WnE#24
- Więcej niż eCommerce
- Odcinek 24
Jak prawidłowo zarządzać zgodami na cookies w eCommerce?
- Zobacz podsumowanie odcinka
- Wygenerowane w całości przez AI
Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie
jesteśmy na...
Spotify
YouTube
Apple Podcast
📩 Subskrybuj podcast
Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast
Ekspert w dziedzinie e-commerce, programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.
Unlimited Resources
Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo
Transkrypcja odcinka
Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.
„
Cześć, witam Cię w kolejnym odcinku podcastu Więcej niż e-commerce To podcast, w którym opowiadam o tym Jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów Rozwijać swój biznes internetowy Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy Albo dopiero zamierzasz zacząć To jest to miejsce właśnie dla Ciebie A temat dzisiejszego odcinka brzmi Jak prawidłowo zarządzać zgodami na cookies Zapraszam Cię do dalszej części tego odcinka Dzisiaj bardzo ważny odcinek Na temat tego co należy zrobić W ciągu najbliższego półtora tygodnia Żeby 1 marca nie wpakować się w duże kłopoty Cookies, co to właściwie jest Krótkie wprowadzenie dla osób Które nie kojarzą tego pojęcia Aczkolwiek nie wydaje mi się Żeby były tutaj takie osoby Których interesuje temat e-commerce I nie wiedziały czym są ciasteczka Czym innym jest ich działanie I ich wielopoziomowość To w jaki sposób przetwarzają dane O nas, o naszych klientach To już zupełnie inny temat, dość niskopoziomowy Nie chciałbym w to wchodzić Natomiast generalnie cookiesy odpowiadają Właśnie za to, że przechowują informacje O nas, o użytkownikach Na stronach, w przeglądarce I dzięki temu systemy reklamowe Takie chociażby jak Google czy Facebook Są w stanie pozyskiwać informacje O tym co przeglądamy Co oglądamy, co nas interesuje I tak dalej, i tak dalej Od dłuższego czasu jest prowadzona już taka batalia Takie starcie sił Trochę na pograniczu tych trzech mocarstw Apple’a, Google’a I Facebook’a Właśnie w zakresie prywatności W wielkim cudzysłowiu Użytkowników internetu Jako pierwszy z tej wielkiej druki Wyłamał się Apple i powiedział Że oni nie będą już dalej wspierać tych cookiesów Które przechowują bardzo szczegółowe informacje Na temat użytkowników I nie będą tych danych przetwarzać i przesyłać W związku z tym pociągnęło to za sobą Szereg konsekwencji Google i Facebook musieli się też Temu podporządkować Natomiast nie zrobiliby tego gdyby oczywiście Nie pomogła im Unia Europejska Przez bardzo długi czas Już myślę dobre 2-3 lata Trwała walka o to żeby Zgody od użytkowników Na wykorzystanie cookiesów Były pobierane we właściwy sposób Jeżeli wchodzicie na jakąś stronę internetową Pojawia wam się okienko O którym będę dzisiaj opowiadał I to w jaki sposób Prawidłowo je wdrożyć Na swojej stronie internetowej Żeby nie nabawić sobie biedy Żeby tego 1 marca Kiedy wchodzą zmiany Właśnie w systemie reklamowym Google A bardziej w polityce całej firmy Google Którą Unia Europejska Na nich wymogła Żeby nie sprawiło to wielkiego Załamania nerwowego U analityków Czy osób które zajmują się Marketingiem i analizują dane Chociażby w Google Analytics No właśnie Ponieważ nie udało się Unii Europejskiej Zmusić nas właścicieli Sklepów internetowych Do tego żeby te zgody Przetwarzać w sposób prawidłowy Może pojawiło się przez ostatnie 2-3 lata Kilka takich kar dla dużych podmiotów Które nie miały tego w sposób Prawidłowy wprowadzone Natomiast uznano że generalnie jest to Prawidłowe Sklepy internetowe tak szybko się modyfikują Powstają kolejne Że jakby utrzymanie tego W ryzach jest z punktu widzenia Administracyjnego niemożliwe W związku z czym Unia Europejska Stwierdziła że na terenie Unii Europejskiej Za to w jaki sposób wyświetlane są Zgody na stronach internetowych Będą odpowiadali Głównie Facebook i Google Dlatego że mają możliwości Na to żeby wpływać Na nas jako na właścicieli Sklepów internetowych W jaki sposób te sklepy internetowe Mają być skonstruowane w tym zakresie No bo umówmy się jak to wyglądało Do tej pory Nawet jeżeli taki baner Na stronie się pojawiał To bardzo często to co w nim kliknęliśmy Nie miało większego wpływu na to co działo się pod spodem Informacje i tak były zbierane I przetwarzane No i oczywiście firmy takie jak Facebook Czy Google nie przespały tego momentu I postanowiły w sposób natychmiastowy Zareagować i wprowadziły Coś co wpływa Na inny sposób Zbierania danych Dane nie są przetwarzane w przeglądarce użytkownika Tylko przetwarzane są po stronie serwera Dlatego to co nazywamy Tak zwanym pikselem Facebooka Zostało wsparte a niedługo zostanie Pewnie zastąpione przez Konwersyjn api Facebooka Google podchodzi do tego trochę inaczej I stara się mierzyć bardzo dużo rzeczy Za pomocą Signalsów, za pomocą Tagowań w Google Tag Manager Generalnie o tym czym jest Google Tag Manager I cała baza narzędzi Google’a które można wykorzystywać W e-commerce powstanie pewnie osobny odcinek Bo to jest temat rzeka Natomiast jeżeli gdzieś to pojęcie Google Tag Manager Ci świta to dobrze Jeżeli nie to na pewno powinieneś się tym zainteresować Bo jest to świetne narzędzie Które bardzo mocno usprawnia Właśnie wprowadzanie różnego rodzaju Pomiarów czy zewnętrznych narzędzi Na naszej stronie internetowej Pozwala mówiąc krótko i wprost Precyzyjnie dokonywać Analityki na naszej stronie internetowej Czy to marketingowej Czy to związanej z kampaniami Płatnymi czy związanymi z ruchem Generalnie Google Tag Manager To jest coś czym powinieneś się zainteresować Jeżeli nie wiesz o czym mówię Jeżeli Google Tag Manager jest już Zainstalowany na naszej stronie To wprowadzanie tych modyfikacji O których za chwilę opowiem Będzie też dużo prostszy niż Dodawanie ich gdzieś tam bezpośrednio w kodzie No dobra to już wiemy Jak nie powinno być To teraz powiedzmy sobie jak powinno być A za chwilę powiem Czym grozi brak dostosowania się Do tych unijnych przepisów Które już niebawem się pojawią Po pierwsze wygląd Taki baner powinien posiadać 3 przyciski Akceptuję, odmawiam i ustawienia W każdym razie powinien dawać Kodownikowi możliwość szybkiego Zaakceptowania, odmowy lub Kustomizacji dostosowania sobie Które grupy z tych Kukisów mają być uruchomione Na stronie w trakcie przeglądania A które nie No i przejdźmy do działania To wydaje się dość oczywiste Czyli w momencie kiedy zaakceptujemy To dany kod się uruchamia Kiedy odmówimy kod się nie uruchamia Proste? Myślę że proste Generalnie wydaje się to bardzo proste No właśnie Wdrożenie tego typu rozwiązania skutkuje tym Że tracimy bardzo dużą ilość danych Analitycznych To co wydarzy się w naszym Google Analytics Będzie przypominało równie pochyłom Raczej wykresy będą wyglądały Wszystkie w ten sposób Podobnie może być z konwersją Która będzie bardzo odbiegała od tego Co dzieje się w panelu naszego sklepu A w tym co dzieje się w panelu Google Ads Czy Facebook Ads To będzie zupełnie inne wartości Nie będą do siły kompletnie zbliżone Zgodność z prawem jak najbardziej występuje Ale My Polacy jesteśmy bardzo Kreatywnym narodem w związku z czym Wymyśliliśmy sobie takie różne Sposoby na obejście tego problemu Jednym z nich jest Przygotowywanie banerów Które zawierają dwa przyciski Akceptuje i ustawienia I nie jest to do końca Zgodne z prawem Ale spotykam wiele stron Które w ten sposób są skonstruowane I tego typu Praktyki Mogą nas pociągnąć do odpowiedzialności Ale póki co Jeszcze żaden wyrok w tej sprawie nie zapadł A zważając na to Że żyjemy w kraju gdzie właściwie już Nikt nie wie jakie są przepisy Nawet prezydent No to możemy mieć pewne wątpliwości Co do tego co się wydarzy W momencie kiedy na przykład Odpowiedni urząd Zajmie się naszą stroną internetową I będzie chciał dokonać interpretacji tego W jaki sposób te zgody pozyskujemy Generalnie Google Powinien takie rozwiązanie zaakceptować I w żaden sposób Nie ograniczać tego co będzie się działo Z naszymi danymi Idąc krok dalej często właśnie spotykane są Też te praktyki o których mówiłem wcześniej Czyli baner Niezależnie od tego czy się cokolwiek na nim kliknie Albo co się kliknie Baner jednak zbiera te informacje No i to jest już niezgodne z prawem Jakby poza tym faktem Że ten baner jest widoczny I na pierwszy rzut oka wszystko wygląda ok To co dzieje się pod spodem No jest kompletnie niezgodne z prawem A to już może pociągać za sobą konsekwencje No i ostatnia opcja To pasek gdzieś tam u dołu strony Który niezależnie czy go klikniemy Czy nie On sobie gdzieś tam jest Dane i tak się zbierają To by było bez większej różnicy Poza tym, że wydawałoby się Że jesteśmy czyści No bo ten pasek gdzieś tam jest Taką opcją już najbardziej radykalną jest to Że tego paska nie ma w ogóle Natomiast myślę, że niewiele jest dzisiaj stron Które spełniałyby ten wymóg Że ten pasek Kompletnie czy informacja o tym przetwarzaniu Nie byłaby potrzebna Wydaje mi się, że takich stron dzisiaj już nie ma A już na pewno nie ma Z takimi stronami na pewno już nie są Pełnoprawne Prężnie działające e-commerce No bo one te dane muszą pozyskiwać Żeby funkcjonowały No i teraz przechodząc do konsekwencji Bo poza tym, że możemy naradzić się na kary finansowe Które nałoży na nas urząd Ochrony danych osobowych No to mamy jeszcze kary Które może nałożyć na nas Google Jakie? Po pierwsze może ograniczać funkcje remarketingowe Czyli pomimo tego, że te dane Kiedy będą zbierane To my nie będziemy ich widzieć I nie będziemy mogli z nich korzystać Czyli jeżeli ktokolwiek wejdzie na naszą stronę internetową I nie dokona zakupu A my będziemy chcieli do niego powrócić Z informacją w reklamie I stworzymy sobie taką grupę remarketingową W naszym systemie reklamowym Czyli pokaż reklamę wszystkim osobom Które w ciągu ostatnich 30 dni Były na naszej stronie internetowej Ta kampania nie zadziała Podobnie może być Wszystkie głosy w branży to potwierdzają Chociaż Google oficjalnie Jeszcze tego stanowiska nie podał Że mogą ograniczać też Właśnie ilość konwersji Która wyświetla się Chociażby w panelu Google Ads Mówiąc wprost Konwersje nie będą zliczane prawidłowo Czyli właściwie informacje będą wyświetlane w taki sposób Jakbyśmy mieli ten kod śledzenia Zainstalowany w nieprawidłowy sposób No i finalnie nie będziemy mieli Pełnego kompletu informacji Pełnego kompletu danych No i właśnie co w tej sytuacji zrobić? Po pierwsze trzeba czym prędzej Wdrożyć prawidłowy sposób Zbierania informacji o zgodach Na stronie internetowej No bo szkoda byłoby Stracić te informacje Remarketingowe czy precyzyjne informacje O konwersji bo nasza konkurencja Jeżeli w prawidłowy sposób Wdroży te zmiany będzie te informacje Miała w związku z czym Będzie łatwiej im docierać do potencjalnych klientów No ale my stracimy za to potężną ilość danych Z której korzystaliśmy do tej pory W Google Analytics chociażby No i tutaj z pomocą przychodzą rozwiązania Które właśnie skupiają się Na pozyskiwaniu danych Już po stronie serwera a nie po stronie przeglądarki O tym myślę powstanie osobny odcinek Bo tutaj tych narzędzi jest całkiem sporo One nie są darmowe Tak jak to jest w przypadku Google Analytics One też działają troszkę w inny sposób Wymagają też dużo więcej Od naszej infrastruktury technicznej Naszego sklepu No ale są alternatywą I myślę że jeżeli dużo analizujesz I opierasz swój sklep na danych A generalnie rzecz ujmując Powinieneś tak robić Nawet jeżeli tak dzisiaj nie robisz To jest to jakaś alternatywa To tyle Jeżeli oglądasz ten odcinek Przed 1 marca 2024 roku To zadanie domowe jest proste Sprawdź czy w prawidłowy sposób Pobierasz od użytkowników Zgody na używanie ciasteczek To podstawa Jeżeli oglądasz ten odcinek po 1 marca 2024 roku A wszystkie wykresy W twoim panelu Google Analytics Czy Google Ads Wyglądają jak zjazd Ze stoku narciarskiego No to znaczy Że najprawdopodobniej Nie miałeś tego zrobionego w prawidłowy sposób I być może Google gdzieś Właśnie tę informację ogranicza Jeżeli ten odcinek był dla ciebie pomocny I jeżeli ci się spodobał To zachęcam do subskrypcji Do tego żeby zostawić tą łapkę w górę Bo to naprawdę bardzo dużo pomaga A ten materiał akurat jest na tyle specyficzny Że dobrze byłoby żeby poszedł szeroko I żeby wiele osób się z nim zaznajomiło Zwłaszcza w tym najbliższym Gorącym czasie To tyle w dzisiejszym odcinku Dziękuję ci za obejrzenie, wysłuchanie Do zobaczenia w kolejnym już za tydzień Cześć
„
2800+ wyświetleń miesięcznie
Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.
4.9 out of 5 stars on Spotify
“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”
CEO med&beauty
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.