WnE#54
- Więcej niż eCommerce
- Odcinek 54
Praca zdalna w e-commerce
czy to jest w ogóle możliwe?
- Zobacz podsumowanie odcinka
- Wygenerowane w całości przez AI
Oglądaj lub słuchaj jak Ci wygodnie
jesteśmy na...
Spotify
YouTube
Apple Podcast
📩 Subskrybuj podcast


Wojciech Piszora - konsultant eCommerce, Autor WnE Podcast
Ekspert w dziedzinie e-commerce, programista z dużym doświadczeniem w branży. Współwłaściciel sklepu internetowego oraz firmy consultingowej, specjalizującej się w prowadzeniu działalności e-commerce. Jego wiedza i praktyczne umiejętności uczyniły go specjalistą w tej dziedzinie. Na swoim blogu dzieli się wiedzą, najlepszymi praktykami i praktycznymi radami pomagając innym osiągnąć sukces w cyfrowym świecie e-handlu.
Unlimited Resources
Amet minim mollit non deserunt ullamco est sit aliqua dolo
Transkrypcja odcinka
Poniżej znajdziesz pełen transkrypt odcinka. Oczywiście film na YouTube posiada napisy w języku polskim.
Praca zdalna w e commerce. Czy to jest w ogóle możliwe? Taki jest tytuł tego odcinka i dzisiaj będę opowiadał o tym, czy praca zdalna w oprowadzeniu biznasu, jakim jest e commerce, jakim jest sklep internetowy, jest możliwa, co musi się wydarzyć, żeby ten model wspólpracy, pracy, mógł zaistnieć, w jakich przypadkach jest on raczej nie do przejścia i jak się przygotować, jeżeli taki model chcemy wprowadzić. Ja nazywam się Wojciech Piszora i na co dzień prowadzę firmę doradczo- technologiczną oraz współprowadzę kilka sklepów internetowych i w tym podcastzie opowiadam o tym, jak prowadzić biznes online. Jeżeli ta tematyka jest dla Ciebie ciekawa, to zapraszam Cię do obejrzenia, wysłuchania tego odcinka. No to zaczynamy. Aż sam się dziwię, że jesteśmy już po 50. odcinku i ten temat trafia na tapet dopiero teraz, dlatego że temat pracy zdalnej jest czymś, co dla mnie jest zupełnie naturalną rzeczą. Dlatego że moja pierwsza praca zamodowa to była praca jako programista i tam generalnie ten model pracy zdalnej, nawet już w tamtych latach, a początek mojej kariery sięga roku 2015, więc było to już jakiś czas temu. No to wtedy już z tą pracą zdalną nie było żadnego problemu i była ona w branży IT, zwłaszcza wśród programistów, dość powszechna. Ona oczywiście potem siłą rzeczy upowszechniła się w roku 2020, kiedy rozpoczął się covid. No i wtedy wiele takich branż, które wydawałoby się, że do pracy zdalnej się nie nadają, jakoś jednak się zorganizowały i w tym modelu pracowały. Czy to było efektywne, czy to było biznesowo uzasadnione i czy to finalnie dla biznesu skończyło się dobrze, to to zupełnie inny temat. Ja ostatnio gdzieś napotkałem taką informację, że Amazon zaprasza z powrotem swoich pracowników wszystkich do biura i tą pracę zdalną ogranicza do minimum, o ile w ogóle jej nawet nie eliminuje. No i tak właśnie, pojawił się pomysł na to, żeby nagrać odcinek na ten temat. No bo generalnie praca zdalna w e-commerce jest możliwa, natomiast żeby ona zaistniała, musi zajść kilka czynników. I wiele firm, które nawet w czasie pandemii w e-commerce pracowały na takim modelu widzę, że już raczej od tego odeszły i wróciły do klasycznego modelu. Oczywiście, że można to zrobić, natomiast jak do wszystkiego, tak i do tego trzeba podejść po prostu z głową. Najgorszym pomysłem, jaki oczywiście może przyjść do głowy, no to przeprowadzenie tego w taki sposób, jak odbyło się to w roku 2020, czyli teraz, słuchajcie, od poniedziałku pracujecie z domu. To tak naprawdę prowadzi do totalnego chaosu i paraliżu firmy na jakiś czas. Wiele osób, które wtedy właśnie przeszły na ten model pracy zdalnej doszły do wniosku, że on nie jest efektywny i że on się nie sprawdza. Tylko pytanie, czy zrobiły to na pewno w sposób właściwy, adekwatny, bo jeżeli ktoś wcześniej nie miał w ogóle styczność z takim modelem pracy, nie wiedział w jaki sposób teraz należy się komunikować, nie było na to żadnych procesów, nie była żadnych narzędzi, nie było żadnej metodologii takiej pracy, no to generalnie, faktycznie był z tym problem. No inną sprawą jest też to, że metodologie, narzędzia, procesy nie zastąpią tego i nie wyeliminują tego, co nazywamy czynnikiem ludzkim. Czyli po prostu są ludzie, którzy do pracy zdalnej się nie nadają. To znaczy praca w domu po prostu im nie służy. No ale po kolei, e-commerce z natury jest cyfrowy i wydawałoby się naturalne, że generalnie można go w 100% prowadzić online. Ja znam na przykład osoby, które zarządzają swoimi e-commercemi całkowicie zdalnie. No bo obsługa sklepu internetowego, marketing, obsługę klienta, czat, maile, to wszystko można tak naprawdę wykonywać z dowolnego miejsca na świecie. Bo technologia daje nam dzisiaj narzędzia, które pozwalają na to, żeby zarządzać sklepem bez fizycznej obecności w biurze. Natomiast trzeba pamiętać o tym, że są pewne wyzwania i bariery w modelu e-commercowym. No bo musimy pamiętać o logistyce. Pakowanie i wysyłka towarów, to jest ten aspekt, w którym no, raczej ciężko będzie pracować zdalnie. No, ale tutaj są rozwiązania. Jednym z nich jest po prostu oddelegowanie tego, wyoutsourcowanie tych usług do firmy, która po prostu zajmuje się tylko tym i nasz e-commerce jest jednym z, które one obsługują. Wtedy nam ta obsługa cała schodzi z głowy, no i po prostu robią to firmy zewnętrzne. Jest też oczywiście opcja tego, żeby taką logistykę całkowicie zautomatyzować. Natomiast póki co jest to jeszcze technologia dość droga i zarezerwowana raczej dla naprawdę dużych graczy, aczkolwiek między innymi też rozwój sztucznej inteligencji pewnie będzie prowadził do tego, że w przyszłości takie automaty, takie inteligentne magazyny też będą coraz częściej się pojawiały. I z ciekawością obserwuję jak ten rynek się rozwija, bo faktycznie widać, że zaczyna rosnąć. No więc co jeszcze musi się wydarzyć, żeby praca zdalna w takim modelu e-commerce’owym była możliwa i właściwie od tego powinienem zacząć, bo to jest tak naprawdę fundament. Zaufanie i kultura organizacyjna. Budowanie zespołu, który jest samodzielny, jest odpowiedzialny, jest czymś, co jest kluczowe w pracy zdalnej. To jest to, co powiedziałem na początku też, że niektóre osoby nie nadają się do tego, żeby pracować w modelu pracy zdalnej, bo na przykład nie są w stanie się skupić w domu, bo nie mają do tego warunków, nie mają do tego przestrzeni i nie potrafią oddzielić tego czasu kiedy są w pracy, jak kiedy pracują zupełnie zdalnie. Nawet ja w swoim zespole widzę, że są takie osoby, które naprawdę to nie robi, czy pracują w biurze, czy pracują w domu. Ich wydajność jest dokładnie taka sama. Są osoby, które bardziej efektywne są w domu, a są takie, które bardziej efektywne są w biurze, bo ludzie są po prostu różni. Natomiast można wykształcić w swojej kulturze organizacyjnej podczas tego procesu tworzenia swojego zespołu takie umiejętności, które będą pozwalały w tej pracy zdalnej się odnaleźć. Natomiast to, co jest ważne to, że tak naprawdę to, czy jesteśmy zespołem zdalnym, czy nie, czy hybrydowym też, bo to poniekąd się trochę łączę, ale to zupełnie inny model, zaraz o tym opowiem, to tak naprawdę powinniśmy określić sobie już na etapie trochę strategii, trochę tego założenia, w jaki sposób będziemy ten zespół budować i jak będziemy przeprowadzać rekrutację, bo zupełnie inaczej rekrutuje się pracownika i zupełnie inaczej podchodzi się do rekrutacji osoby, która pracuje tylko zdalnie, która pracuje częściowo zdalnie, czyli właśnie hybrydowo i osoby, która pracuje tylko i wyłącznie z biura. Na zupełnie inny zestaw kompetencji i umiejętności miękkich, właśnie organizacji odpowiedzialności, na zupełnie inne cechy należy zwrócić uwagę rekrutując osoby do pracy zdalnej. Kolejną taką rzeczą, która jest niezbędna do tego, żeby w ogóle w takim modelu pracować, są narzędzia, po prostu technologia ułatwia nam dzisiaj wiele spraw i między innymi technologia bardzo ułatwia nam pracę zdalną, dlatego że bez narzędzi do komunikacji, bez narzędzi do zarządzania zespołem, do zarządzania ludźmi, do zarządzania projektem, e-commerce jest niczym innym, jak zbiorem różnego rodzaju mniejszych lub większych projektów. Robimy kampanię jakąś urodzinową, wprowadzamy nowy produkt, mamy premierę, musi się wydarzyć szereg rzeczy żeby do takiej premiery doszło, żeby doszło do jakiejś kampanii urodzinowej, rabatowej, jakiekolwiek, robimy jakąś współpracę z influencerem, to wszystko są mikroprojekty, one składają się z jakichś zadań, które należy po sobie w odpowiedniej sekwencji wykonać. No i bez takich narzędzi do zarządzania projektem oczywiście jest to możliwe, natomiast jest to dość karkołomne zadanie. I ja tutaj od zawsze polecam takie narzędzia jak Monday, z którego na co dzień my korzystamy, organizujemy tam właściwie całą naszą firmę, od sprzedaży Bitubil poprzez sprzedaż detaliczną, tam wszystkie kampanie, reklamacje, zwroty, całą administrację procesów, dokumentację, właściwie wszystko, wszystko, wszystko. Ale są oczywiście też inne narzędzia tego typu, takie jak Asana, Trello, Mute, to nie jest tak, że Monday tutaj jest jakiś jeden, jedyny. Ja po prostu go reklamuję i polecam, no bardziej polecam, bo w sumie to nie jest reklama, bo ja nic z tego nie mam. Mówię o tym dlatego, że po prostu go znam i dlatego często gdzieś ten Monday właśnie też tu w odcinkach się pojawia. W ostatnim czasie przygotowaliśmy też listę takich różnych narzędzi, między innymi narzędzi do komunikacji i całym zespołem naszym AppStarowym stworzyliśmy taką listę, zbiór 20 narzędzi, które opisaliśmy. Przedstawiliśmy jego wady, zalety, do czego te narzędzia służą, pogrupowaliśmy je według kategorii, między innymi jest tam właśnie taka kategoria, jak komunikacja i zarządzanie. No i te narzędzia są opisane, ile kosztują, jak są rozliczane, do czego służą. Zachęcam do tego AppStar Łamany na Tools i na tej stronie, link też jest w opisie do tego odcinka, możecie uzyskać dostęp do tego zestawienia, do tego naszego narzędziownika, on w tej chwili jest już płatny, bo do niedawna był jeszcze dostępny przez pierwsze dwa tygodnie za 0 zł lub jeżeli ktoś chciał to mógł wpłacić po prostu dowolną kwotę, natomiast na ten moment on jest płatny w kwocie 79 zł, ale tutaj dla słuchaczy podcastu myślę, że przygotujemy jakiś specjalny rabat, jeszcze nie wiem jaki ale jak klikniecie w poniższy link w opisie, to będziecie już wiedzieli. No wracając do tematu, no to właśnie, takie narzędzia jak Mandei, które służą do organizacji projektów, do organizacji też komunikacji, bo wewnątrz tego narzędzia możemy się komunikować do komunikacji asynchronicznej, czyli tam nie ma funkcji czatu, gdzie ja rozmawiam z kimś tu i teraz, tylko mogę kogoś na przykład oznaczyć, kogoś wywołać, zapytać go o opinie i on dostanie powiadomienie i w momencie kiedy to powiadomienie odczyta, odpowie mi lub nie, to już zależy od osoby która to powiadomienie dostanie. Takim narzędziem do komunikacji synchronicznej, czyli właśnie takiej formy czatu, chociaż dość duże uproszczenie jest narzędzie, które nazywa się Slug i to jest narzędzie, którego nie trzeba przedstawiać nikomu, kto miał właśnie kiedykolwiek styczność z branżą IT. Slug zdominował tą branżę swego czasu i właściwie nie ma konkurencji. Do niedawna rzeczywiście można było powiedzieć, że to taki messenger, że to taki czat po prostu, gdzie można było też stworzyć sobie różne grupy kanały, natomiast on ostatnimi czasy rozbudowuje się bardzo i daje możliwość tworzenia różnego rodzaju to-do list, przypominajek. Ma bardzo dużo wewnętrznych widgetów, zewnętrznej integracji. To jest naprawdę bardzo zaawansowane narzędzie dzisiaj, niewiele osób wykorzystuje nawet 5% jego możliwości. Ale też Slug jest takim narzędziem, które po prostu zastępuje nam komunikację taką face to face. Ja zawsze mówię, że, jeżeli ktoś jest na Slugu dostępny, czyli jego status jest jako tak zielona kropka, czyli widzimy, że jest dostępny, to w każdej chwili ja mogę takie sobie napisać, czy nawet zadzwonić, to jest po prostu jedno kliknięcie i traktuję to jako podejście do biurka, tak? Czyli to mi zastępuje to, że gdybym siedział z kimś w jednym biurze, to podchodzę do niego i o czymś z nim tam rozmawiam. Slug ma możliwość udostępnienia ekranu, rysowania po tym ekranie nagrywania takich krótkich wiadomości wideo, naprawdę całkiem, całkiem sporo tego typu różnego udogodnień. Jak już jesteśmy przy nagrywaniu wiadomości wideo, to właśnie w pracy zdalnej super sprawdza się narzędzie Loom, które pozwala wysyłać takie filmy z naszym i nagraniem z nas lub nie, z nagraniem naszego głosu lub nie, ale które jednocześnie pokazują nasz ekran, takie nagrania z ekranu. Więc jeżeli pracujemy nad jakimiś rzeczami graficznymi, gdzie musimy coś pokazać, no to tutaj Loom sprawdza się świetnie, też to narzędzie jest wymienione w tym naszym zastawieniu, no bo też bardzo dużo z niego na co dzień korzystamy. Jeżeli te filmy są krótsze niż 5 minut, to Loom jest narzędziem darmowym. Więc bez tego różnego rodzaju typu narzędzi do komunikacji ciężko jest wejść w pracę zdalną. Więc jeżeli myślicie o tym żeby w pracę zdalną wejść, to ja sugeruję i zawsze sugeruje taki model, nawet jeżeli ktoś nie myśli o tym, żeby w pracę zdalną wchodzić, to żeby komunikację przenosić właśnie z różnego rodzaju mesenżerów i tak dalej, tego typu Whatsappów, tego typu aplikacji, które używamy też prywatnie, na aplikacje wyodrębnione tylko do pracy zawodowej, no bo to też definitywnie rozdziela nam to, że na przykład aplikacje typu Slack instaluję tylko na sprzęcie służbowym, nie zabieram już wtedy pracy ze sobą do domu, no albo po prostu nie wiem, przeglądając jakieś wiadomości od znajomych nie natrafiam na wiadomości od szefa. I bardzo ważne jest to, żeby tego typu pracę, tego typu komunikację, tego typu narzędzia wdrażać w momencie, kiedy jeszcze nie ma konieczności pracy zdalnej albo nawet kiedy jeszcze o tym w ogóle nie myślimy, czyli działać trochę wyprzedzająco. I w momencie, kiedy wybuchła pandemia, ja nie miałem żadnego problemu z tym, że musimy przejść na pracę zdalną, bo tak naprawdę w większości pracowaliśmy już wtedy zdalnie i w większości mieliśmy systemy, które nam tą pracę organizowały. I to jest najlepsze, możliwe rozwiązanie, to znaczy wdrożyć sobie tego typu narzędzia, których wdrożenie jest procesem i ono trwa, na początku, wiadomo, jest opór, wydaje nam się, że to jest strata czasu, no bo podejść do kogoś do biurka jest szybciej niż do niego pisać, a poza tym po co mam pisać do kogoś, kto na przykład siedzi obok mnie, to wydaje się trochę śmieszne. Natomiast to wydaje się śmieszne do momentu, kiedy ktoś na przykład nie złamię sobie nogi albo jakkolwiek inaczej ciężko nie zachoruje albo jakkolwiek inne okoliczności sprawią, że stwierdzimy, że chcemy z tą osobą nadal współpracować, ale ona musi w tym momencie pracować z domu. No i jeżeli zajdą takie okoliczności, no to dużo lepiej jest jeżeli my jesteśmy już do tego po prostu przygotowani organizacyjnie, narzędziowo, kulturowo, pod każdym względem. Ale technologia to oczywiście nie wszystko. Należy pamiętać o tym, że pracy, odpowiednie przeszkolenie z tego typu narzędzi, oni muszą czuć się w tym pełnie. I też właśnie dobrze, jeśli jest ten okres przejściowy, ale w momencie kiedy już praca zdalna ma miejsce, jej zwłaszcza jeśli to jest tylko i wyłącznie praca zdalna to warto też zadbać o odpowiednie wsparcie, dlatego, że zdarza się, że praca zdalna nie służy. Czasami jest tak, że ona nie służy akurat w danym momencie życia. Czasami jest tak, że ktoś w danym momencie życia potrzebuje gdzieś tej interakcji z innymi ludźmi i nie ma takiej możliwości w naszej firmie, bo ona jest w stu procentach zdalna, no to wtedy warto się nad tym pochylić i zastanowić się, czy np. wdrożyć jakiegoś programu, takiego wsparcia, który by też zadbał o kondycję psychiczną. W przypadku, kiedy sprzedajemy tylko i wyłącznie produkty cyfrowe, to tak naprawdę praca zdalna jest standardem i tam nie ma tego problemu, no bo odchodzi nam ten problem obsługi logistycznej. Tam, gdzie jest ta obsługa logistyczna, wewnętrzna, no to wiadomo, że mamy pewnego rodzaju podział i to też trzeba w odpowiedni sposób zaopiekować i zakomunikować, bo mamy np. część zespołu, która pracujezdalnie, a część zespołu, która pracuje stacjonarnie. I tutaj może dojść do pewnego rodzaju zgrzytów i rozłamów, jeżeli od początku budowaliśmy tą organizację w taki sposób i jawnie komunikowaliśmy, kto będzie pracował zdalnie, a kto nie, no to jeszcze ok. Natomiast, jeżeli do takiego rozłamu dochodzi w trakcie, no to należy zaopiekować obiekcje osób, które nie mają możliwości pracy zdalnej, a możliwość pracy zdalnej jest traktowana jak pewnego rodzaju benefic, i jest traktowana, co tu dużo mówić, jako praca drugiej kategorii. Czy to jest słuszne, czy nie, ja już tego nie oceniam. Generalnie to wina osób, które pracując zdalnie po prostu oszukują. Przez takie osoby niestety praca zdalna nabrała trochę takiego perioratywnego znaczenia i wydaje się być po prostu pracą gorszą. Natomiast, no są osoby, tak jak mówiłem, które pracując zdalnie pracują lepiej niż stacjonarnie. A więc, praca zdalna w e-commerce jest nie tylko możliwa, ale w wielu przypadkach może być nawet bardziej efektywna i ekonomiczna. Prowadząc biznes nie musimy wtedy z wieloma czynnikami się mierzyć. Nie potrzebujemy biura, które trzeba wypełnić meblami, sprzętem, które trzeba ogrzać. Nie potrzebujemy usługi sprzątania. Nie potrzebujemy jakiś usług różnego rodzaju związanych z zaopatrzeniem w wodę czy jakieś tam inne jedzenie. Generalnie bardzo, bardzo wiele czynników nam podchodzi, więc taki model tylko i wyłącznie pracy zdalnej oczywiście z punktu widzenia biznesowego wydaje się bardziej ekonomiczny, ale trzeba odpowiedzieć sobie właśnie na pytanie, czy aby na pewno jest to ten element strategiczny, na którym nam najbardziej zależy, daje to też pewnego rodzaju wolność. No bo bardzo wieloma rzeczami nie musimy się po prostu przejmować. No więc w przypadku organizacji pracy zdalnej w e-commerce kluczem jest odpowiednie przygotowanie zespołu, inwestycja w technologię, no i to, co najważniejsze, zaufanie do zespołu. Jeżeli nie masz zaufania do zespołu, to generalnie praca zdalna się nie uda. No bo nie wyobrażam sobie, żeby ktoś miał cały czas nagrywany ekran albo żebym cały czas siedział w biurze i zastanawiał się, czy ta osoba pracuje i nie wiem, dzwonił do niej i pisał, żeby sprawdzić, jak szybko mi odpisze. Tego typu metody, jeżeli w ogóle stosujesz, jeżeli w ogóle masz zamiar, jeżeli w ogóle o czymś takim myślisz albo jeżeli tak robisz już, no to praca zdalna nie jest dla ciebie. To znaczy, nie powinieneś w ogóle w takim modelu, w swojej organizacji pracować. W dzisiejszym odcinku to na tyle, link do narzędziownika z specjalną zniżką w opisie, do usłyszenia za tydzień, cześć.
2800+ wyświetleń miesięcznie
Create custom landing pages with Lumi that converts more visitors than any website. With lots of unique blocks, you can easily build a page.


4.9 out of 5 stars on Spotify
“Choć czasami, niektóre tematy wydawały mi się banalne to dopiero po przesłuchaniu podcastu wiem, w ilu jeszcze miejscach mogę ulepszyć mój sklep internetowy.”
CEO med&beauty
Co możemy dla Ciebie zrobić?
Appstar specjalizujące się w doradzaniu i prowadzeniu biznesów eCommerce. Między innymi wykonujemy poniższe usługi.















