fbpx

HomeJak NIE zaczynać eCommerce? 5 najczęstszych błędów

Jak NIE zaczynać eCommerce? 5 najczęstszych błędów

WnE#25

Jak NIE zaczynać eCommerce? 5 najczęstszych błędów

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

Cześć, witam Cię w kolejnym odcinku podcastu Więcej niż e-commerce. To podcast, w którym opowiadam o tym, jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy, albo dopiero zamierzasz zacząć, to jest to miejsce właśnie dla Ciebie. Zapraszam Cię do wysłuchania obejrzenia dzisiejszego odcinka. A temat dzisiejszego odcinka brzmi, jak nie zaczynać e-commerce i 5 najczęściej popełnionych błędów. 5 Najczęściej popełnionych błędów Dzisiejszy odcinek zacznijmy od historii. Będzie to historia o Marku, który to na ciepłym etacie spędzał sobie swoje roboczo godziny między 8 a 16 i był całkowicie niezadowolony i sfrustrowany tym, co musi na co dzień robić. Pomyślał sobie, że fajnie byłoby mieć na jakiś biznes. I fajnie byłoby założyć sobie biznes, który nie będzie generował na początku jakiegoś wielkiego obciążenia dla niego, nie będzie też dawał wielkiego ryzyka, że w razie czego, gdyby się nie udało, no to po prostu najwyżej straci trochę czasu i trochę pieniędzy. No i Marek pomyślał sobie, że takim biznesem będzie biznes online. Że założy sobie sklep internetowy, który będzie rozwijał i prowadził po godzinach i też trochę w trakcie tego swojego ciepłego etatu, który dawał mu takie możliwości. No i Marek jak pomyślał, tak zrobił. Marek stwierdził, że jeżeli chce dużo zarobić, to musi dużo sprzedawać. No i postanowił, że najlepiej będzie sprzedawać produkty do dużej grupy osób. Więc posiedział chwilę, pomyślał, pomyślał i stwierdził, że każdy w kieszeni ma smartfona, więc każdy będzie potrzebował akcesoria do tego telefonu. No i jak pomyślał, tak zrobił. Wszedł sobie na jeden z portali, który produkuje różnego rodzaju akcesoria na rynku chińskim i wymyślił sobie, że tego typu produkty będzie sprzedawał tutaj w Polsce. I tutaj pojawił się pierwszy problem. Dlatego, że Marek nie przeanalizował w ogóle rynku, nie poszukał niszy, nie zbadał w ogóle potrzeb klientów, w ogóle nie zastanowił się nad tym, w jaki sposób on będzie w stanie konkurować z innymi producentami, innymi sprzedawcami, innymi resellerami na rynku polskim i nie zweryfikował w ogóle tego, czy jego pomysł ma szansę i rację bytu. Oczywiście, każdy ma w kieszeni telefon, ale jak łatwo się domyślić, konkurencja jest potężna i bez jakiegoś wyróżnika, bez zajęcia się chociażby konkretnym jakimś rodzajem akcesoriów. W swego czasu bardzo modne były różnego dodatki do telefonów, które pozwalały uzyskiwać lepsze wideo, lepsze światło, lepszy dźwięk. Oczywiście wszelkiego rodzaju case’y na telefony, to jest kolejna jakaś grupa produktów do telefonów. Szkła hartowane, to zazwyczaj dzisiaj sprzedawane jest w pakiecie, więc to zazwyczaj już się dzisiaj łączy, ale kiedyś było wiele firm, które specjalizowały się tylko w tym, że sprzedawały jakieś folie, później właśnie szkła hartowane i tak dalej, i tak dalej. Jest cała masa firm, które specjalizują się w tym, że chociażby robią takie specjalizacje w ramach jednej marki albo dostosowują swoje produkty do jakiejś wąskiej grupy docelowej, na przykład do dzieci, że sprzedają etui do telefonów, które odpowiadają jakimś takim hot tematom. Czy to jakieś tam etui z Minecraftem, czy z innymi postaciami gier, bajek i tak dalej, i tak dalej, tego jest cała masa. Ten odcinek nie jest o tym, żeby tutaj robić instrukcję o tym, jak sprzedawać akcesoria do telefonów, tylko bardziej o tym, żeby skupić się właśnie na tych błędach. A więc pierwszy błąd, całkowity brak analizy rynku i znalezienia jakichkolwiek swoich wyróżników, znalezienia tej grupy klientów, na których problemy będziemy w stanie swoim produktem znaleźć odpowiedź. No ale idźmy dalej. Marek oczywiście chciał wytestować pomysł i sprawdzić go jak najniższym kosztem. Dlatego nie inwestował jakiegoś wielkiego budżetu w to, żeby wykonać dobrej jakości zdjęcia, posiłkował się zdjęciami produktów od producentów z portali chińskich. No i jak łatwo się domyślić, jego produkty też nie były w stanie się wyróżnić właśnie tymi zdjęciami, które jak wiemy w e-commerce są bardzo ważne i bardzo mocno sprzedają. Przekonał się o tym każdy, kto w pewnym momencie był w takim momencie jak Marek i w pewnym momencie stwierdził, że pora to zmienić i zainwestować właśnie w content foto, czy w content wideo, przede wszystkim zainwestować w zdjęcia produktowe. No bo jeżeli nasze zdjęcia są takie same jak wszystkich, to nie ma możliwości, żeby one sprzedawały, żeby one jakoś wyróżniły się na tle konkurencji. Jedyne czym nasz produkt jest w stanie się wyróżnić to cena. A jak wiemy przy tego rodzaju produktach marża jest niska, no więc w związku z czym ten dochód z tego rodzaju działalności też nie jest duży. A więc kolejny taki błąd to chęć przeoszczędzenia na rzeczach, które są kluczowe. Takie chociażby właśnie jak zdjęcia produktowe, jak bardzo dobre opisy, jak bardzo dobre działania właśnie związane z tym, żeby nasz produkt formą jaką go prezentujemy mógł wyróżnić się od konkurencji. Ale nawet jeżeli tej konkurencji nie ma, to dobrze jest, żeby nasz produkt jak najlepiej się prezentował. Po prostu dzisiaj klienci bardzo mocno zwracają na to uwagę. No i przechodzimy do błędu trzeciego, który popełnił Marek, ale który popełnia tak wiele osób, że no nie może on się czuć w tym osamotniony. Dlatego, że kolejnym błędem Mareka było to, że jak zrobi świetny sklep internetowy i go w końcu uruchomi, to wszystkie jego problemy się skończą, a on zacznie zarabiać. I to jest bardzo często coś, z czym się spotykam, zwłaszcza w trakcie darmowych konsultacji, kiedy zgłaszają się do nas osoby, które zainwestowały wszystkie oszczędności życia w sklep internetowy, udało się w wielkich bólach i znojach po przejściach z firmami developerskimi go dowieźć, wystawić, uruchomić. No właśnie, no i nic się nie dzieje. No bo jeżeli w tym naszym biznes planie nie założymy tego, nie wymyślimy tego, nie skonstruujemy tych punktów dotarcia do naszej strony, no to generalnie nic z tego nie będzie. Dlatego ważne jest to, aby opracować sobie całą strategię marketingową. Czy to będziemy pozyskiwać ruch poprzez SEO, czy poprzez kontent organiczny, czy poprzez kontent płatny, czy może poprzez wszystkie te kontenty. Jakby o tym, jaki kontent w jakim przypadku stosować, jaką strategię marketingową, no bo marketing to nie tylko content. To już o tym powstanie pewnie osobny odcinek, dlatego że tych strategii jest całe mnóstwo. One się też cały czas zmieniają, dlatego że przyzwyczajamy się do pewnych rzeczy i przestajemy na nie reagować i wtedy trzeba wymyślać kolejne. No i dlatego marketing jest tak dynamiczną branżą cały czas i myślę, że jeszcze długo, długo, długo będzie, dlatego że to jest coś, co cały czas ewoluuje i się zmienia. Ale na marketing jakiś pomysł musi mieć. W jaki sposób zaplanować marketing, o tym opowiadałem w poprzednim odcinku. Link do tego odcinka jest w opisie i możesz do tego odcinku wrócić, jeżeli go jeszcze nie widziałeś, nie słyszałeś, nie widziałaś, nie słyszałaś, to zachęcam. Błąd czwarty. Marek założył, że skoro ma już sklep internetowy, skoro już jakiś ten ruch zaczyna się na nim pojawiać, no bo właśnie zainwestował troszkę w reklamy płatne i gdzieś jakieś zamówienia zaczęły na ten sklep wchodzić, no to nie był kompletnie przygotowany do tego, co się wydarzy. Dlatego, że on pracował na etacie i nie miał czasu obsługiwać klientów we właściwy sposób. Nie było mowy o tym, żeby obsługiwał infolinie, nie odbierał telefonów, po prostu nawet nie było możliwości, żeby ten telefon wykonać. Ile z tego powodu stracił zamówień? Nie wiadomo. Wie na pewno, że te maile, które przychodziły, te zapytania, które wymagały jakichś nagłych reakcji, na przykład jakiejś nagłej podmiany towaru, wysyłki towaru, on nie był w stanie na te problemy klientów zareagować, a była w stanie na nie zareagować konkurencja. Oczywiście skutkowało to tym, że pojawiło się bardzo dużo negatywnych opinii na temat jego biznesu. Dzisiaj konsument w internecie jest przyzwyczajony do tego, że jest obsłużony jak król. Po prostu. Telefon jest odebrany, po drugiej stronie siedzi miła, zadowolona osoba, która udziela Ci konstruktywnej odpowiedzi, która zna odpowiedzi na wszystkie pytania, ale też bardzo często, jeżeli do tego telefonu w ogóle nie dochodzi, to nawet strona internetowa przygotowana jest w taki sposób, że już większość odpowiedzi na moje pytania mogę znaleźć w FAQ-u, w części na stronie, która poświęcona jest tym najczęściej zadawanym pytaniom. Formularz kontaktowy, na który dostaję chociażby odpowiedź taką, jak szybko dostanę odpowiedź merytoryczną na mojego maila, jeżeli jest ten autoresponder, ale dzisiaj mamy też już możliwość, żeby wdrożyć w sobie takie autorespondery oparte o AI, które są w stanie takie wiadomości już bardzo konkretne, sprecyzowane, spersonalizowane odsyłać praktycznie na bieżąco. Na naszej stronie internetowej możemy mieć też chatbot wsparty sztuczną inteligencją, który zasilony danymi z naszego sklepu na temat produktów, na temat procedur, na temat procesów, zwrotów, reklamacji, wymiany i tak dalej, i tak dalej, tych wszystkich procesów, które w e-commerce są. Jeżeli taki chatbot te informacje posiada, to odpowiada jak jeden z naszych pracowników i robi to w czasie rzeczywistym, tak, że klient nie musi w ogóle czekać na odpowiedź, nie musi do nas dzwonić, nie musi do nas pisać i tak dalej, i tak dalej. To dzisiaj kierunek, wydaje mi się, w którym należałoby podążać, jeżeli chcemy dorównać tym najlepszym w branży e-commerce. No i taki piąty najczęściej popełniany błąd, który popełniał też Marek, polegał na tym, żeby całkowicie skupiony na planie, który założył sobie pół roku wcześniej, kiedy w ogóle wpadł na ten pomysł, żeby ten sklep prowadzić i od tego dnia, kiedy znudzony nad poranną kawą w pracy, stwierdził, że będzie sprzedawał akcesoria do telefonów, w jego planie właściwie nic się nie zmieniło, a dookoła zmieniło się wszystko. Dlatego, że dzisiaj już w ogóle w takiej branży, jak branża telefonów komórkowych, akcesoriów do telefonów komórkowych, gdzie zmienia się to bardzo dynamicznie, wchodzą nowe modele, wchodzą jakieś nowe mody na różnego rodzaju gadżety, akcesoria, wchodzą mody na różnego rodzaju właśnie chociażby grafiki, które są nadrukowywane na etui i tak dalej, i tak dalej. No w tego rodzaju branży, ale myślę, że w większości branż, jeżeli nie jesteśmy elastyczni, jeżeli nie analizujemy tego, co dzieje się na rynku, jeżeli się do tego nie dostosowujemy, nie mamy jakichś planów naprawczych, jakichś planów awaryjnych, no to generalnie żaden biznes nie jest w stanie osiągnąć sukcesu. Takie jest moje zdanie. Jeżeli Ty masz inne, to chętnie o tym podyskutuję, możesz napisać komentarz i dowiem się, jakie Ty masz zdanie na ten temat, bo moim zdaniem to jest raczej dzisiaj niemożliwe. Jak kończy się ta historia? Bo każda historia ma jakieś zakończenie. Marek zrozumiał swoje błędy i zaczął nad nimi pracować. To jest historia prawdziwa, to jest historia, która przydarzyła się mojemu koledze i często dzisiaj z nim o tym rozmawiam, że to niezwykle ciekawe, że z takiego właściwie biznesowego Janusza dzisiaj udało mu się skonstruować naprawdę porządny, fajnie prosperujący biznes, ale w pewnym momencie uświadomił sobie, jakie błędy popełnia, wyciągnął z nich wnioski, wdrożył plan naprawczy i zaczął metodycznie, krok po kroku działać. Tych błędów można by mnożyć i mnożyć i mnożyć i na pewno jeżeli prowadzisz sklep internetowy od dłuższego czasu, to mógłbyś takich błędów tutaj dopisać jeszcze kilka albo kilkanaścia, może kilkadziesiąt. Jeżeli masz taką ochotę i masz chwilę czasu, to zachęcam cię do tego, żebyś zostawił taką myśl właśnie związaną z tymi, jakie ty błędy popełniłeś, przed czym chciałbyś przeszedł, jak z tych błędów udało ci się wygaraskać, a może ci się nie udało, to jest też bardzo cenna lekcja. My za mało mówimy o błędach, za mało mówimy o porażkach, za bardzo hypeujemy ten sukces, a prawda jest taka, że na jeden sukces, nawet mały, składa się cała masa błędów i porażek. No po prostu tak jest. I jeżeli chcesz, zostaw komentarz, chętnie będzie to też dla mnie informacja zwrotna, że ten materiał był dla ciebie ciekawy i będzie to też na pewno pomocą dla innych, dla tych osób, które ten podcast słuchają, a jest ich coraz więcej, z czego się bardzo cieszę. I ja dzisiaj dziękuję ci za obejrzenie i wysłuchanie tego odcinka. Do zobaczenia w kolejnym już za tydzień. Cześć!

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy