fbpx

Home8 częstych błędów podczas tworzenia sklepu internetowego

8 częstych błędów podczas tworzenia sklepu internetowego

WnE#41

8 częstych błędów podczas tworzenia sklepu internetowego

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!
więcej niż e-commerce

Obejrzyj też

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

„Witam Cię w 41. odcinku podcastu Więcej niż ecommerce. Jak wskazuje nazwa tego podcastu dotyczy on tematyki związanej z biznesem internetowym. z biznesem online. ja nazywam się Wojciech Piszora i w tym podcastie opowiadam o tym jak dzięki wykorzystaniu wiedzy, technologii i procesów rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli ta tematyka Cię interesuje to zapraszam Cię do wysłuchania obejrzenia dzisiejszego odcinka, a w dzisiejszym odcinku przygotowałem listę 8 punktów z największymi błędami przy tworzeniu sklepu internetowego. Zapraszam Cię do wysłuchania i obejrzenia tego odcinka. No to możemy zaczynać! Dzisiejszy odcinek powstał na bazie mojej doświadczeń związanych z tworzeniem sklepów internetowych Wiele sklopów internetowych stworzyłem samodzielnie na własne potrzeby ale od jakiś 2 lat tworzę też sklepy internetowe jako zewnętrzny konsultant czyli jako osoba która tak na prawdę ani operacyjnie ani niskopoziomowo w kodzie nie wytwarza tych stron internetowych tylko jest takim zewnętrznym doradcą, który czuwa nad tym żeby zaspokojone były interesy zarówno klienta jak i firmy wdrożenia dlatego że tutaj bardzo często dochodzi do konfliktów i jedna strona z drugą nie jest w stanie się dogadać no bo każdy ma tutaj rozbieżność interesów dzisiaj chcę opowiedzieć o tym na jakich obszarach te rozbieżności występują jak temu zaradzić ale też będę opowiadał o tym jakie błęde popełnia jedna czy druga strona bo najczęściej wynikają one z błędnej komunikacji no nic z tym dziwnego skoro po jednej stronie jest człowiek który od x lat np. rozwija swój biznes albo kto dopiero zaczyna rozwijać swój biznes jedno i drugie sporym wyzwaniem a po drugiej stronie są osoby które od x lat zajmują się tworzeniem kodu głównie gadają z maszyną nie to taki żart oczywiście po drugiej stronie są osoby które zajmują się wytwarzaniem kodu zajmują się wytwarzaniem oprogramowania ale nie zajmują się rozwijaniem tego twojego biznesu i pewne rzeczy mogą być dla nich niezrozumiałe i pewnych rzeczy mogą nie wiedzieć dlaczego akurat w taki czy inny sposób chcesz wdrożyć tą funkcjonalność Do tego dochodzą różnego rodzaju nasze naleciałości i przyzwyczajenia i tak dalej i tak dalej I w momencie jak dochodzimy do momentu w którym chcemy stworzyć sklep internetowy czy to jest nasz pierwszy sklep internetowy czy kolejny na tym etapie to nieważne to tak naprawdę mamy bardzo bardzo wiele różnych problemów które powodują, że finalnie to co powstaje nie spełnia naszych oczekiwań i nie jesteśmy z tego zadowoleni Jak uniknąć takiej sytuacji w której po kilka miesiącach pracy i wydaniu kilkunastu, kilkudziesięciu a czasami kilkuset tysięcy nie być zadowolonym z tego co powstało o tym właśnie jest ten odcinek Pierwszy punkt jaki sobie wynotowałem brzmi nie robimy sklepu na platformie X bo mamy tam sklep i ten sklep nie działa no i to jest jakby pierwszy taki błąd który powoduje, że my działamy nie na zasadzie faktów tylko bardziej na zasadzie opinii mamy sklep, dajmy na to, na wooCommerce i nie podoba nam się, jak on funkcjonuje jest wolny, jest niestabilny, wysypuje się i teraz bez dojścia do przyczyny dlaczego tak się stało podejmujemy decyzję, że kolejny sklep będziemy budować na zupełnie innej platformie której w ogóle nie znamy więc tak naprawdę to jest totalne ryzyko no bo jeżeli tutaj mamy coś do czego mamy wgląd możemy nad tym popracować możemy sprawdzić, możemy zobaczyć czemu to nie działa dlaczego to nie funkcjonuje możemy zrobić trzy zewnętrzne audyty przez różne firmy i dojść do tego co było przyczyną, że ten sklep nie działa i w kolejnym to wyeliminować no bo odchodzi nam chociażby cała barrera tego tak zwanego staku technologicznego który jest wokół tego sklepu czyli różnego rodzeju narzędzia, które integrują się z naszym sklepem mamy już sprawdzone i przetestowane wiemy w jaki sposób ten sklep obsługiwać jeżeli jesteśmy niezadowoleni z interfejsu obsługi naszego sklepu no to mamy szereg różnych możliwości żeby z tego interfejsu nie korzystać a realizować zamówienia są narzędzia, które na to pozwalają ale to temat na zupełnie inny odcinek pewnie niebawem taki się pojawi więc jeżeli mówimy nie robimy na tej platformie bo mamy ją, ona nie działa idziemy w inną, kompletnie nieznaną no to jesteśmy naprawdę bardzo bardzo odważni i trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie czy przypadkiem nie pomyliliśmy Odwagi z Odważnikiem no bo może okazać się że tamta platforma będzie miała wszystkie te wady co nasza i jeszcze swoje to jest jedna wielka niewiadoma jeżeli nie mamy takich doświadczeń że z różnych wielu platform, korzystaliśmy A więc, jeżeli chcesz stworzyć sklep internetowy Kolejny bo zakładam, że jeżeli wcześniej albo miałeś wcześniej styczność pracowałeś na jakimkolwiek innym sklepie internetowym i chcesz teraz stworzyć swój własny sklep internetowy i masz jakieś doświadczenia z przeszłości to warto je jak najlepiej wykorzystać a nie jakby całkowicie pomijać ten fakt że pracowaliśmy kiedyś na jakiejś platformie i uczyć się kolejno od nowa chyba, że jesteśmy gotowi na to i mamy na to czas i chcemy poeksperymentować i chcemy z różnej wielu platform skorzystać żeby zobaczyć, jakie są między nimi różnice bo na przykład w przyszłości chcemy zostać konsultantem e-commerce wtedy takie zachowanie jak najbardziej ma sens kolejny drugi punkt na mojej liście to rozpoczynanie od wyboru wykonawcy czyli wpada do mojej głowy taki pomysł chcę stworzyć sklep internetowy i pierwsze co robię to wpisuje w google sklepy internetowe tanio albo po prostu sklepy internetowe i zaczynamy szukać sobie wykonawcy no to będziemy mieli problem dlatego że zaczynamy zupełnie od drugiej strony dlatego że najczęściej wykonawcy specjalizują się w jednej, dwóch technologiach czasami po prostu w jednej i to jest też myślę że okej bo jak ktoś się specjalizuje w jednej to znaczy, że albo przynem no znaczy no powinien być w tym ekspertem z tym bywa różnie ale generalnie jeżeli podchodzimy do tego w taki sposób że zaczynamy od wyboru wykonawcy to tak naprawdę zaczynamy od końca dlatego że w jednym z poprzednich odcinków opowiadałem o tym że proces tworzenia sklepu internetowego powinnien zaczynać się od specyfikacji a specyfikacja powinna zaczynać się od naszych założeń od naszej strategii jak zwał tak zwał w każdym razie żeby powstała specyfikacja my musimy wiedzieć co komu jak sprzedajemy i jakie dodatkowe zabiegi będziemy stosowali w tej sprzedaży internetowej żeby podbijać wartość naszego koszyka żeby zwiększać sprzedaż żeby utrzymywać klienta i tak dalej i tak dalej bez odpowiedzi na te pytania nie zbudujemy specyfikacji bez specyfikacji nie wybierzemy systemu z którego chcemy skorzystać bo dopiero mając specyfikację możemy przystąpić do wyboru wykonawcy i na przykład rozesłać tą specyfikację do kilku-kilkunastu wykonawców i zapytać dzień dobry ile kosztowałoby wykonanie takiego sklepu internetowego w załączniku przesyłam specyfikację jeżeli nasze zapytanie ogranicza się do tego dzień dobry potrzebujemy sklep internetowy to o ile zaznaczam o ile nie mamy dużego zaufania do osoby do której piszemy no to możemy spodziewać się tego że efekt będzie taki jaki sobie założył wymarzył zaplanował wykonawca a nie my o ile nie mamy zaufania bo jeżeli mamy zaufanie do tej osoby i wiemy że ona zrobi to dobrze i zrobi to tak żeby to było jak najbardziej dopasowane do naszego biznesu okej no bo w pierwszym momencie kiedy wpada nam do głowy taki pomysł że chcemy stworzyć sklep internetowy najczęściej idziemy do osób które po prostu znamy które gdzieś może miały z tym jakąś styczność To ma swoje plusy To ma swoje minusy no bo nie każdy kto potrafi programować potrafi tworzyć skuteczne sklepy internetowe o tym trzeba pamiętać No ale jest to już jakiś tam pierwszy krok do tego żeby ten sklep internetowy powstał ale on powinien być tak naprawdę krokiem dopiero kolejnym trzecim Punkt 3 Kopiowanie bez refleksji z innych sklepów internetowych z innych sklepów innych aplikacji i generalnie z innych platform e-commersowych dlatego że to o czym też mówiłem chyba w poprzednim odcinku że kopiowanie w ogóle rozwiązań z urządzeń mobilnych z aplikacji mobilnych No to to jest już w ogóle bardzo duży błąd to znaczy można pewne rzeczy próbować adaptować do swojego sklepu internetowego który napisany jest w technologii de facto strony internetowej a nie aplikacji internetowej Natomiast no to to bardzo często może się nie udać no bo aplikacja mobilna ma swoje przewagi w tym że jest na stałe zainstalowana w naszym telefonie ma zapisane pewne ustawienia i pewne rzeczy po prostu są tam domyślnie wczytywane i użytkownik nie musi ich podawać Natomiast jeżeli to jest coś z czym ja się bardzo często tego ogólnie kopiowanie tak jak bezrefleksyjne z innych stron internetowych to to jest coś z czym ja się bardzo często spotykam kiedy pracuję jako konsultant że klienci chcą żebyśmy a zróbmy to tak jak mają tamci i tamci a zróbmy coś takiego to nie jest zła praktyka o ile podchodzimy do tego na przykład na zasadzie testu Sprawdźmy czy takie rozwiązanie będzie miało w ogóle u nas sens Sprawdźmy czy w naszej branży bo często kopiowanie rozwiązań z innych branż się w ogóle nie sprawdza nie rzadko widzę też takie przypadki kiedy jakieś rozwiązanie w jednym sklepie internetowym kompletnie nie działa a inna firma chce to wdrażać do siebie i kopiować bo to jest takie super Ja mam tą powiedzmy przyjemność nieprzyjemność bo mam ten przewilej że ja mogę obserwować bardzo wiele różnych sklepów internetowych jak działają od środka praktycznie od poziomu produkcji przez marketting całe dostarczanie produktu dostarczanie przesyłek działanie platformy sprzedażowej praktycznie na każdym etapie i bardzo często widzę że rzeczy które firmy wzajemnie od siebie kopiują kompletnie nie działają to znaczy ta firma też robi dopiero test dopiero wdrożyła jakąś funkcjonalność a X firm zaczyna już ją powielać bo im się wydaje że to jest takie super że to jest teraz w trendach dlatego zaznaczam że to to nie jest złe podejście o ile podchodzimy do tego z jakimś marginesem bezpieczeństwa ale dużo lepszym rozwiązaniem jest wymyślać takie innowacyjne rzeczy samemu niech inni kupują je od nas wtedy zawsze oni będą drudzy a my będziemy pierwszy więc bardziej do tego podejścia takiego innowacyjnego myślenia bym zachęcał niż do kopiowania innych rozwiązań aczkolwiek oczywiście branża wymusza pewne i niektórzy śledpo je kopiują ale to nie zawsze ma sens sprzedażowy ekonomiczny marketingowy wizerunkowy to trzeba zawsze rozważyć tak na prawdę z każdej strony 4 pub który sobie wypisałem poniekąd wiąże się z drugim bo dotyczy on takiego braku przygotowania bo szybko potrzebujemy teraz już nowy sklep internetowy no bo platforma nam nie działa nie ładuje się strona wysypuje nam się podczas promocji już tu teraz potrzebujemy działania no i teraz znowu trzeba wrócić i do punktu pierwszego i do punktu drugiego po pierwsze należy zdiagnozować gdzie jest problem z naszym obecnym sklepem internetowym bo może w samym nie potrzebujemy nowego jeżeli to jest nasz pierwszy sklep internetowy no to też mamy ciśnienie na to żeby ten sklep powstał jak najszybciej no bo to jest narzędzie sprzedaży bez tego pieniądze nie wpłyną na nasze konto a my już po czyniliśmy no i chcielibyśmy resztet rogi zarabiać no więc dlatego mamy takie ciśnienie że chcemy żeby ten sklep już po prostu był i żeby sprzedawał i to jest jak najbardziej zrozumiałe no ale tutaj znowu trzeba do tematu podejść z głową i zacząć według tego schematu strategia założenia specyfikacja wykonawca i tak dalej i tak dalej jeżeli na tym etapie będziemy się spieszyć to popełnimy bardzo dużo i to to wcale nie jakieś bardzo innowacyjne rozwiązania bo może brakować nam podstaw ale jeżeli nasz sklep internetowy ma naprawdę zarabiać to musi być dobrze przygotowany punkt piąty brzmi nie dzielenie się informacjami wykonawcą o naszym biznesie i to jest punkt na którym uważam przegrywają osoby które wszędzie upatrują wroga konkurencji kogoś kto chce zaszkodzić i nie opowiadają o swoim biznesie w sposób otwarty osobom które mają zbudować główne narzędzie do sprzedaży twojego biznesu no i to jest po prostu sytuacja tragiczna no bo jak ktoś kto nie siedzi w naszej firmie od x lat tak jak właściciel czy osoba zarządzająca ma zbudować idealne narzędzie do sprzedaży jeżeli nie powiemy mu wszystkiego nie opowiemy mu kto jest naszym klientem co jest u nas co się u nas najlepiej sprzeda jest z czym mamy problemy bo bardzo często zapominamy mówić też o problemach w trakcie tego kiedy już rozmawiamy z wykonawcami kiedy już jesteśmy na tym etapie przygotowawczym dochodzi do momentu kiedy no, okazuje się że ta firma wdrożeniowa przygotowuje zupełnie coś innego wiedzę na temat naszej firmy wie w jaki sposób tworzyć oprogramowanie itd. no ale nie ma tej wiedzy takiej niskopoziołowej z zakresu naszego biznesu bez tego nie da zbudować się dobrego sklepu internetowego dlatego jeżeli przystępujesz już do pracy nad nowym sklepem internetowym to bardzo ważne jest żebyś otwarcie mówił mówiła o tym co dzieje się w Twoim biznesie punkt szósty grab testów w jaki sposób taki sklep powinien działać podejmować decyzję podkaść skorzystać z usług zewnętrznego konsultanta z takiej usługi doradczej jak nasza kiedy pomagamy tworzyć właśnie sklep to z zewnątrz, ale jednak siedząc po stronie klienta, no i wtedy można też dokształcać się na bieżąco z wielu różnych materiałów, które są dostępne, żeby, no, w przyszłości być w tym coraz lepszym. Generalnie, no, nie ma się co oszukiwać, to wszystko będzie się bardzo dynamicznie zmieniać, ten online będzie się rozwijał, nadążanie za tym cały czas jest bardzo, bardzo ważne. Ósmy taki punkt dotyczy się tego, co dzieje się już w momencie, kiedy platforma powstanie. No, bo, jak widzicie, te 7 punktów dotyczyło tak naprawdę tego etapu przygotowania, tego etapu wdrażania. Ósmy punkt, on się poniekąd z tym wiąże, dlatego, że bardzo często jest tak, że wydaje nam się, że kiedy ten sklep internetowy powstanie, to to już jest taki posąg, który stanął na środku naszej firmy i on sobie jest i on stoi i tam wchodzą te zamówienia i już nic nie trzeba z nim robić, można sobie koło niego przechodzić i nawet nie zauważać, że on tam jest. Otóż o każdą platformę sprzedażową, w ogóle o każde narzędzie, trzeba powiedzieć, należy dbać. Dlatego, że tak jak powiedziałem przed chwilą, dynamika zmian jest tak duża, różnego rodzaju praktyki związane z atakami na naszą platformę są coraz bardziej wyszukane, więc tutaj, chociażby w kwestii zachowania bezpieczeństwa, to jest bardzo ważne. Ale ważne jest to, żeby naszą platformę cały czas rozwijać i ten punkt siódmy i ósmy są ze sobą powiązane, bo bez tej osoby odpowiedzialnej bardzo ciężko będzie zrealizować ten punkt ósmy i ten stały rozwój naszej platformy będzie ciężko utrzymać. Dzisiejszy odcinek wcale taki niekrótki, ale myślę, że zawierający takie osiem punktów z bardzo taką praktyczną wiedzą, dotyczącą tego w jaki sposób przygotować się do stworzenia nowego sklepu internetowego, żeby tych błędów nie popełnić no i żeby finalnie to co powstanie, ta nowa platforma, była dokładnie taka, jak powinna być żeby była skuteczna w naszym biznesie. W dzisiejszym odcinku to tyle, jeśli ten odcinek ci się spodobał no to oczywiście możesz zostawić łapkę, napisać komentarz zasubskrybować ten kanał i tak dalej i tak dalej. Możesz napisać też do mnie w wiadomości prywatnej na instagramie Jeżeli interesuje cię to czym zajmujemy się na co dzień to możesz wejść na naszą stronę internetową AppStar.pl albo na naszego instagrama o tej samej nazwie i tam zapoznać się z tym jakimi projektami, jakimi rzeczami zajmujemy się na co dzień być może coś z tego będzie dla ciebie interesujące. To tyle w dzisiejszym odcinku dzięki i do zobaczenia już w kolejnym za tydzień. Cześć.”

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem, w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy