WnE#32
- Więcej niż eCommerce
- Odcinek 32
Model subskrypcyjny w e-commerce
- Zobacz podsumowanie odcinka
- Wygenerowane w całości przez AI
Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie
jesteśmy na...
Spotify
YouTube
Apple Podcast
📩 Subskrybuj podcast
Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast
Ekspert w dziedzinie e-commerce, programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.
Unlimited Resources
Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo
Transkrypcja odcinka
Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.
„
Cześć, Witajcie w kolejnym odcinku podcastu więcej niż e-commerce. W tym podcaście opowiadam o tym, jak dzięki połączeniu procesów wiedzy i technologii rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy albo dopiero zmierzasz zacząć to jest to miejsce właśnie dla Ciebie. Zapraszam Cię do obejrzenia wysłuchania tego odcinka. A temat dzisiejszego odcinka brzmi model subskrypcyjny e-commerce. Na wstępie wielkie dzięki za to, że słuchasz, oglądasz ten podcast, za to, że towarzyszysz mi tutaj tydzień w tydzień i razem ze mną pogłębiasz swoją wiedzę dotyczącą e-commerce. Razem ze mną dlatego, że dzięki temu podcastowi też bardzo wiele się uczę, ale o tym może kiedyś opowiem w jakimś specjalnym odcinku. Jeżeli jeszcze nie subskrybujesz tego podcastu, jeżeli go nie obserwujesz, to zachęcam. Zostaw też łapkę w górę, jeżeli ten odcinek ci się spodoba, dlatego że to bardzo mocno pomaga algorytmom i te odcinki po prostu niosą się szerzej, ta oglądalność jest wtedy większa. Dzisiejszy odcinek nie wniesie wielkiej wartości dla każdego, niektóre odcinki na tym kanale są takie, które są uniwersalne i do wdrożenia w każdym e-commerce, niektóre są zależne od branży. Dzisiejszy odcinek jest zależny od branży, jest zależny od tego, co, komu, jak sprzedajesz. I właśnie dzisiaj skupimy się na tym, jak sprzedajesz, dlatego że opowiem dzisiaj o modelu subskrypcyjnym feet commerce. Czym jest model subskrypcyjny, jakie są jego wady, zalety, dla kogo jest skierowany, a komu będzie zupełnie nieprzydatny i będzie kulą u nogi, o tym właśnie jest ten odcinek. Subskrypcja, czyli inaczej, płatność cykliczna. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego już dzisiaj, tak myślę, jeśli chodzi o na przykład serwisy streamingowe. Jeżeli pomyślimy o Netflixie, Disney+, różnego tego typu rodzaju serwisach, gdzie możemy konsumować treści video, jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że mamy tam podpiętą naszą kartę i co miesiąc ta subskrypcja jest odnawiana, płatność cykliczna jest ponawiana, te pieniądze są pobierane z naszego konta, bez naszej wiedzy, my na maila dostajemy fakturę i właściwie to tyle. No i właśnie, tam jesteśmy do tego przyzwyczajeni i tam mnie wzbudza to już generalnie nie czy ich podejrzeń, dlatego że no najczęściej są to duże serwisy, rozpoznawalne z marką, dlatego że jedną z takich właśnie podstawowych wad modelu subskrypcyjnego jest to, że trzeba tam podać dane do swojej karty debetowej, kredytowej. Dlatego jeżeli twoja marka nie jest rozpoznawalna, nie wzbudza zaufania, nie masz wśród grona swoich klientów obserwujących poszanowania i takiego zrozumienia czym płatności cykliczne są, no to wtedy na pewno z modelem subskrypcyjnym będzie ci trudno, i to jest pierwsza wada modelu subskrypcyjnego. A idąc w kontrze, zaletą do tego modelu jest to, że po pierwsze płatności odnawiane są automatycznie, w związku z czym klient nie musi od razu wydawać całej kwoty na zamówienie w naszym sklepie. Może tak zrobić, bo generalnie są takie możliwości, bramki płatności pozwalają na to, ale nie musi. Może po prostu zadeklarować się, że ta płatność zostanie pobrana z jego konta za miesiąc, za dwa, za trzy, w zależności od tego, jaki okres ten rozliczeniowy sobie wybierzemy. No i wtedy właśnie, klient nie musi od razu wydawać tych pieniędzy ze swojego konta. My z kolei wiemy, że mamy w systemie takie zamówienie, które się odnowi za miesiąc, w związku z czym te przychody są przewidywalne. I jesteśmy w stanie już przewidzieć, że w przyszłym miesiącu będziemy mieli taki i taki przychód ze sprzedaży tych i tych produktów. A generalnie jeżeli chodzi zwłaszcza o biznesy początkujące, to ta ilość pieniędzy, o której możemy się spodziewać na koncie no jest bardzo ważna, dlatego że na podstawie tego możemy planować wydatki, inwestycje i rozwijać, skalować swój biznes. No to teraz znowu wada. Wada modelu subskrypcyjnego bardzo często jest taka, że musimy mieć go odpowiednio zaimplementowanego w naszym systemie logistycznym. Co to oznacza? To oznacza, że zamówienie w naszym systemie musi automatycznie się zarejestrować w wybranym momencie. Jeżeli ja dzisiaj złożyłem zamówienie, dajmy na to, na kawę, z subskrypcji na 6 miesięcy i chcę, żeby co miesiąc do mnie ta kawa do biura przychodziła, no to chciałbym, żeby ona przychodziła. Żeby tak się stało, no to nasz system logistyczny, nasz sklep internetowy musi być przygotowany do tego, że klient złożył zamówienie dzisiaj, za miesiąc on już go nie złoży, ale to zamówienie w systemie musi się pojawić i musi zostać obsłużone przez logistykę i co ważne, musi zostać obsłużone przez nasz system magazynowy. I co ważne, musi zostać obsłużone przez logistykę i musi zostać obsłużony przez nasz system magazynowy. Musimy zaalokować sobie ten towar na półce tak, abyśmy za pół roku go mieli, czyli właściwie musimy go traktować tak, jakby był już sprzedany. I to jest wada też tego systemu, dlatego że, no, być może za pół roku, w zależności od branży, może akurat nie na kawie, ale na niektórych produktach, w przeciągu pół roku bylibyśmy w stanie zrobić więcej, bo za pół roku cena tego towaru będzie wyższa. No ale, może byśmy zarobili, a może nie, a tak wiemy, że to, co kupiliśmy, mamy już sprzedane i możemy spać spokojnie. Krótki komunikat, na naszej stronie upstar.pl ukośnik praca znajduje się ogłoszenie o pracę w rekrutacji, którą prowadzimy dla naszego klienta. Wejdź na stronę po więcej szczegółów i wracamy do dalszej części odcinka. Kolejną zaletą jest to, że budujemy większą lojalność wśród klientów, dlatego, że jeżeli klient już u nas to zymubienie złożył i na nie oczekuje, wie, że je dostanie, wie, że dostanie je o czasie, wie jakiej jakości będzie towar, który dostał, no to nie będzie szukał już nigdzie indziej, nie będzie krążył po konkurencji, czy za miesiąc może spróbuje kawy od innego dostawcy. Nie, on po prostu będzie czekał na to zamówienie, bo skoro je złożył, opłacił, no to wie, że ten towar do niego trafi, to po co ma chodzić i gdzieś szukać. I to jest, uważam, bardzo duża zaleta modelu subskrypcyjnego i nie jest do końca doceniana, dlatego, że mamy tą pewność, że ten klient jest już na naszym koncie, to znaczy, jego pieniądze właściwie już są i to jest bardzo duża zaleta tego modelu subskrypcyjnego, dlatego, że właśnie ten klient nie będzie krążył po konkurencji, nie będzie dokonywał jakichś porównań, sprawdzeń, bo on wie, że ten towar, do niego w odpowiednim momencie trafi. A my nie musimy martwić się tym, że być może stracimy jakiegoś klienta, którego pozyskaliśmy, a on do nas nie powróci, a jak wiemy, największym kosztem w e-commerce jest pozyskanie klienta pierwszy raz, dlatego warto zadbać o to, żeby ten klient został jak najdłużej. W e-commerce subskrypcje bardzo często też wiążą się z tym, że na przykład osobom, które wykupiły subskrypcję dajemy jakieś dodatkowe benefity, na przykład darmową wysyłkę albo dajemy im dostęp do jakiegoś specjalnego naszego tajnego klubu, dajemy im dostęp do jakichś przed premierowych produktów, dajemy im na przykład dostęp do produktów outletowych, tych, które już są ostatnimi sztukami, które już na przykład nie powrócą. Też jest bardzo wiele takich właśnie zabiegów, które skłaniają do tego, żeby stać się klientem subskrypcyjnym sklepu internetowego, no właśnie ze względu na to, o czym mówiłem przed chwilą. Jeśli chodzi o takie już czysto techniczne rozważania na ten temat, to nie każda platforma się do tego nadaje I każda platforma jest do tego przystosowana. Też bardzo ważne jest to, żeby ten model rozliczeniowy był połączony z modelem logistycznym, a wtedy należy już zintegrować ze sobą kilka systemów. Dlatego wydaje mi się, że to nie jest jeszcze aż tak popularne rozwiązanie, jeśli chodzi o e-commerce, bo ono jest po prostu trudne i drogie we wdrożeniu. Natomiast w wielu branżach, takich jak właśnie chociażby ten przykład, o którym mówiłem tu już wcześniej, czyli kawa, herbata, wszelkiego rodzaju produkty, które nam się cyklicznie zużywają i kończą na przykład chemia w gospodarstwie domowym. Jeżeli myślimy o kosmetykach, to jest też super branża, gdzie model subskrypcyjny może się sprawdzić, zwłaszcza że najczęściej klienci są oddani pod prostu produktom, które mają sprawdzone i które znają i bardzo chętnie, nawet sami z siebie, zrzuciliby ten obowiązek wchodzenia na sklep i co miesiąc domawiania kolejnych produktów Mleko dla maluchów, pampersy, każdy kto jest rodzicem i ma lub miał małe dziecko wie dokładnie i zna to uczucie, kiedy w najgorszym momencie kończą się chusteczki albo pampersy właśnie dla niemowlaka. Jeżeli model subskrypcyjny rozwiązałby mi ten problem, byłem nawet skłonny za to, żeby za takie rozwiązanie dopłacić trochę w cenie produktu no i to jest właśnie kolejna zaleta, dlatego że w przypadku modeli subskrypcyjnych mamy większe możliwości do manipulowania cenami. Możemy te niektóre produkty łączyć ze sobą w pakiety i w zależności od tego, jaki wybierzemy okres, czyli na przykład kupimy od razu na pół roku, na rok, możemy dać niższą cenę, możemy dołożyć jakieś dodatkowe usługi związane z jakąś super dostawą, wtedy tą cenę możemy trochę podnieść, mamy bardzo dużo możliwości, żeby przy tej cenie trochę pomanipulować i przez to zwiększać swój przychód, który w modelu subskrypcyjnym jest bardzo przewidywalny. Wszelkiego rodzaju produkty dla zwierząt domowych, no to jest… myślę tutaj głównie o karmie dla zwierząt itd., różnego rodzaju tam akcesoria i żywność dla zwierząt domowych, to jest też taki rodzaj branży, w której model subskrypcyjny świetnie by się sprawdził. Tych branż jest tak naprawdę cała masa, a znam też takie przypadki, gdzie w zupełnie takich nieoczywistych, wydawałoby się produktach, model subskrypcyjny udało się wdrożyć z wielkim sukcesem, dlatego że mówię, najczęściej jest to sytuacja win-win. Zarówno dla osoby sprzedającej i kupującej, bo każdy z nich odnosi tutaj korzyści. Ja nie muszę się martwić i przejmować tym, czy za miesiąc jak otworzy szafkę w kuchni, będzie tam stała kawa, herbata, cukier. A sprzedający nie musi się martwić tym, czy ja do niego wrócę po zakupy, bo ja tak naprawdę zadeklarowałem się już na rok w przód, że ja u niego swoje pieniądze zostawię. Tak więc, jeżeli szukasz jakiegoś sposobu na to, żeby wybić się na tle konkurencji i jakoś się wyróżnić z tłumu, no to może właśnie model subskrypcyjny jest dobrym pomysłem. Jeżeli zastanawiasz się, czy model subskrypcyjny sprawdziłby się konkretnie w Twoim biznesie, zostaw komentarz, napisz wiadomość prywatną, jeżeli nie chcesz robić tego publicznie i możemy porozmawiać na ten temat, czy w Twoim przypadku model subskrypcyjny będzie miał sens, będzie miał jakąkolwiek wartość. Rozmawiając z różnymi właścicielami sklepów internetowych, którzy zdecydowali się na wdrożenie tego rozwiązania, jeżeli chodzi o wyniki, wśród nich nie było nikogo, kto byłby niezadowolony, natomiast jeżeli chodzi o wdrożenie tego, o przystosowanie całego procesu wysyłki, logistyki, płatności, fakturowania, no to tutaj oczywiście to wymaga sporo pracy, nie ma co się oszukiwać, to nie jest taki standardowy model i póki co wdrożenie tego, nie jest takie proste, zero-jedynkowe, że wystarczy tutaj zainstalować jakąś jedną magiczną wtyczkę i wszystko działa. Trochę to wymaga pracy, ale myślę, że warto, a przynajmniej warto się zastanowić, czy to na pewno dobry pomysł dla ciebie, dla twojego biznesu. W dzisiejszym odcinku to tyle. Dzięki za wysłuchanie, obejrzenia. Do zobaczenia już w kolejnym za tydzień. Cześć!
„
2800+ wyświetleń miesięcznie
Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.
4.9 out of 5 stars on Spotify
“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”
CEO med&beauty
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.
Warsztat u klienta
Nasz konsultant przebada Twój biznes i zdiagnozuje wszystkie choroby jak lekarz