fbpx

HomeContent Planning – Jak zaplanować marketing?

Content Planning – Jak zaplanować marketing?

WnE#23

Content Planning - Jak zaplanować marketing?

Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie

jesteśmy na...

📩 Subskrybuj podcast

Otrzymuj informacje o najnowszych odcinkach i bądź na bieżąco z nowinkami w świecie e-commerce!

Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast

Ekspert w dziedzinie e-commerce,  programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.

Unlimited Resources

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo

Download Free Resources

Figma Included

Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolor.
Access to Figma File

Planuj marketing skutecznie!

monday.com appstar
przetestuj za darmo

Z narzędzia monday.com korzystamy w appstar do zarządzania pracą, projektami klientów, marketingiem, urlopami, wypłatami czy do obsługi zwrotów w naszym e-commerce. Właściwie, do wszystkiego… 😃

Transkrypcja odcinka

Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.

Cześć, witam Cię w kolejnym odcinku podcastu Więcej niż e-commerce. To podcast, w którym opowiadam o tym, jak dzięki połączeniu technologii, wiedzy i procesów rozwijać swój biznes internetowy. Jeżeli prowadzisz swój sklep internetowy, albo dopiero zamierzasz zacząć, to jest to miejsce właśnie dla Ciebie. Zapraszam Cię do wysłuchania obejrzenia tego odcinka. A temat dzisiejszego odcinka brzmi content planning, jak skutecznie zaplanować treści marketingowe. W tym podcaście do tej pory nie poruszałem zbyt wielu tematów marketingowych. Dlatego, że jest ich cała masa na różnego rodzaju kanałach, podcastach, treściach, które są dostępne. Jeżeli prowadzisz sklep internetowy, to tego rodzaju treści darmowe, czy płatne osaczają Cię z każdej strony. I właściwie ciężko jest dzisiaj powiedzieć o marketingu coś, czego jeszcze nie powiedział ktoś inny. Bo jeżeli ja mam być szczery, to marketing to tak naprawdę testowanie hipotez. W taki sposób można zdefiniować marketing, moim zdaniem. Dlatego, że w marketingu tak naprawdę chodzi o to, żeby planować, robić, mierzyć, sprawdzać, i znowu planować, i znowu robić, i znowu mierzyć. I jakby ciężko jest w marketingu o jakąś bardziej skuteczną metodę. No właśnie, ale planowanie jest właśnie tym pierwszym punktem, chociaż tak naprawdę jest to punkt drugi, dlatego, że żeby zrobić skuteczny plan, trzeba mieć dobrze zrobioną strategię marketingową. To taki temat, który jest traktowany przez wielu po macoszemu. Często jest tak, że ta strategia marketingowa naprawdę jest bardzo dobra, tylko jej jedynym minusem jest to, że jest w głowie właściciela. Albo w głowie marketing menadżera. I jeżeli od tej strategii nie ma pojęcia reszta zespołu, czy też nie ma pojęcia agencja marketingowa, która cię obsługuje, no to niedobrze, bo to znaczy, że te działania, które prowadzicie, mogą się rozjeżdżać, mogą nie być spójne. Ważne jest, żeby wszyscy znali tą strategię, żeby wiedzieli jaki jest cel, i jakimi metodami, jakimi drogami do tego celu chcemy dojść. A więc ustalenie celów to jedno. Natomiast musimy zastanowić się, jak do tego celu dotrzeć. Dzisiejszy odcinek nie jest o tym, w jaki sposób budować strategię marketingową, więc dzisiaj tylko prześlizgnę się po tym temacie, a jeżeli jesteś zainteresowany tym, żebyśmy ten temat na łamach tego podcastu zgłębili bardziej szczegółowo, to daj znać w komentarzu, na pewno taki odcinek wtedy powstanie. Żeby budować skuteczny marketing, musimy bardzo dobrze zidentyfikować naszą grupę docelową. Dobrze jest przeprowadzić też taką analizę konkurencji, i sprawdzić, co robią inni, żebyśmy mogli zrobić to lepiej. Dlatego, że druga zasada marketingu brzmi, żeby kogoś wyprzedzić, najpierw trzeba się z nim po prostu zrównać, i dopiero wtedy możemy kogoś wyprzedzać. A więc stąd biorą się już naprawdę bardzo wyszukane i coraz to bardziej kreatywne pomysły marketingowe, które obserwujesz, jeżeli masz chociażby konto na Instagramie, TikToku, czy YouTubie, no to widzisz całą masę różnego rodzaju rolek, postów, karuzel, postów dzisiaj już generowanych przez sztuczną inteligencję, wideo produkowanych przez sztuczną inteligencję, całą masę konkursów angażujących, różnego, różnego rodzaju działania marketingowe, które mają za zadanie zbudować zaufanie do marki, zaznajomić się właśnie z ofertą danej marki, a następnie skłonić do zakupu, a następnie skłonić się do zakupu ponownego, lub do zasubskrybowania newslettera, czy jakiejkolwiek innej czynności, która jest związana z tym, że w oku danej marki będziesz gdzieś się poruszał, będziesz gdzieś tam w jej obrębie krążył. I dokładnie w taki sposób budowany jest marketing w większości e-commerce’ów. Jak nad tym wszystkim zapanować, skoro tych treści jest tak dużo, tych działań jest tak dużo, osób zaangażowanych w dany temat jest tak dużo? No i tutaj właśnie z pomocą przychodzi content planning. Dlatego, że skoro możemy nagrywać podcast, możemy z tego podcastu tworzyć rolki, możemy tworzyć wpisy blogowe, posty na social media, możemy tworzyć różnego rodzaju kampanii wizerunkowe, sesje zdjęciowe produktowe, sesje zdjęciowe wizerunkowe, wideo o wszelkiej maści, no bo przecież jakby ten podcast jest w formie wideo, jest też w formie do odsłuchu na Spotify, na Apple Podcast, ale wiadomo, że możemy też tworzyć różnego innego rodzaju treści video, które będą naszą markę promować. Możemy tworzyć takie filmy typowo wizerunkowe, takie znane nam bardziej z reklam telewizyjnych, ale to też już dzisiaj wkrada się do internetu i dość dobrze sobie radzi. No, cała, cała masa treści działań, które należy wykonać, skoordynować, połączyć ze sobą w taki sposób, żeby były logicznie i spójne. Osoby, które oglądają ten podcast w formie wideo w tej chwili, to mają ten przywilej, że będą mogły zobaczyć, z jakiego narzędzia my korzystamy w ramach naszych social mediów, w jaki sposób planujemy treści, dlatego że chciałem w tym odcinku pokazać konkretne narzędzie, które pozwala taki plan budować i nim zarządzać. Dlaczego w ogóle warto korzystać z takich narzędzi? Jeżeli nawet tworzymy taki content samodzielnie, co dzisiaj jest dość trudne, dlatego że jeżeli prowadzisz sklep internetowy w pojedynkę, to jakby tworzenie contentu w takiej ilości, jaka dzisiaj jest wymagana, jeżeli mówimy też o płatnych reklamach, które trzeba prowadzić, to na pewno jest to bardzo trudne. Dlatego dobrze jest budować sobie tego typu narzędzia już od samego początku, dlatego że jeżeli dołącza do współpracy agencja zewnętrzna, to my wtedy możemy takie narzędzie udostępnić agencji i razem z nimi pracować nad naszym contentem w taki sposób, że te działania są zsynchronizowane. My wiemy, co się dzieje, kiedy jest publikowane, jaka jest wynika z danych publikacji, no właśnie, bo to jest nie mniej ważne. Jeżeli mamy strategię, jeżeli mamy content planning, jeżeli mamy działania, to tak jak pamiętasz z początku tego odcinka, bardzo ważne jest to, żeby mierzyć i sprawdzać. I bez tego punktu tak naprawdę ciężko jest potem wprowadzać zmiany, jakieś modyfikacje, no bo musimy mniej więcej wiedzieć, jakiego rodzaju treści oddziaływują na naszych klientów, pod jakimi postami pojawiają się reakcje, po jakich postach następuje konwersja itd., co jest też bardzo ważne, ale o tym może kiedy indziej, że różnego rodzaju treści mają różnego rodzaju funkcje. Czasami wydaje nam się, że widzimy w menadżerze reklam np. na Facebooku, że dane treści kompletnie nie sprzedają, ale to w ogóle nie jest ich cel, bo ich celem jest budowanie np. zasięgu świadomości marki i ma tak naprawdę dana kreacja na celu pozyskanie klienta gdzieś tam na górze lejka, a te kreacje dopiero karuzelowe czy takie typowo produktowe mają za zadanie doprowadzić klienta do koszyka, do konwersji. No ale wracajmy do content planningu. My do content planningu wykorzystujemy narzędzie Monday.com. Wykorzystujemy je też na wielu innych obszarach w naszej firmie, ale czy to w Mimikolors, w naszym sklepie internetowym, czy też w naszych działaniach tutaj właśnie związanych z doradztwem, z technologią, z tymi usługami, które oferujemy do branży e-commerce. Tutaj cały content planning powstaje w tym narzędziu. Tak jak widzisz, to jest właśnie taka nasza tablica, w której tutaj wspólnie z zespołem pracujemy. Mamy podzieloną tą tablicę na różne sekcje, na działania marketingowe, które mamy zaplanowane na ten miesiąc, na przyszły. Mamy sekcję odnośnie listy mailingowej, mamy taką sekcję jak memy. Jest też sekcja, w którym powstają tematy na ten podcast. Jest taka sekcja, która nazywa się backlog, a w tej sekcji przechowywane są wszystkie pomysły, które w danym momencie nie mogą trafić do realizacji z różnych powodów, bo nasz content jest planowany z wyprzedzeniem, w związku z czym nie stosujemy wrzutek, że nagle nam wpada jakiś świetny pomysł i od razu ładujemy go do naszego marketingu i od razu pchamy go w świat. Najczęściej taki pomysł trafia do backlogu, ale czasami ten pomysł jest przemyślany i dopiero w odpowiednim momencie trafia do publikacji. Uważam, że posiadanie takiego backlogu w bardzo wielu aspektach, w bardzo wielu miejscach naszej firmy znacznie ułatwiłoby życie nam i naszym pracownikom. Archiwum publikacji to też jest bardzo ważna sekcja, dlatego że jesteśmy w stanie w dowolnym momencie sprawdzić sobie, co, kiedy i gdzie było opublikowane. To bardzo ważne, żeby wiedzieć, co, kiedy i gdzie było opublikowane. Tak jak widzisz, mamy taką grupę, która nazywa się Rolki i ta grupa zawiera tutaj całą masę rolek, które możemy sprawdzić sobie, kiedy zostały opublikowane, ile czasu trwało ich przygotowanie. Tutaj znajduje się link do dowolnej rolki osadzonej na naszym Google Drive, więc cała masa contentu, który jak widzisz czeka jeszcze na publikację, bo w wielu miejscach jeszcze ta kolumna jest pusta. Ale Rolki to tylko jeden z przykładów, dlatego że innego rodzaju treści możemy sobie przejrzeć na przykład, które są zaplanowane na ten miesiąc. Widzimy, ile postów blogowych, ile postów na Linkedinie, na jakim one są etapie, dlatego że nad każdym z tego typu postów możemy prowadzić sobie konwersacje. Na przykład możemy napisać tutaj, że za krótkie intro. Ta osoba, która jest przypisana do takiej rolki, do takiego zadania otrzyma o tym powiadomienia. Ania, przepraszam, będę trochę teraz spomował powiadomieniami. Mam nadzieję, że mi to wybaczysz. Mamy tutaj taką sekcję kalendarz, gdzie możemy sobie podejrzeć, które materiały na jaki dzień zostały zaplanowane. Mamy taką sekcję kanban, czyli ten taki standardowy widok z podziałem na kolumny, gdzie widzimy jaki element na jakim jest etapie. Stworzenie takiej tablicy w takim narzędziu naprawdę jest bardzo proste. Możemy do tego celu wykorzystać sobie gotowy szablon, który w tym przypadku nazywa się Content Planning. Możemy tworzyć sobie dowolne kolumny, możemy tworzyć sobie dowolne rodzaje treści, możemy pracować w grupie nad daną treścią, tak jak widziałeś to przed chwilą. Naprawdę tych możliwości jest bardzo dużo, jeżeli stosuje się tego narzędzia, więc zachęcam, dlatego że bardzo często jest tak, że jadę na warsztat do jakiejś firmy w temacie X, a każdy warsztat kończy się i tak wizytą w Monday’u i tym, że wszyscy są pod wielkim wrażeniem tego, co to narzędzie potrafi i co można w nim zrobić. Dlatego, że Content Planning to tylko jakby, tak jak mówiłem, jedna z możliwości, jakie to narzędzie daje. Tych możliwości tak naprawdę jest cała masa, ale o tym już pewnie w innym odcinku. Link do tego narzędzia znajduje się w opisie. Możesz skorzystać sobie z darmowego planu i spróbować taki content ze swoim zespołem stworzyć. Ja do tego szczerze zachęcam, dlatego że nie znam nikogo, kto zaczął i był później niezadowolony i żałował. No, to tyle w dzisiejszym odcinku. Zachęcam Cię oczywiście do subskrypcji, do zostawienia tej łapki w górę, no bo ona jednak mimo wszystko bardzo pomaga temu, dzięki czemu ja mam chęć i motywację, żeby nagrywać kolejne materiały. Dziękuję Ci za obejrzenie tego odcinka. Do zobaczenia już w kolejnym za tydzień. Cześć!

2800+ wyświetleń miesięcznie

Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.

4.9 out of 5 stars on Spotify

“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”

Szymon Grocholewski

CEO med&beauty

Co możemy dla Ciebie zrobić?

Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.

Phone

Phone

Zostaw kontakt,
a my się odezwiemy