fbpx

HomeZmiana platformy e-commerce – kiedy i dlaczego?

Zmiana platformy e-commerce – kiedy i dlaczego?

WnE#36

Zmiana platformy e-commerce - kiedy i dlaczego?

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File
//silnik sklepu internetowego

Wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej dla sklepu internetowego nie należy do najłatwiejszych. W dzisiejszym odcinku opowiadam o tym, jakie aspekty wziąć pod uwagę wybierając platformę dla swojego biznesu. Dowiesz się, jakie są ich rodzaje i czym charakteryzują się poszczególne opcje.

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

„Cześć witam cię w kolejnym odcinku podcastu więcej niż ecommerce. To podkast w którym opowiadam o tym, jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy albo dopiero zamierzasz zacząć to jest to miejsce właśnie dla Ciebie. Zapraszam Cię do wysłuchania obejrzenia dzisiejszego odcinka. A temat dzisiejszego odcinka brzmi Kiedy zmienić sklep na nowy i dlaczego warto to zrobić? Cześć witam Cię serdecznie w kolejnym odcinku tego podcastu. Temat dzisiejszego odcinka nie bierze się znikąd, tylko bierze się, jak zwykle oczywiście, z rozmów z Wami. Czyli z słuchaczami i widzami tego podcastu. Dostałem ostatnio takie pytanie, taką wiadomość. Kiedy warto zmienić sklep internetowy na nowy? Po tym stwierdzić, że to już jest ten moment. Że nasz obecny sklep internetowy nadaje się do zmiany. Są firmy, które zmieniają swoje sklepy cyklicznie co dwa lata. Miałem po prostu dwa lata i oni stwierdzają, że to jest ten moment, że trzeba go odświeżyć. Są firmy, które pracują x lat na sklepie internetowym tym samym, który w ogóle nie jest zmieniany, nie jest zmodyfikowany. Czasami są w nim wprowadzane lekkie zmiany, ale powiedzmy, że jest to taki bardzo delikatny lifting niż zmiana. No i jedne i drugie organizacje sobie radzą. I w dzisiejszym odcinku właśnie chciałbym opowiedzieć o tym, kiedy należy zacząć w ogóle myśleć i rozważać taki przypadek, że nasz sklep należałoby zmodernizować, kiedy należałoby go postawić od nowa, kiedy wystarczy tylko jego lifting, kiedy trzeba sklep postawić na zupełnie innym rozwiązaniu, na zupełnie innym silniku, kiedy zostawić go na tym samym, a kiedy w ogóle najlepiej tego tematu nie ruszać. No to na początek odpowiedzmy sobie na pytanie, po czym poznać, że nasz sklep internetowy nadaje się do wymiany. Po pierwsze, problemy ze skalowalnością. Jeżeli nasz sklep internetowy ma problemy z tym, że nie radzi sobie z rosnącym ruchem, nie radzi sobie z ilością transakcji, nie radzi sobie z ilością produktów, które są w tym sklepie aktywne, nieaktywne, bo zasadniczo dla platformy sklepowej nie ma to znaczenia, dlatego że nawet te produkty nieaktywne, niewidoczne na stronie i tak przetrzymywane są w bazie i bardzo często i tak silnik e-commerce z nich korzysta. To, że nie są wyświetlane klientowi, to nie znaczy, że nie mają żadnego wpływu na działanie naszego systemu. Mają, nie jest to odczuwalne przez klienta, ale może to być odczuwalne przez osoby, które danym sklepem internetowym zarządzają. Drugim takim punktem, który powinien nam dać do myślenia, że pora na zmiany, jest brak potrzebnych funkcji. Kiedy widzimy, że nasz sklep internetowy ma braki, które kiedyś zupełnie nam nie doskwierały, bo nasza organizacja była na innym poziomie, wnasz sklep był dużo mniejszy, nasza firma nie zatrudniała pracowników, nie zajmowaliśmy się jakoś specjalnie danymi, analitykom, nie interesowało nas to, co, czego, ile, jak się sprzedaje i np. nie były nam potrzebne funkcje do raportowania i nie mamy ich w naszym sklepie albo są na niedostatecznie dużym poziomie, wtedy warto też rozważyć to, że może pora na zmiany, może pora wybrać jakiś inny silnik, ale o tym za chwilę. Kolejny punkt na checkliście to wysokie koszty utrzymania. Jeżeli nasz sklep internetowy przestaje się w drogi w utrzymaniu. Łatamy kolejne dziury kolejnymi łatami, dogrywamy kolejne jakieś moduły, wtyczki, rozszerzenia. To wszystko zaczyna się ze sobą gryźć, to już nie współpracuje, bo nie zostało to przemyślane i wdrożone od samego początku do końca, tylko jest po prostu dogrywane gdzieś tam w czasie i między sobą te funkcje nowe zaczynają się gryźć, no to wtedy już też mamy problem z tym, że koszty utrzymania są drogie, bo chociażby koszt takiego supportu, który rozwiązuje nasze problemy, no wzrasta, bo tych problemów jest coraz więcej i to też już wtedy jest taka lampka kontrolna, która powinna się zapalić, aha, że coś tutaj jest nie tak. I kolejne takie dwa podpunkty bardzo ważne, no to niezadowolenie klientów. Jeżeli nasi klienci zgłaszają nam notorycznie, że mają problem z szybkością naszej strony, że mają problem z nawigacją, że mają problem z wyszukiwaniem, to są takie kluczowe elementy sklepu internetowego. O tym myślę, że powstanie osobny odcinek. Jakie rzeczy są takie fundamentalne, na które należy zwrócić uwagę, a które można sobie zostawić gdzieś tam na dalszym planie, na takiej backlistie, do której będzie można wrócić w przyszłości. O tyle akurat to, co nasi klienci sądzą o naszej platformie, jest bardzo ważne i są takie rzeczy, które są korowe i one po prostu muszą działać. Więc jeżeli z tym mamy problem, no to już jest źle i wtedy na pewno o nowej platformie trzeba pomyśleć. I ostatnią taką rzeczą na tej mojej czegliście są braki w integracjach. Jeżeli nasza platforma nie nadąża za tym, jak zmienia się nasza organizacja, czyli powstają chociażby nowe systemy ERP, czyli takie systemy do zarządzania produkcją, do zarządzania całą naszą organizacją, jeżeli nie brakuje integracji chociażby z PIMami, czyli z takimi narzędziami, które odpowiadają za management produktami, to są takie osobne, dość rozbudowane systemy, w których możemy zarządzać produktami. Jeżeli mamy bardzo dużo indeksów, to takie narzędzia się bardzo fajnie wtedy sprawdzą, bo możemy dokonywać jakichś masowych akcji na produktach i nie mamy takiego ręcznego klikania i to jest bardzo przydatne. No ale właśnie, jeżeli nie mamy takiej możliwości, takiej integracji, no to taki sklep też będzie gdzieś dla nas jakąś barierą. Więc jeżeli często słyszymy, a to niestety nie mamy integracji z państwa platformą albo te integracje są drogie we wdrożeniu, bo często też jest tak, że są systemy, do których integracje są względnie tanie i wcale nie trzeba jakoś dużo inwestować, żeby przeprowadzić taką integrację, a w innym silniku ekomersowym musimy zatrudnić programistów, którzy nam taką integrację stworzą i to łączy się poniekąd z tym punktem, o którym mówiłem wcześniej, czyli z wysokimi kosztami utrzymania. Kiedy warto postawić nowy sklep na tej samej platformie, na tym samym silniku ekomersowym? Bo przed chwilą mówiłem o tym, kiedy w ogóle zacząć rozważyć zmiany. Teraz opowiem o tym, kiedy warto postawić sklep na tym samym silniku. Analogicznie opowiem, kiedy warto rozważyć inne silniki, a kiedy właściwie nic nie należy zmieniać, bo nie ma takiej potrzeby. O tym opowiem na samym końcu. Natomiast jeżeli myślisz o zmianie i twój sklep generalnie ma drobne problemy techniczne, które wynikają z tego, że twoje oprogramowanie jest przestarzałe, twój serwer jest za wolny, to to są takie rzeczy, które mówią o tym, że jeszcze da się to naprawić. Jest odcinek na tym kanale, który opowiada o tym, co zrobić, kiedy sklep internetowy jest wolny. Zachęcam do jego przesłuchania, bo on też może pomóc tobie w tym, żeby twój sklep internetowy troszkę odświeżyć. Jeżeli design naszego sklepu jest przestarzały i to co teraz powiem wiąże się z tym, co powiem za chwilę, dlatego że jeżeli problemem jest tylko design. Nie ma problemu w funkcjonalnościach, nie ma problemu w działaniu, nie ma problemu w aktualności oprogramowania, a chcemy tylko i wyłącznie odświeżyć to, co widzi klient na naszej stronie, to w większości przypadków też jest taka możliwość, żeby aktualnie obecny i działający sklep napisać od nowa, od strony frontendu, od strony designu, od strony tego, co widzi klient i wtedy wystarczy tak naprawdę zadbać tylko o tą część wizualną i ją jakby podmienić. I nasz sklep zyskuje zupełnie nowy look, klienci myślą, że mamy nowy sklep internetowy, a tak naprawdę pod spodem silnik, baza danych wszystko zostaje bez zmian, ale nakładamy na to tylko nowy wygląd. Przyznam szczerze, że dość rzadko zdarza się żeby tego typu rozwiązanie było odpowiednie, dlatego, że najczęściej to właśnie nie jest problem w designie, a problem jest w tym, co jest pod spodem, czyli w silniku, w bazie danych, w skryptach, w serwerze, w tych takich bardzo, bardzo mocno technicznych rzeczach, a design sklepu nowy powstaje wtedy przy okazji, kiedy tworzymy nową platformę od zera. Ale być może w Twoim przypadku faktycznie wystarczy tylko wgrać nowy wygląd, mówię o tym dlatego, że nie wszyscy wiedzą, czy taka opcja jest, bo bardzo często jest tak, że agencje czy firmy tworzące sklepy internetowe mówią, że trzeba ten sklep odstawić od nowa, ale nie zawsze trzeba. Jeżeli nie ma takiej konieczności, to ja też rekomenduję żeby po prostu wtedy wykonać tylko takie lifting designu. Jeżeli platforma sprzedażowa, z której korzystamy do tej pory, ma wszystkie funkcjonalności, których potrzebujemy lub brakuje nam dosłownie jednej, dwóch, trzech funkcjonalności, które możemy załatwić jakimś prostym modułem, wtyczką, no to właściwie nie ma powodu do zmiany, bo nic nie przemawia za tym, żeby ten sklep zmieniać na jakąkolwiek inną platformę, bo trzeba pamiętać o tym, że zmiana platformy na zupełnie inną wiąży się z tym, że musimy od nowa nauczyć się jej obsługi. Im większy mamy zespół, tego typu zmiany są trudniejsze, spotykają się z większym oporem i nierzadko wpływają na to, że firma w pewien sposób zostaje troszkę sparaliżowana i potrzebuje czasu na taki nowy rozruch i bardzo często jest tak, że kiedy ktoś przechodzi z starego sklepu, który był słaby, który był wolny, który miał dużo nie dociągnąć i wchodzi na nową, zupełnie inną platformę, na nowy sklep, który jest szybki, który jest ładny, który jest bardzo funkcjonalny, który jest wymyślany, no ale należy go obsługiwać od tej strony administracyjnej w zupełnie inny sposób, bo wygląd panelu i sposób ich działania jest troszkę inny, no to wtedy spotykamy się bardzo często my jako konsultanci z taką tęsknotą za tym, co było kiedyś i taką chęcią powrotu do tego chociaż tamto, co było. Wszyscy wiemy, że było słabe, żeby nie powiedzieć beznadziejne, ale mimo wszystko to było nasze, bo to było sprawdzone, bo myśmy tak od lat robili i to jest jakiś koszt zmiany, który trzeba po prostu ponieść i trzeba się z tym liczyć, że taka sytuacja będzie. My zawsze staramy się to jak najbardziej neutralizować i prowadzić w taki sposób tą zmianę żeby do tego nie doszło, no ale różne przypadki w życiu widziałem. I tym sposobem płynnie przeszliśmy do punktu, w którym będę mówić o tym kiedy niczego nie należy zmieniać. Dlatego, że to, co powiedziałem przed chwilą jest właśnie pierwszym punktem na liście w tym temacie, to znaczy kiedy nasz zespół jest kompletnie nie gotowy na zmiany i kultura czy przyzwyczajenia w naszej organizacji są tak silne i przemawiają za tym, że nie jesteśmy w stanie nic z tym zrobić, nie jesteśmy w stanie wdrożyć nic nowego to wtedy nie powinniśmy się brać za zmianę sklepu internetowego ani na tej samej platformie, ani na jakiejkolwiek innej, no bo nawet jeżeli wprowadzimy jakieś zmiany w naszym obecnym sklepie na tej samej platformie no to te zmiany i tak będą. Więc jeśli zespół nie jest gotowy na to, to nie należy tego robić, bo odpowiednia komunikacja i przygotowanie do zmiany to jest podstawa. Na ten temat też powstał odcinek, też jest na tym kanale, w jaki sposób przygotować zespół do zmiany, to jest niezmiernie ważne jeżeli w ogóle myślimy i rozważamy a zakładam, że skoro oglądasz ten odcinek to pewnie gdzieś taka myśl w twojej głowie kiełkuje czy sklep internetowy należałoby zmienić na nowy, więc jeżeli tak jest, to zachęcam cię, żebyś obejrzał obejrzała tamten odcinek bo to jest bardzo bardzo ważne, żeby się do tego odpowiednio przygotować. Kiedy nie mamy czasu, to też nie powinniśmy podejmować się zmiany, dlatego, że jeżeli nie mamy czasu to nie przygotujemy się do tego nie przeprowadzimy do tego dobrze w pojedynkę czy nawet zewnętrzną firmą i to po prostu zakończy się klapą. Jeżeli ten koszt zmiany jest zbyt ryzykowny, potencjalne zyski nie są w stanie jakby pokryć tego kosztu, no to też nie powinniśmy o tym myśleć, powinniśmy raczej spróbować dostosowywać to co mamy do tego, aby ta platforma, którą mamy dzisiaj zaczęła na siebie zarabiać. Bo ja bardzo często spotykam się też z takim podejściem, że uruchomiany jest sklep internetowy, ta sprzedaż nie za bardzo idzie, agencja nie za bardzo jest w stanie wygenerować ROI na tym sklepie internetowym, no i wtedy zaczyna się takie szukanie ą, bo to sklep internetowy jest zły i należałoby go zrobić od nowa i ja się z tym zgadzam, z takim podejściem pod warunkiem, że ten argument pada na samym początku, czyli na przykład agencja przystępuje do współpracy i mówi, słuchajcie, ten sklep internetowy jest zły, jego trzeba zmienić, my się nie podejmiemy z Wami współpracy, jak zrobicie sklep internetowy, który będzie chociaż miał to, to, to i to, to my wtedy przystąpimy z Wami do pracy. Nie do końca chwytam w tą argumentację, kiedy agencja już wzięła 3, 4, 5, 6 stałek plus procent od budżetu i na końcu mówi, że no, wiecie co, nie ma sprzedaży, bo sklep jest słaby. Dla mnie to już wtedy jest nie do końca okej i zazwyczaj wtedy też rekomenduje kolientom, żeby się zastanowili, czy to aby nie jest odpowiedni moment na zmianę agencji, ale nie o tym jest ten odcinek. Jeżeli problemy, które masz ze swoim sklepem są błahe, są drobne, to też nie ma tutaj co robić jakiegoś wielkiego larum, podnosić i myśleć o tym, że o, sklep trzeba zmienić na nowy, bo ja też bardzo często się z tym spotykam, że ktoś tam ma jeden, drugi, trzeci błąd w tygodniu, bo akurat tak się złożyło, nie wiem, dograł jaki jakiś nowy moduł, który spowodował jakieś błędy, no i ktoś się wkurza i mówi, dobra, musimy ten sklep wymienić na nowy, bo ten już jest stary. Nigdy emocje nie są dobrym doradcą w tego typu procesie. Więc jeżeli podejmujesz taką decyzję pod wpływem emocji, bo właśnie się coś wkurzyło, to daj sobie spokój, przemyśl to, wróć do tego, nie wiem, za jeden, dwa dni i jeżeli wtedy podsumujesz sobie, nie wiem, podsłuchasz sobie tego odcinka i przejdziesz sobie tą czeklistę, o której mówiłem na początku i stwierdzisz, że dobra trzeba pomyśleć o zmianie, to wtedy warto o tej zmianie pomyśleć i w ogóle się za nią zabierać. Takie podejmowanie takiej decyzji w afekcie nie jest dobrym pomysłem. No i oczywiście jeżeli platforma działa stabilnie, klienci są zadowoleni, wy, jako osoby obsługujące ten sklep internetowy jesteście też zadowoleni, no to wtedy w ogóle nie mamy o czym mówić i w ogóle nie będziemy takiego tematu rozważać. No bo po co. Jeżeli w ogóle myślisz o tym, kiełkuje w swojej głowie taka myśl i wydaje ci się, że ten sklep internetowy może nawet jest okej i nie potrzeba w nim nic zmieniać, to na wszelki wypadek porozmawiaj z osobami, które w tym sklepie internetowym pracują na co dzień, które mają z nim styczność. Porozmawiaj z grupą jakichś zaufanych klientów, których być może masz. Porozmawiaj z osobami z działu logistycznego, które zajmują się wysyłką. Z osobami z Biura Obsługi Klienta, z osobami z marketingu, z działu technicznego, chociaż te ostatnie na pewno będą miały zawsze coś do powiedzenia, co wymaga zmiany czy poprawy w sklepie internetowym, bo to już takie informatyczne zboczenie, że wszędzie szukamy jakiś problemów. Ale generalnie, jeżeli wszyscy powiedzą, że jest okej i nie należy nic zmieniać, to już powinno Ci dać do myślenia, że jest coś nie tak w Twoim zespole i być może ktoś nie jest z Tobą szczery, bo to raczej rzadko spotykany scenariusz, żeby sklep internetowy był tak idealny, żeby wszyscy stwierdzili, że nie potrzebują w nim żadnych udogodnień. Bo prawda jest taka, że nawet nowa platforma, która dopiero co powstała i funkcjonuje 3, 4, 5 miesięcy, jeżeli Twój zespół jest nastawiony na rozwój, już znajdzie w takiej nowej pleformie rzeczy, które można byłoby sprawnić czy poprawić. A więc wracając, kontakt z zespołem, regularne sprawdzanie tego, czy platforma działa w sposób prawidłowy, raz w tygodniu takie cykliczne zadanie na to, aby sprawdzić, czy zamówienia rejestrują się w sposób prawidłowy, czy w odpowiedni sposób wszystkie strony przechodzą przez siebie. Jeżeli tutaj wszystko jest okej, to o zmianie nie ma co myśleć. Analiza danych finansowych, oczywiście analiza zamówień. Jeżeli tutaj wszystko jest na odpowiednim poziomie, to do zmiany nie ma co się zabierać. Przyjdzie na to czas. Generalnie, jeżeli Twój sklep ma więcej niż 2, 3, 4 lata i nawet jest na bieżąco aktualizowany od takiej strony technicznej, to na pewno też jakiś taki lifting designu by się przydał, niestety coś co bardzo szybko się zmienia i te trendy tego w jaki sposób strony, sklepy są projektowane, też zmienia się w czasie i taki 2-3 letni sklep może już wyglądać na przestarzały. Natomiast sklepy, które wyglądają na przestarzałe mogą świetnie sprzedawać. Jeżeli nasza społeczność ma zaufanie do naszego produktu, to wcale nie jest tak, jak się wydaje, że sklep musi być super piękny i on wtedy nie wiadomo jak sprzedaje. Też często klientom wydaje się, że jak postawią nowy sklep internetowy, to nagle ta konwersja nie wiadomo jak bardzo skoczy. Ona powinna się podnieść, natomiast nie można spodziewać się tego, że z samego tytułu nowej platformy sprzedażowej ta konwersja jakoś niebotycznie wzrośnie. Raczjej tak się nie stanie. O tym, co zrobić, kiedy taka decyzja już zapadnie, kiedy już stwierdzimy, że no dobra, pora na zmiany. Jak przygotować się do tego? Jak przygotować się do migracji? O tym opowiem w osobnym odcinku tego podcastu, bo to też temat bardzo ważny, ale też temat bardzo rozległy, a ja nie chcę, żeby ten odcinek nie wiadomo jak długo trwał. Dlatego w dzisiejszym odcinku to na tyle. Jeżeli nie subskrybujesz tego kanału, to do tego zachęcam. Jeżeli słuchasz tego na Spotify lub jakiejkolwiek innej platformie, to również zachęcam, żebyś zaobserwował ten podcast. Wystawił mu cenę, skomentował, dał łapkę w górę, co tam tylko się da. Jeżeli nie chcesz czekać i chciałbyś wcześniej porozmawiać o tym, jak do takiej migracji się przygotować, jak w ogóle do tego tematu podejść, to zapraszam Cię na darmową konsultację. Na stronie appstar.pl znajdziesz przycisk Darmowa konsultacja i będziesz mógł taki temat szczegółowo omówić już teraz. Po wysłuchaniu tego odcinka mam nadzieję, że przeanalizujesz swoją obecną platformę sprzedażową i zastanowisz się, czy to już nie nadszedł właśnie ten czas. Jeżeli masz jakiekolwiek doświadczenia związane z przechodzeniem z jednej platformy na drugą, z migracją, sklepu internetowego, to zachęcam cię do tego, żebyś zostawił komentarz, bo też będzie to wartość dla innych słuchaczy. W tym odcinku to tyle. Widzimy się już za tydzień w kolejnym. Cześć.”

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Warsztat u klienta

Nasz konsultant przebada Twój biznes i zdiagnozuje wszystkie choroby jak lekarz

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy