powinnać i zapominać o nich w momencie kiedy oddelegowaliśmy to gdzieś tam na zewnątrz albo w naszym zespole i wydaje nam się, że już nie musimy się tym absolutnie zdejmować warto sobie organizować chociażby takie okresowe spotkania w ramach których będziemy omawiać sobie jakie mamy problemy w konkretnym dziale, w konkretnym obszarze możemy wdrożyć sobie też na przykład infolinię, która za pomocą AI będzie analizowała rozmowy wszystkie przychodzące do naszego sklepu i na tej podstawie będziemy sobie mogli określić już w sposób automatyczny całkowicie czy klienci dzwonią do nas z problemami, z pytaniami są nastawieni negatywnie, pozytywnie a może całkowicie neutralnie i taka infolinia ze wsparciem sztucznej, sztucznej inteligencji mam na myśli czyli sztuczna inteligencja analizuje nasze rozmowy człowiek człowiek tu nie myślę o tym, żeby to klient rozmawiał ze sztuczną inteligencją bo to jeszcze moim zdaniem nie jest ten moment ale tu myślę bardziej o takim zastosowaniu sztucznej inteligencji która analizuje takie rozmowy no to wtedy to już sprawdza się super przetestowaliśmy to u kilku naszych klientów i to naprawdę bardzo fajnie działa i przynosi bardzo ciekawe rezultaty punkt szósty to skupianie się na produkcie a nie na kliencie no i generalnie do pewnego momentu jest tak że bardzo mocno inwestujemy w produkt w to żeby on był jak najlepszej jakości żeby on w ogóle się pojawił no i mam na myśli tutaj ten początkowy etap no i potem poszerzamy nasza assortmented dokładamy kolejne produkty i kolejne, i kolejne, i kolejne i zapominamy o tym wszystkim co działo się wcześniej i nie dbamy o to żeby na przykład utrzymywać relacje z naszymi klientami bo dużo bardziej zajęci jesteśmy wytwarzanie produktu no i tutaj trzeba znaleźć pewien złoty środek taki balans pomiędzy tym gdzie ważny jest produkt a gdzie ważnej jest klient bo to na różnych etapach w różnych momentach może się różnić jeżeli jesteśmy w etapie tworzenia dopiero naszego biznesu rozwijania produktu i nie mamy jeszcze klientów to nie znaczy że nie powinniśmy się nimi już zajmować bo powinniśmy to znaczy, w momencie kiedy w ogóle wpadamy na pomysł biznesu to powinniśmy jak najszybsiej go zweryfikować o tym w jaki sposób testować pomysły biznesowe w eCommerce powstanie też osobny odcinek i wtedy do tego tematu wrócimy ale to jest też bardzo ważne żeby nie przesadzać ani w jedną ani w drugą stronę czyli żeby między produktem a klientem zachować zdrowy balans i pklt siódmy dotyczy braku rozwoju kompetencjach miękkich to jest w ogóle zjawisko które obserwuję najczęściej to znaczy osoby mąż z żoną siostra z siostrą brat z bratem zakładają bilns i ten business zaczyna się im rozwijać zaczyna rosnąć zatrudniają kolejnych ludzi rozwijają skomercowe a konekty tego tego a komletnie zapominają o umiejętnościach miękkich że oprócz tego że muszą sprzedawać no to muszą też współpracować na co dzień z ludźmi z klientami ze swoim zespołem im ten zespół jest więcej tym problemów jest więcej to jest naturalne bardziej bardzo często dochodzi wtedy do takich rzeczy które są związane brakiem satysfakcji prowadzenia tego biznesu pomimo tego że sprzedaż nam rośnie to na przykład mamy bardzo dużą rotację w zespole albo mamy kiepską atmosferę nie przynosi nam to satysfakcji że mamy jakieś tam wyniki finansowe stworzyliśmy miejsce w pracy w którym ludzie czują się źle nie potrafimy komunikować się z zespołem nie potrafimy przedstawiać swoich oczekiwań nie potrafimy ich egzekwować no to są takie rzeczy z którymi na co dzień mierzą się praktycznie wszystkie osoby zarządzające w e-commerce’ach ale bardzo rzadko jest tak że ktoś ma świadomość tego że należy w tym obszarze postawić na rozwój i na przykład zainwestować w jakiś kurs czy szkolenie czy w jakiś program szkoleniowy i to jest właśnie ta lista tych siedmiu grzechów głównych właścicieli e-commerce którą przygotowałem na dzisiejszy odcinek jeżeli którykolwiek z tych problemów jest twoim problemem to możesz wejść na stronę appstar.pl i w zakładce Darmowa Konsultacja umówić taką konsultację z nami i możemy na temat któregoś z tych problemów albo któregokolwiek innego porozmawiać i spróbować znaleźć rozwiązanie twojej sytuacji To tyle w dzisiejszym odcinku Dzięki Do zobaczenia w kolejnym już za tydzień Cześć”

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem, w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy