WnE#26
- Więcej niż eCommerce
- Odcinek 26
Jak wprowadzać zmiany?
- Zobacz podsumowanie odcinka
- Wygenerowane w całości przez AI
Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie
jesteśmy na...
Spotify
YouTube
Apple Podcast
📩 Subskrybuj podcast
|| 16
Jak zarządzać zmianą w firmie? - jak pokonać opór...
Dlaczego zespół jest niechętnie nastawiony do zmian? Jak temu zaradzić, zapobiec i wesprzeć w tym procesie?
Temat tego odcinka to można powiedzieć moja codzienność. Dlatego, że jako konsultant e-commerce, który głównie problemy, procesy rozwiązuje za pomocą technologii, spotykam się z oporem, ze strachem przed jakąkolwiek zmianą, przed jakąkolwiek innowacją na co dzień.
Wojciech Piszora
Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast
Ekspert w dziedzinie e-commerce, programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.
Unlimited Resources
Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo
Transkrypcja odcinka
Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.
„
Cześć, witam Cię w kolejnym odcinku podcastu Więcej niż e-commerce. To podcast, w którym opowiadam o tym, jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy, albo dopiero zamierzasz zacząć, to jest to miejsce właśnie dla Ciebie. A temat dzisiejszego odcinka, wprowadzanie zmian, innowacji, jak robić to mądrze. Zapraszam Cię do wysłuchania dzisiejszego odcinka. Cieszę się, że znowu się widzimy, słyszymy, gdziekolwiek jesteś, czy oglądasz to na YouTubie, czy słuchasz na Spotify’u. To fajnie, dzięki, że jesteś. Rzadko to robię, ale postanowiłem sobie, że a co spróbuję, co mi tam. Jeżeli oglądasz te materiały regularnie, jeżeli wynosisz z nich jakąkolwiek wartość, to zostaw łapkę w górę, komentarz, zasubskrybuj kanał, jeżeli jeszcze tego nie robisz, albo zaobserwuj, jeżeli słuchasz ten podcast na jakiejkolwiek innej platformie, bo to bardzo cenne i ważne. Dla mnie jest to po prostu jakaś tam forma docenienia tego i taka informacja zwrotna, że to produkowanie, tutaj to gadanie do tego mikrofonu ma jakikolwiek sens. A wracając do tematu odcinka. W odcinku numer 16 opowiadałem o pięciu najczęstszych barierach, jakie występują w momencie wprowadzania zmian. A dzisiejszy odcinek będzie takim etapem wcześniejszym. W dzisiejszym odcinku będę opowiadał o tym, co należy zrobić, jeżeli w ogóle wpada nam do głowy taki pomysł, żeby coś zmienić, żeby coś usprawnić, żeby coś poprawić. No i jak do tego podejść z głową, jak robić to w taki sposób, żeby nasza organizacja nie stała się jednym wielkim chaosem i jak sprawić, żeby te zmiany, które wprowadzamy, miały po prostu sens. Dzisiejszy odcinek kieruję do siebie samego. Dlatego, że ja jestem typowym przykładem osoby, która jak wpada na jakiś pomysł, to od razu wbiega do biura i mówi robimy tak i tak. No i ponieważ ja bardzo dużo konsumuję różnego rodzaju treści, bardzo dużo słucham podcastów, oglądam filmy na YouTubie, słucham audiobooki dotyczące różnej tematyki, no to często jest tak, że właśnie gdzieś w trakcie jakiejś podróży samochodem coś mnie natchnie i od razu muszę zakomunikować całemu światu, że doznałem olśnienia i musimy wprowadzić jakiś nowy proces, jakąś nową technologię, jakieś nowe narzędzie, które rozwiąże jakiś tam problem. I generalnie, co do zasady, wydawałoby się, że nie ma w tym nic złego, no bo rozwiązywanie takich codziennych problemów krok po kroczku powoduje, że ten procent składany gdzieś tam zaczyna funkcjonować i nasza organizacja staje się z dnia na dzień coraz lepsza. No właśnie niekoniecznie. Dlatego, że taki sposób wprowadzania zmian może doprowadzić do chaosu. Widzimy to niejednokrotnie, dlatego, że my na co dzień zajmujemy się jakby wprowadzaniem zmian za pomocą technologii głównie. Te technologie wymuszają procesy, a te procesy zastępują coś, co ktoś od lat robił w taki sposób i właściwie było to dla niego najlepsze rozwiązanie, bo jedyne. Przechodzi wtedy z zewnątrz jakiś gościu i mówi, że to nie ma sensu i trzeba to robić inaczej i o tym, jak postępować w takiej sytuacji, było właśnie w odcinku 16. A dzisiaj będzie o tym, jak to zrobić, żeby w ogóle do tej zmiany doszło i właśnie pytanie, czy powinno do niej dochodzić. Dlatego, że pierwszym takim punktem, który powinniśmy zapisać sobie na liście rzeczy do zrobienia, jeżeli tego jeszcze nie mamy, jest tak zwany backlog. To takie pojęcie, które wywodzi się, wydaje mi się, bardziej ze świata IT, bo tam ono funkcjonuje. Backlog to taka lista rzeczy, na którą wpisuje się tematy, które fajnie byłoby zrobić, należałoby zrobić, nie chcemy, żeby one gdzieś nam tam uciekły, żebyśmy o nich zapomnieli, ale w tej chwili się tym nie zajmujemy, nie mamy na to czasu, kiedyś do tego być może wrócimy, może nie. No i właśnie, fajnie jest mieć taki backlog, czyli taką listę rzeczy, na których w tej chwili nie za bardzo mamy czas, nie mamy na nią priorytetu, nie mamy tego, jak zrobić, nie mamy za co, ale wiemy, że kiedyś mieliśmy taki pomysł, który może rozwiązać taki i taki problem i wrócimy do niego w odpowiednim momencie. Więc jeżeli konsumujecie właśnie jakieś treści, chociażby takie jak ten podcast, podczas tego podcastu wpadniecie na jakiś świetny pomysł, coś was tutaj zainspiruje, nie od razu musicie się rzucać na to i to wykonywać, bo często jest tak, że po prostu nie ma w danym momencie na to przestrzeni i trzeba coś odłożyć na później. No dobra, no to jeżeli mamy już taki backlog, jeżeli on już zapełni się pomysłami, no to co zrobić dalej? Trzeba jakoś te pomysły pogrupować, usystematyzować, uporządkować, żeby było wiadomo, od których pomysłów zaczynać, które pomysły wdrażać najpierw. No i tutaj przychodzi z pomocą taka bardzo prosta metodyka, dlatego że za pomocą trzech metryk możemy w bardzo łatwy sposób określać, czy dany pomysł nadaje się do realizacji w danym momencie. A te metryki to koszt, trudność i zysk. Przykład. Chcemy wdrożyć nowy sklep internetowy. Stary sklep internetowy jest wolny, zawirusowany, przestarzały, wykonany w starej technologii, nikt nie chce już tego rozwijać, administrować, konwersja jest słaba, no i wpadliśmy na pomysł, zrobimy nowy sklep internetowy. No i pierwsza metryka, koszt. Musimy przyjąć sobie jakąś skalę. Dla potrzeby tego odcinka ja zazwyczaj tak to robię, że przyjmuję skalę od 1 do 5, dlatego że jest ona taka dość łatwa w klasyfikacji. Coś jest 1, to znaczy, że coś jest tanie, 5 znaczy, że jest drogie. Koszt sklepu internetowego? No, raczej 5. Sklepy internetowe co do zasady nie są tanie, chyba, że myślimy o jakiejś platformie SAS-owej, chociaż jeżeli mamy już sklep internetowy i myślimy o migracji, to raczej nie będziemy migrować na platformę SAS-ową. Niewiele jest takich scenariuszy, ale na potrzeby tego odcinka przyjmijmy, że koszt zroby wykonania nowej platformy internetowej jest wysoki, więc przypisujemy sobie metrykę 5. Metryka druga, trudność. No, tutaj też powinniśmy przypisać 5, dlatego że wdrożenie nowej platformy internetowej, a jeszcze jeżeli ona jest na przykład na innym silniku zbudowana, no to ten opór wśród zespołu, czy też sama taka trudność w przejściu na nową platformę jest jak najbardziej zrozumiała, no i trzeba ją uwzględnić, dlatego przypisujemy tutaj 5. No i trzecią metryką jest zysk. Co do zasady, wdrożenie nowej platformy internetowej ma zwiększyć konwersję, no więc tutaj też przypisujemy 5. No i teraz, w zależności od tego są dwa podejścia. Jedno podejście mówi, że te trzy metryki należy zsumować, w tym przypadku dałoby nam to 15 punktów dla tego pomysłu. I to tyle. Możemy też zastosować wagi i mnożniki i dany wskaźnik mnożyć sobie przez jakąś tam wartość, bo na przykład zysk jest dla nas ważniejszy od kosztu, bo taki jest nasz model biznesowy. Jesteśmy nastawieni na to, żeby szybko rosnąć, bootstrapować się, no i generalnie ten zysk jest dla nas najważniejszy. Wtedy możemy przypisać sobie mnożnik do zysku, większy niż do kosztu, no i wtedy te wyniki będą inne. Ale na potrzeby tego odcinka, żeby to było dość jasne i klarowne, przyjmijmy sobie, że nie będziemy stosować tak zwanych wag, tych mnożników, tylko będziemy po prostu wszystkie te czynniki traktować tak samo. W tym przypadku wynik wynosi 15 punktów. A teraz dla porównania, na naszej liście, w naszym backlogu znajduje się problem nieodpisywania na czas na wiadomości mailowe do klientów. Pomysł, rozwiązanie, wdrużmy automatyzację, która będzie przypominała nam o tym, że nie podjęliśmy klienta mailowego w ciągu ostatniej godziny. Koszt? No, powiedzmy, że 2-3 punkty w skali 1 do 5, dlatego, że to nie jest jakaś bardzo skomplikowana automatyzacja i ten koszt nie jest tutaj wysoki. Trudność? Właściwie żadna, no dlatego, że będziemy dostawać powiadomienie, jakby to nie będzie stanowiło żadnego utrudnienia, nie będzie wymagało żadnej zmiany, dlatego, że wcześniej tego procesu po prostu wcale nie było. No więc tutaj możemy przypisać jedynkę, więc mamy 4 punkty. I ostatni wskaźnik to zysk. No, zysk tutaj na pewno niewątpliwie jest bardzo duży, dlatego przypisujemy mu piątkę, dlatego, że jeżeli będziemy klientów podejmować na czas, oni będą zadowoleni z naszej obsługi, w związku z czym będą skłonni, jakby chętniej będą wracali do naszego sklepu, będą też mieli lepsze doświadczenia po prostu z naszą marką. No i tutaj od razu widać, że generalnie to zadanie powinno mieć priorytet nad wdrożeniem nowej platformy internetowej. Oczywiście czasami może tutaj być tak, że pewnego rodzaju techniczne aspekty będą wskazywały na to, że lepiej się wstrzymać z czymś i poczekać i zrobić to na przykład dopiero po wdrożeniu nowej platformy, ale tego rodzaju na automatyzacji, jak podałem w przykładzie, na pewno dużo lepiej byłoby wprowadzić od razu, dlatego, że usprawniłoby to jakąś tam bolączkę, rozwiązałoby to jakiś problem, który pojawia się w obsłudze klienta. Oczywiście na potrzeby tego odcinka te przykłady, które podaję są skrajne, dlatego, że wdrożenie nowej platformy sklepowej, wiadomo, że jest drogie, dużmudne, trudne i zyskowne, inaczej nikt by tego nie robił, natomiast często jest tak, że tego typu zmiana ma na celu bardziej zmianę wizerunkową niż zmianę jakiegoś takiego ogromnego skoku konwersji. Ja też często tłumaczę to klientom, że jeżeli ich jedyną motywacją jest podniesienie konwersji, to zmiana sklepu internetowego na nowy nie powinna być pierwszą czynnością na liście, ale o tym pewnie powstanie kiedyś osobny odcinek. Co w przypadku, kiedy na liście, na tym backlogu pojawiają nam się pomysły, które mają taką samą ilość punktów? Wtedy właśnie z pomocą przychodzą te wagi, te mnożniki, o których opowiadałem wcześniej, no bo wtedy dużo trudniej jest doprowadzić do sytuacji, kiedy te pomysły mają taką samą wartość przypisaną, taki sam wskaźnik. Co nam daje stosowanie takiej metodologii? Po pierwsze, nasze pomysły nie są wdrażane na gorąco. Ja mógłbym naprawdę wymieniać w nieskończoność jakieś automatyzacje czy jakieś procesy, które wdrożałem tak ad hoc, bo wydawało mi się, że one są genialne i superpotrzebne. Dzisiaj nikt o nich nie pamięta, nikt z nich nie korzysta i okazało się, że tak naprawdę do niczego nam to nie było potrzebne, a straciliśmy na to mnóstwo czasu, czyli pieniędzy. Dlatego warto do tego podchodzić z głową, dlatego warto stosować sobie właśnie taką listę pomysłów zapasowych, taką listę pomysłów zmian, innowacji do wdrożenia i stosować tam odpowiednie właśnie przeliczniki, które pomogą nam rozróżnić, który z tych pomysłów jest lepszy, ważniejszy, pilniejszy do wdrożenia. Dzisiejszy odcinek krótki, ale mam nadzieję, że treściwy. Dzięki za obejrzenie i wysłuchanie, do zobaczenia już za tydzień, cześć!
„
2800+ wyświetleń miesięcznie
Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.
4.9 out of 5 stars on Spotify
“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”
CEO med&beauty
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.